سختی فعالان با مصوبه برطرف نمی‌شود 

سختی فعالان با مصوبه برطرف نمی‌شود 

روزهای سختی که در سال‌های اخیر بر جامعه سهامداری گذشته است تا سال‌ها نمی‌توان از اذهان فعالان بازار سرمایه پاک کرد.

روزهای سختی که در سال‌های اخیر بر جامعه سهامداری گذشته است تا سال‌ها نمی‌توان از اذهان فعالان بازار سرمایه پاک کرد. متاسفانه بزرگترین اصلاح زمانی و قیمتی بورس در شرایطی رخ داد که به دلیل تورم افسارگسیخته این سال‌ها و همچنین محدودیت‌های عملیاتی و مالیاتی اعمال شده بر سایر بازارها، فرصتی طلایی برای جذب سرمایه‌های سرگردان جامعه و همچنین تامین مالی بنگاه‌ها از دست رفت.
در این سال‌ها دولت با تصمیمات یک شبه و دستوری، قصد تامین مالی کوتاه مدت از بازارها داشته و با افزایش هزینه‌های جاری و تعیین قیمت‌های دستوری فروش با کاهش حاشیه سود بنگاهی را تا مرز زیان‌دهی رقم زده است بنابراین طبیعی است که فعالان این بازار به دلیل این مداخالات نامتعارف و همچنین نبود پیش‌بینی‌پذیری در آینده که شعار همه مدیران اقتصادی است، با دلسردی و بی اعتمادی نسبت به خروج چندین هزار میلیارد تومانی سرمایه‌ها در این بازار اقدام کنند.
در شرایط فعلی اما تصمیماتی در جهت اصلاح بخشی از این ناکارآمدی اتخاذ شده است، به طور مثال اصلاح قیمت‌گذاری محصولات پالایشی و یا بحث تجدید ارزیابی مجدد و عدم خروج خودروسازان از بورس و همچنین جلسات مشترک و اقدامات تاثیرگذار در جهت کاهش نرخ سودهای بانکی، در کنار تلاش‌های قابل تقدیر ماه گذشته که منجر به اصلاح بند «س» تبصره۶ قانون بودجه سال جدید به نظر می‌رسد پس از طی دوره فرسایشی چند ساله، می‌توان نسبت به تغییر رویه سیاستگذاری اقتصادی نسبت به جامعه سهامداری که اکنون به طور مستقیم و غیرمستقیم بیش از پنجاه درصد مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ امیدوار بود. ضمن آنکه در برنامه‌های اعلامی از سوی داوطلبان ریاست جمهوری نیز بازار سرمایه همچنان به دلیل وسعت طیف دربرگیرنده افراد جامعه از اولویت‌های خاصی برخوردار است.
افزایش تعداد سهامداران در بازار سرمایه به واسطه توزیع سهام عدالت در سال‌های گذشته و بالا رفتن آگاهی جمعی نسبت به این بازار در سطح کشور، و اثرات مستقیم و غیرمستقیم بورس بر بخش‌های مختلف اقتصاد به ویژه نقش موثر آن در خصوص تامین مالی بنگاه‌ها و جذب نقدینگی مازاد و کنترل رشد تورم، باعث شده است تا موضوع بازار سرمایه از اولویت ویژه ای برخوردار شود. تمامی این موضوعات باعث می‌شود تا ارائه برنامه‌های مشخص برای بهبود وضعیت بورس و بازار سرمایه بخش مهمی از بسته‌های پیشنهادی کاندیداهای ریاست جمهوری باشد.

سید رضا علوی – رییس هییت مدیره سبدگردان داریک

شماره ۵۴۴ هفته نامه اطلاعات بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *