با توجه به سرانه ۷۰ دلاری بیمه کشور در مقایسه با سهم نزدیک به ۹۰۰ دلاری بیمه در جهان و نظر به جایگاه ۴۷ صنعت بیمه کشور در دنیا ، همچنین ضریب نفوذ اندک در جامعه و خانوار ایرانی ، می توان دریافت که صنعت بیمه در مقایسه با شاخصهای جهانی بسیار ناچیز و کوچک می نماید.
در همین راستا سهم حق بیمه ایران از کل حق بیمههای جهان یک دهم درصد است و این سهم با توجه به ظرفیتهای بسیار بالای کشور ما قابل قبول نبوده و برای ارتقاء آن نیاز به برنامههای مختلف نظارتی، فرهنگ سازی ، فناوری و آموزشی در صنعت بیمه احساس میشود.
یکی از مباحث بسیار مغفول در صنعت بیمه کشور بحث توسعه و آموزش انواع بیمه نامه های موجود به عنوان یک نیاز اساسی جامعه است و به عنوان یک ظرفیت بالقوه میبایست مدنظر شرکتهای بیمه قرار گیرد و نقش آموزش در توسعه صنعت بیمه نقشی حیاتی و تأثیرگذار می باشد.
هدف اصلی آموزش در صنعت بیمه تاکنون برطرف شدن نیازهای شرکت های بیمه در بخش سرمایه انسانی بلاخص کارکنان و در سطح نازل تر نمایندگان و بازاریابان و کارگزاران بوده است. شرکت ها معمولا برای آموزش نیروهای انسانی خود و همچنین ایجاد یکنواختی بین آنها از برنامه آموزشی استفاده نموده و این امر را برای رسیدن به موقعیت و اهداف از پیش تعیین شده جزئی از برنامه های خود تلقی می نمایند ، که خود همین مبحث با توجه به نارسایی های بسیار قابل نقدهای جدی بوده لیکن جایگاه آن در این مجال نمی باشد و در نوشته های بعدی حتما بدان پرداخته خواهد شد ، لیکن در شرایط فعلی صنعت بیمه و رکود روز افزون آن و عدم نوآوری های جدید عامه پسند و کدورت های عمیقی که میان جامعه بیمه گذاران و صنعت بیمه ایجاد شده و این شکاف که گویی دارد به دره عمیقی تبدیل می گردد در آینده نزدیک در صورت عدم توجه به یکی از اشکالات بزرگ صنعت بیمه در راه توسعه بدل خواهد شد.
یکی از اصلی ترین راه های پوشش این شکاف به روزرسانی اطلاعات عمومی صنعت بیمه و آشنا نمودن بیش از پیش عامه مردم به خصوص جامعه بیمه گذاران کشور و کنار گذاشتن ترس قدیمی صنعت بیمه و آن شعار بی محتوای ” در صورت شناخت مردم از صنعت بیمه میزان خسارات به شدت رشد می یابد ” ، بوده و راه اصلی این آشتی فقط و تنها فقط آموزش در بخش های مختلف آن به معنای واقعی کلمه آموزش می باشد.
آموزش در مهد های کودک ، دبستان ها و به طور کلی آموزش و پرورش ، اهتمام به نشر کتب نوشتاری و شنیداری در شکل های گوناگون علی الخصوص بخش کودکان و نوجوانان ، اهتمام به آموزش های مجازی ، تبلیغات آموزش محور ، تمرکز بیشتر بر آموزش شبکه نمایندگان و فروشندگان و بسیاری از این موارد ، می تواند راهگشای آینده این صنعت بوده و به عنوان یکی از نیازهای اصلی و فیزیولوژیک همانند خوراک ، پوشاک و مسکن به سبد ضروریات خانوار ایرانی اضافه گردد.
مهدی خمسه/ کارشناس صنعت بیمه
تمام حقوق برای محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
طراحی توسط پول و تجارت