اطلاعات جدیدی از مادربردهای سری ۸۰۰ اینتل فاش شد

نویسنده: مهدی اسدی // سه شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۰ اخبار سخت‌ افزاراطلاعات جدیدی از مادربردهای سری ۸۰۰ اینتل فاش شد

اطلاعات مربوط‌به پلتفرم سری ۸۰۰ اینتل برای پردازنده‌های Arrow Lake-S با سوکت LGA-1851 در یک نمودار پرزنت تبلیغاتی فاش شد.

اینتل مجموعه‌ای از رویدادهای مختلف را برای عرضه کنندگان محصولات و شرکای تجاری خود ترتیب دیده است تا از این طریق به نمایش و ارائه توضیحات درباره پلتفرم نسل جدید LGA-1851 بپردازد. این رویدادها بخشی از فرایند آماده‌سازی جهت عرضه‌ی مادربردهای سری 800 این شرکت هستند. مدل Z890 از این سری نیز بدون اینکه نامی از آن برده شود در مراسم Computex امسال دیده شده بود.

در این راستا، تصویری از یک نمودار ارائه‌ی تبلیغاتی از اینتل فاش شده است که اطلاعات قبلی منتسب به پلتفرم نسل جدید آن‌ها را تأیید می‌کند. ضمن اینکه در اینجا به پیکربندی PCI-Express آن نیز اشاره شده است. تراشه‌های نسل جدید از ۱۶ لاین اختصاصی نسل ۵ برای پردازش گرافیکی بهره می‌برند که اسلات اصلی PCIe را شامل می‌شود. ضمن اینکه ۴ لاین اضافی نسل ۵ نیز به ذخیره‌سازی اختصاص دارد. علاوه‌بر این یک رابط Gen4x4 نیز مستقیما به CPU متصل شده است که به کاربر اجازه اتصال مستقیم CPU به یک درایو SSD دیگر را می‌دهد. هرچند از استاندارد ارتباطی پایین‌تر و کندتری برای آن استفاده شده است. نکته مهم این است که دیگر کاربران مجبور به اختصاص لاین‌های نسل ۵ به GPU و حافظه ذخیره‌سازی نخواهند بود.

مشخصات فاش شده از مادربردهای جدید LGA-1851

تراشه‌های نسل جدید از کنترلرهای Thunderbolt 4 نیز استفاده می‌کنند و ازطریق گرافیک یکپارچه Arc Xe-LPG خود از حداکثر ۴ نمایشگر پشتیبانی خواهند کرد. کاربران می‌توانند برای این منظور مانیتورهای مبتنی بر استاندارد DisplayPort 2.1 یا HDMI 2.1 را به مادربرد متصل کنند. نمودارد مشخصات این تراشه، پشتیبانی از ارتباطات USB با سرعت 20G و 10G و 5G را تایید می‌کند، اما به اعداد دقیق آن اشاره نشده است.

یکی از مهم‌ترین تغییرات پلتفرم LGA-1851 نسبت به قبل، عدم پشتیبانی از حافظه‌های DDR4 است که برخلاف مادربردهای Z690 و Z790 که از هردو استاندارد DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کردند، کاربران را مجبور به انتخاب هر بُرد برای هریک از انواع حافظه‌های رم سیستم می‌کنند و صرفاً امکان استفاده از حافظه‌های DDR5 را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در ابتدا، کاربران از این ایده استقبال نکردند؛ چراکه حافظه‌های DDR5 به نسبت گران‌قیمت‌تر هستند. اما حالا قیمت این تراشه‌ها به نسبت به دو سال قبل که جزئیات مربوط‌به مشخصات تراشه‌های Arrow Lake شروع منتشر شدن کردند، به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

اینتل اعلام کرد که پردازنده‌های دسکتاپ Arrow Lake-S برای عرضه در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شدند. با اینکه این شرکت هنوز تاریخ دقیق عرضه این محصولات و همچنین مادربردهای جدید این نسل را مشخص نکرده است، واضح است که تراشه‌های جدید Core Ultra 200K به این مادربردها نیاز خواهند داشت. یعنی مادربردهای نسل جدید یا جلوتر یا نهایتاً همزمان با تراشه‌های جدید اینتل معرفی و روانه بازار خواهند شد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

پردازنده‌ گرافیکی پرچمدار اینتل Battlemage با ۳۲ هسته Xe2 تأیید شد زمان عرضه احتمالی پردازنده های سری Intel Core Ultra 200 اعلام شد الکامپ امسال با حضور شاتل برگزار می‌شود! DLSS در آینده از هوش مصنوعی برای تولید اشیا و کاراکترها در بازی‌ها استفاده می‌‎کند عملکرد ضعیف پردازنده کوالکام اسنپدراگون X در تست‌های گیمینگ منبع videocardz

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *