تلاش برای جلوگیری از تحول بازار سهام به بازیچه‌گری تبدیل نشود

به گزارش جعفر محمدی خبرنگار پول و تجارت ،در یک یا دو روز گذشته، صحبت‌های بسیاری در فضای مجازی از واکنش عجیب بازار سهام به دو خبر مهم صحبت می‌کردند. در روز شنبه، بازار سهام با ریزش بیش از ۱۱هزار واحدی شاخص کل، روز بدی را تجربه کرد. در عین حال، خبر تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری فرآورده‌های پالایشی در بورس‌کالا، نتوانست در جهت تغییر مسیر داد‌و‌ستدهای بورسی تاثیرگذار باشد. برخی کارشناسان، افت بورس در روز شنبه را به تنش‌های داخلی در روسیه نسبت دادند. این موضوع از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی شدیدا مورد انتقاد قرار گرفت.

بسیاری از سهامداران که در تب‌و‌تاب نوسان‌های بورس گیر افتاده‌اند، معتقدند که بورس تحت تاثیر عوامل بیرونی و دیپلماسی قرار گرفته است. برای آنها، تنها عامل پیش‌برنده بورس، نرخ دلار است. در همین رابطه، بسیاری از فعالان اقتصادی در شبکه‌های اجتماعی به موضوع کنترل نرخ ارز توسط دولت و اثرپذیری آن بر بازار سهام اشاره کردند و تاکید کردند که دولت توانایی کنترل نرخ ارز را ندارد و فقط با اخبار درمانی توانسته از التهاب ارزی حاکم بر بازار کاسته شود.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به موضوع مسبب روزهای آشفته‌ سهامداران اشاره کردند و به نظرشان، رفتار سیاستگذاران اقتصادی عامل اصلی این مساله است. همچنین، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی موضوع ممنوعیت معامله در بازار اختیار معامله صندوق‌های با درآمد ثابت را مورد انتقاد قرار دادند و برای آنها، تعیین تکلیف صندوق‌ها و جلوگیری از استفاده از آنها به عنوان بازیچه سیاستگذاری، امر ضروری است.

در کل، تحلیلگران و کاربران شبکه‌های اجتماعی همچنان با نااطمینانی سرمایه‌گذاران در بازار سهام مواجه هستند و به دنبال پاسخ‌هایی برای این وضعیت هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *