پیش بینی قیمت دلار ۶ تیر۱۴۰۳ / عبور دلار از خط قرمز، سیاست‌گذار را به تکاپو انداخت!

پیش بینی قیمت دلار ۶ تیر۱۴۰۳ / عبور دلار از خط قرمز، سیاست‌گذار را به تکاپو انداخت!

قیمت دلار در سومین روز هفته با افزایش بیش از هزار تومانی خط قرمز سیاست‌گذار را شکست و کریدور ششم را فتح کرد. خیز دلار به کریدور بالاتر در حالی رخ داد که در خردادماه، بازارساز پیوسته در حال ارزپاشی بود تا اسکناس دلار در محدوده‌ای مشخص معامله شود. با وجود بسته بودن بازارها در تعطیلی روز سه‌شنبه، اما اخبار زیادی مبنی بر تزریق‌های سنگین و مذاکرات برای آزادسازی ارزی از برخی کشورها، رسانه‌ای شد تا اهرمی برای کاهش قیمت دلار شود.

به گزارش پول و تجارت،قیمت دلار در هفته ابتدایی تیر در حالی که پیش‌بینی می‌شد روزهای آرام با روند رنج را سپری کند، متاثر از برخی سیگنال‌ها افزایشی شد و از خط قرمز سیاست‌گذار عبور کرد.

تجارت نیوز در خبری نوشت: در آخرین معامله روز دوشنبه چهارم تیر دلار در کانال اول کریدور ششم بسته شد و رشد نزدیک به هزار و ۵۰۰ تومانی داشت.

چرا دلار گران شد؟

موضوع تشدید درگیری میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، سقوط پنج درصدی بیت کوین، افزایش تقاضای تتر و بازگشت پیمان‌سپاری ارزی برای تمام کالاهای صادراتی از عمده دلایلی بود که دلار را با وجود تلاش سیاست‌گذار برای تثبیت، در کریدور بالاتر قرار داد.

با وجود اینکه کارشناسان اقتصادی هفته رنجی را برای دلار به دلیل پیش‌ رو بودن انتخابات ریاست جمهوری پیش‌بینی کرده بودند اما اخبار نامساعدی که مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت در کنار رشد تقاضا به اسکناس دلار آرایش صعودی داد.

با وجود اینکه روز سه‌شنبه بازار در تعطیلات عید غدیر قرار داشت، اما سیاست‌گذار تلاش کرد با تزریق اخبار مساعد معاملات پشت خطی را در مسیر کاهشی قرار دهد.

روز سه‌شنبه برخی رسانه‌ها از قول یک منبع آگاه اعلام کردند که بانک مرکزی قصد دارد به مدت ۱۰ روز، روزانه ۲۰۰ میلیون درهم در بازار دبی تزریق کند. همچنین اخباری مبنی بر آغاز مذاکرات برای آزادسازی منابع ارزی مسدود شده ایران در بحرین منتشر شد. در این خبر تاکید شد معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی و معاون بانک مرکزی بحرین برای آزادسازی منابع مسدود شده بانک مرکزی ایران و سایر بانک‌های ایرانی در بحرین مذاکراتی را آغاز کرده‌اند.

پیش بینی قیمت دلار

بازیگران بازار ارز با تکیه بر تجربه‌ سال‌های گذشته معتقدند در عالم سیاست هیچ وقت این‌گونه اخبار تا رسیدن به نتیجه کامل منتشر نمی‌شود. به نظر می‌رسد سیاست‌گذار تصمیم گرفته‌ دست‌کم با انتشار اخبار، از اثرات خبر درمانی آن در مقطع کنونی بهره‌مند شود.

با توجه به تلاش سیاست‌گذار نسبت به برگشت دلار به کریدور پنجم و پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری احتمال اینکه دلار در روز چهارشنبه به سقف کریدور پنجم ورود کند بالاست. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد معامله‌گران به اخبار توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند و همین موضوع می‌تواند اهرم کاهش قیمت دلار تا پیش از رخداد سیاسی پایان هفته باشد.

تتر کاهشی شد

گفتنی است قیمت درهم روز دوشنبه افزایش ۲۰۰ تومانی داشت و با رقم ۱۶ هزار و ۵۶۰ تومانی معامله شد. قیمت تتر با وجود اینکه روز دوشنبه افزایش قابل توجهی داشت و به سطح ۶۱ هزا رو ۱۰۰ تومانی رسیده بود اما روز سه‌شنبه و در لحظه نگارش این گزارش کاهش ۲۰۰ تومانی داشت و روی رقم ۶۰ هزار و ۹۰۰ تومانی معامله شد.

قیمت پوند انگلیس افزایش هزار و ۵۰۰ تومانی داشت و در سطح ۷۷ هزار و ۳۷۰ تومانی ایستاد و یورو نیز با رشد هزار و ۴۰۰ تومانی یک کانال صعود کرد و روی رقم ۶۵ هزار ۴۰۰ تومانی معامله شد.

گفتنی است اسکناس دلار در سومین روز هفته با رقم ۴۶ هزار و یک تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۲ هزار و ۹۵۲ تومانی عرضه شد و تغییر قیمت نداشت.

۲۳۳۲۱۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *