عدم موفقیت قیمت‌گذاری دستوری در تحریم تولید و کاهش رشد صنایع

به گزارش جعفر محمدی خبرنگار پول و تجارت ، تجربه آزادسازی قیمت در برخی صنایع ایران نشان می‌دهد که نظام قیمت‌گذاری دستوری تا چه اندازه ناکارآمد است. برای مثال، در زمانی که قیمت‌گذاری روغن به صورت دستوری انجام می‌شد، تولید آن بهبودی نداشت، اما پس از آزادسازی قیمت‌ها در این صنعت، تولید افزایش یافته است. همچنین، با وجود نقدهایی که به عرضه خودرو در بورس‌کالا وارد شده، میزان تولید خودرو افزایش یافته است. دو صنعت روغن‌نباتی و خودرو، به‌عنوان دو رشته‌فعالیت‌های صنعتی، توانسته‌اند به مدت کوتاهی شاهد آزادسازی قیمت شوند و تجربه آن‌ها نشان می‌دهد که آزادسازی قیمت‌ها می‌تواند به تحول ساختار تولید کمک کند.

آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که در بازه زمانی که قیمت‌گذاری روغن به صورت دستوری انجام می‌شد، تولید روغن‌نباتی کاهش یافته بود. اما پس از آزادسازی قیمت‌ها، تولید این صنعت بهبود یافته و در دوره مورد بررسی تا پایان ۱۰ ماه سال ۱۳۹۹ به ۹/ ۱۲۵۱‌هزار تن رسیده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته، حدود ۷/ ۳۳‌درصد رشد داشته است. همچنین، میزان تولید خودرو در زمانی که قیمت‌گذاری آن در بورس‌کالا آزاد شد، بهبود یافته و در چهارماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به ۴/ ۲۹۷‌هزار دستگاه رسیده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل، حدود ۷/ ۱‌درصد رشد داشته است.

با توجه به این نتایج، پیش‌شرط جهش تولید، آزادسازی قیمت‌هاست و این مساله در صنایع دولتی نیز صادق است. آزادسازی قیمت‌ها می‌تواند امکان افزایش نرخ تولید را فراهم کرده و تحول ساختار تولید را از مسیر آزادسازی اقتصادی در کشور پیش ببرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *