نگرانی‌ها و چالش‌های سازندگان در برابر شرایط نامساعد بازار ساخت و ساز در تهران

به گزارش جعفر محمدی خبرنگار پول و تجارت ، با استناد به گفته های سازنده ها و فعالان ساختمانی در شهر تهران، تحقیقات میدانی در این زمینه  نشان می دهد که شرایط سخت تری برای سازندگان در پروژه های ساختمانی به وجود آمده است. بسیاری از سازندگان در مناطق مختلف تهران معتقدند که در حال حاضر تقریباً غیرممکن است به دقت تخمین هزینه ها و قیمت نهایی ساخت و سود حاصل از فعالیت ساختمانی در پروژه های جدید را برآورد کرد. بسیاری از آنها تردید دارند که آیا در پایان پروژه از فعالیت خود سود خواهند برد یا با توجه به تورم شدید و رشد هزینه ها، زیان خواهند دید؟

سازندگان می گویند که در حال حاضر با بازار نامساعد ساخت و ساز و نبود تقاضای موثر روبرو هستند و به دلیل این مسئله دوره بازگشت سرمایه آنها افزایش یافته است. همچنین، با توجه به سابقه رشد هزینه های ساخت و ساز نسبت به رشد قیمت مسکن، شرایط و آینده کاری آنها با نگرانی های زیادی روبرو شده و در هاله ای از ابهام قرار گرفته اند.

در شرایط فعلی، با توجه به اینکه رشد قیمت مسکن کمتر از تورم ساخت و رشد هزینه های ساخت و ساز است، حتی اگر تقاضا برای خرید واحدها نسبت به شرایط حال حاضر افزایش یابد، باز هم به حاشیه سود موردانتظار برای سازندگان در پایان کار و اتمام عملیات ساختمانی امیدوار نخواهند بود و در بهترین حالت، حاشیه سود سازندگان با افت محسوسی همراه خواهد بود. بنابراین، با توجه به شرایط فعلی و انتظارات تورمی، به نظر نمی رسد که در کوتاه مدت و میان مدت، رکود معاملاتی مسکن به اتمام برسد. سازندگان در حال حاضر با شرایط نامساعدی که به دلیل نبود تقاضای موثر و رشد هزینه های ساخت و ساز به وجود آمده است، روبرو هستند. همچنین، با توجه به نوسانات اخیر در نرخ ارز و رشد شدید قیمت دلار، انتظارات تورمی در این بخش تشدید شدهاست و به نظر می رسد که سازندگان در آینده نزدیک همچنان با چالش های بسیاری در زمینه ساخت و ساز روبرو خواهند بود. در کل، با توجه به شرایط فعلی بازار ساخت و ساز در تهران و نوسانات اقتصادی، پیش بینی می شود که بازار مسکن در کوتاه مدت و میان مدت بهبودی نیافته و سازندگان همچنان با شرایط سخت و نامساعدی روبرو خواهند بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *