بازگشت کاوشگر ماه چانگ ئه-6 چین به زمین / ارسال پیام تبریک از سوی رهبر چین

به گزارش بخش خاورمیانه رادیو و وتلویزیون چین CMG، شی چین پینگ رئیس جمهور چین پس از بازگشت کپسول بازگشت کاوشگر ماه چانگ ئه-6 به زمین، امروز با ارسال پیامی، تکمیل موفق کل ماموریت کاوشگر چانگ ئه -6 را تبریک گفت.
کپسول بازگشت کاوشگر ماه چانگ ئه-6 چین ساعت 14 و 7 دقیقه روز سه شنبه 25 ژوئن برابر با 5 تیرماه به وقت محلی پکن حامل نمونه خاک سمت دور کره ماه، با موفقیت در بخش «سی‌زی‌وانگ بنر» منطقه خودمختار مغولستان داخلی در شمال چین فرود آمده و به زمین بازگشت.
شی جین پینگ که دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس کمیسیون مرکزی نظامی چین نیز هست، در این پیام تبریک آورده است: کاوشگر چانگ ئه -6 که برای نخستین بار در طول تاریخ بشر نمونه خاک سمت دور کره ماه را به زمین منتقل کرده است، نتیجه قابل ملاحظه دیگری در روند تبدیل کشور به قدرتی مهم در حوزه هوافضا و علم و فناوری به شمار می آید.
او تلاشهای 20 ساله ثمربخش دست اندرکاران پروژه اکتشاف ماه کشور را مورد ستایش قرار داده و گفت: ملت و مردم این سهم برجسته شما را برای همیشه یاد خواهند کرد.
رهبر چین دست اندرکاران پروژه اکتشاف ماه کشور را به انجام پروژه های اکتشاف فضایی بیشتر، تقویت همکاری های بین المللی و کسب دستاوردهای بیشتر تشویق کرد.
کاوشگر «چانگ ئه 6» روز 3 مه در شهر «ون جیانگ» استان «های نان» به فضا پرتاب شد. پرتاب این کاوشگر نیز اولین تلاش بشر برای جمع آوری نمونه خاک نیمه دور ماه بوده است.
این کاوشگر 8 مه وارد مدار ماه شد.
تا 2 ژوئن، مجموعه فرودگر و صعودگر کاوشگر «چانگ ئه 6» از مجموعه مدارگرد و ماژول بازگشت کننده جدا شده و بر سطح نیمه دور ماه فرود آمده و طی دو روز پس از آن، نمونه برداری از حوضه قطب جنوب- آیتکن ماه را انجام دادند.
4 ژوئن، پس از انجام نمونه برداری، صعودگر حامل نمونه های جمع آوری شده از سطح ماه برخاست و حدود ۶ دقیقه بعد وارد مدار تعیین شده ماه شد.
6 ژوئن نیز صعودگر با مجموعه مدارگرد و ماژول بازگشت که در مدار ماه قرار دارند، متصل شد و نمونه ها را به ماژول بازگشت منتقل کرد.
از آن پس، مجموعه مدارگرد و کپسول بازگشت همچنان به حرکت خود در مدار ماه ادامه داده و پس از انتقال از مدار ماه به مدار زمین، کپسول بازگشت با نمونه های جمع آوری شده از نیمه دور ماه امروز سه شنبه وارد جو زمین شده و در منطقه مغولستان داخلی چین فرود آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *