۲۱ نکته که باید درباره بازی Gears of War: E-Day بدانید | بازگشت مارکوس فینیکس

نویسنده: محمدحسین جعفریان // شنبه, ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۱ مقالات بازی۲۱ نکته که باید درباره بازی Gears of War: E-Day بدانید | بازگشت مارکوس فینیکس

گرز آو وار جدید می‌خواهد ترسناک، خشن، هیجان‌انگیز، خوش‌گرافیک، پیشرفته، شخصیت‌محور و پراحساس باشد. این شما و این همه اطلاعاتی که از بازی Gears of War: E-Day داریم.

آماده‌ی تجربه‌ی وحشت روز Emergence شوید؛ روز مواجهه‌ی انسان‌ها با هیولاهایی زیرزمینی، کریه و بی‌رحم به اسم لوکاست (Locust). در روز Emergence ناگهان انسان‌ها به خودشان آمدند و دیدند تحت محاصره‌ی موجوداتی مخوف هستند. حتی قهرمان‌های جنگ‌های Pendulum (پِنجِلِم) از جمله مارکوس فینیکس و دامنیک سانتیاگو، در زمان بازگشت به خانه انتظار مواجهه با چنین کابوسی را نداشتند.

این رویداد پراهمیتِ جهان گرز آو وار را در بازی Gears of War: E-Day تجربه خواهیم کرد. در ویدیو پیش رو، تمامی اطلاعات جذاب اعلام‌شده درباره‌ی بازی جدید ایکس باکس را مرور می‌کنیم و به موشکافی تریلر هم می‌پردازیم.

لطفا برای حمایت از زومجی در یوتیوب تماشا کنید

در بازی Gears of War: E-Day خبری از انتخاب‌های داستانی نیست و روایت قصه کاملا خطی خواهد بود. باتوجه‌به اینکه E-Day پیش‌درآمد سه‌گانه اصلی گرز آو وار محسوب می‌شود، تصمیم تیم سازنده برای روایت خطی را می‌توان به‌سادگی درک کرد.

مواجهه مارکوس فینیکس جوان با لوکاست درون در بازی Gears of War: E-Day ایکس باکس

سازندگان تاکید کردند که بازی Gears of War: E-Day اسپین-آف نیست. پس باید منتظر یک ویدیوگیم بزرگ و یکی از بازی‌های اصلی و مهم در مجموعه‌ی گرز آو وار باشیم که تاثیر قابل توجهی روی آینده‌ی سری دارد. این وسط استیون توتیلو در گفت‌وگو با استودیو The Coalition تایید کرد که سازندگان نمی‌خواهند قصه‌ی بازی‌های گرز ۴ و گرز ۵ را نیمه‌کاره رها کنند. ولی فعلا تمرکزشان راروی روایت قصه‌ای بسیار جدی و پراهمیت درباره‌ی دام سانتیاگو و مارکوس فینیکس گذاشته‌اند؛ قصه‌ی روز Emergence.

مارکوس، شخصیت محبوب و جذاب این مجموعه، کاراکتر اصلی داستان بازی جدید است. در حقیقت ما وحشتِ رویارویی با تهاجم وحشیانه‌ی لوکاست‌ها در روز Emergence را از چشم‌های مارکوسِ جوان می‌بینیم. داستان Gears of War: E-Day فضای بزرگسالانه و سنگینی دارد و تقریبا ۱۴ سال قبل از زمان وقوع اتفاقات داستانی اولین بازی Gears of War، محصول سال ۲۰۰۶ میلادی روایت می‌شود. همچنین می‌دانیم بازی ما را به منطقه Kalona (کالونا) خواهد برد.

طراحی ترسناک لوکاست درون در بازی گرز آو وار جدید

E-Day روزی است که مردم سیاره Sera (سِرا) با یک حمله‌ی همه‌جانبه، پرسرعت، بی‌سابقه و کاملا برنامه‌ریزی‌شده از سوی لوکاست‌ها روبه‌رو شدند. ۲۵ درصد جمعیت انسان‌ها در نتیجه‌ی این حمله از بین رفت. بعد از حمله‌ی عظیم بود که دوران جنگ لوکاست شروع شد. سازنده‌ها می‌گویند E-Day، قلب جهانی داستانی Gears است. برای همین آن‌ها تصمیم گرفتند که بازی متمرکز روی رویداد موردبحث را بسازند.

در جریان Emergence-Day، لوکاست‌ها که در Hollow (شبکه‌ی زیرزمینی وسیع غارها و تونل‌های سیاره Sera) کمین کرده بودند، با سلاح‌های دزدیده‌شده از انسان‌ها و صدالبته اسلحه بیولوژیک، شهرهای بزرگ را به خاک و خون کشیدند. زمین زیر پای آدم‌ها خالی می‌شد و لوکاست پشت لوکاست از دل زمین بیرون می‌آمد.

بازی Gears of War: E-Day توجه زیادی به اسطوره‌شناسی سری گرز آو وار دارد. براساس توضیحات سازندگان‌، آن‌ها لوکاست‌ها را نه به‌عنوان یک‌مشت هیولای بی‌کله یا موجود فضایی خطرناک، بلکه در قالب آنتاگونیست‌های مرموز و موجوداتی به تصویر می‌کشند که مدت‌ها زیر زمین زندگی خاص خود را داشتند.

حتی طراحی خوفناک Locust Drone در تریلر رونمایی از بازی اثبات می‌کند که هدف تیم تولید، نمایش وحشت عمیق مواجهه‌ی مردم سیاره با این موجودات است. کوالیشن در طراحی لوکاست بازنگری کرد تا جلوه‌های بسیار خشن‌تر و وحشتناک‌تری از این موجود را ببینیم. چرا؟ چون باید آن‌ها انقدر ترسناک به نظر بیایند که شدت ترس همه‌ی کاراکترها در جریان روز Emergence را لمس کنیم. بازی به این نیاز دارد که ضعف شخصیت‌ها دربرابر هر لوکاست درون، بیشتر احساس شود.

لوکاست درون نزدیک صورت مارکوس فینیکس در بازی Gears of War جدید شرکت مایکروسافت

مبارزه با آن‌ها هم چالش‌برانگیزتر خواهد بود. ما مارکوس فینیکس دوست‌داشتنی را به‌عنوان مبارز کهنه‌کاری می‌شناسیم که از پس تکه‌تکه کردن لوکاست‌ها برمی‌آید. ولی در E-Day، مارکوس هم برای اولین‌بار با چنین دشمن عجیب‌وغریب قدرتمندی روبه‌رو می‌شود؛ تهدیدی ناشناخته که کسی نمی‌داند که آیا آدم‌ها کوچک‌ترین شانسی برای مقابله با آن دارند یا نه.

مارکوس در تریلر با سلاح Retro Lancer لشگری از لوکاست‌ها را از بین نمی‌برد. بلکه به سختی و با کوبیدن یک تلویزیون در سر لوکاست دِرون، شانس شکست دادن او را به‌دست می‌آورد. ما می‌بینیم همین نبرد با یک لوکاست چه‌قدر برای فینیکس پرزحمت و سخت است. استودیو کوالیشن دقیقا می‌خواهد همین مواجهه‌های خام، خشن و آزاردهنده با لوکاست‌ها را به تصویر بکشد. در E-Day آدم‌ها با سلاح‌های مناسب برای کشتن لوکاست‌ها، آماده‌ی نبرد نبودند. فقط از هرچه داشتند، برای بقا استفاده کردند.

شلیک سلاح لنسر مارکوس فینیکس در تریلر رونمایی از بازی گرز آو وار جدید

در این نما از تریلر، سلاح MK 1 Lancer را مشاهده می‌کنیم؛ سلاحی که نه اره‌برقی معروف و محبوب بین طرفدارهای مجموعه، بلکه سرنیزه‌ی جداشونده دارد. ماجرا از این قرار است که در روز Emergence، هنوز Chainsaw Lancer ساخته نشده بود. اما سازنده‌ها گفتند که داستان شکل‌گیری آن سلاح خارق‌العاده هم در بازی Gears of War: E-Day روایت خواهد شد. بازی Gears of War: E-Day می‌تواند از جهات مختلف، اسطوره‌شناسی جهان داستانی گرز را غنی‌تر و پرجزئیات‌تر کند؛ نه اینکه فقط شناخت ما از دو شخصیت کلیدی سری گرز آو وار را افزایش دهد.

راستی تیم سازنده Gears of War: E-Day به روش‌های مختلف، گیمرهای قدیمی رو به یاد نسخه‌ی اول مجموعه انداختند. مثلا آهنگی که در تریلر رونمایی می‌شنویم، نسخه‌ای بی‌کلام و تازه از Mad World است؛ آهنگی از گروه بریتانیایی Tears for Fears که کاور گری جولز از آن برای تیزر In-Engine اولین بازی Gears of War استفاده شده بود.

در تریلر In-Engine بازی Gears of War: E-Day هم مثل آن تبلیغ به یاد ماندنی، مارکوس غالبا تنها است. او در هر دو تریلر دربرابر دشمنی به مراتب قدرتمندتر از خود، ایستادگی می‌کند و جهان را در آستانه‌ی نابودی کامل می‌بیند. اصلا خود ملاقات مارکوس با دامنیکِ خسته و زجرکشیده، مخاطب را به یاد جملات آغازین آهنگ Mad World می‌اندازد.

All around me are familiar faces | دورتادورم پر از چهره‌های آشنا است

Worn-out places, worn-out faces | مکان‌هایی فرسوده، چهره‌هایی فرسوده

دام سانتیاگو و مارکوس فینیکس در بازی Gears of War: E-Day

در ۱۰ سال اخیر، دیگر مجموعه‌ی گرز آو وار را با استودیو کانادایی The Coalition شرکت مایکروسافت می‌شناسیم. وقتی این تیم فرست-پارتی ایکس باکس در همکاری با اپیک گیمز (Epic Games) دمو فنی فوق‌العاده The Matrix Awakens را به بازیکن‌ها تحویل داد، انتظارات از دستاوردهای گرافیکی بازی گرز آو وار جدید بالا رفت. اکنون با دیدن تریلر رونمایی از بازی Gears of War: E-Day و شنیدن صحبت‌های سازندگان، طرفدارها از قبل هم امیدوارتر شده‌اند. کوالیشن وعده داده است که بازی Gears of War: E-Day کیفیت گرافیکی بی‌سابقه‌ای دارد. فراموش نکنید که گرز آو وار جدید از نقطه‌ی صفر با آنریل انجین ۵ ساخته شده است.

رونمایی از بازی با پخش یک تریلر سینماتیک داستانی انجام شد، ولی در همین تریلر هم بخش‌هایی از دستاوردها و توانایی‌های تیم سازنده را می‌بینیم. شرکت آمریکایی Blur در همکاری با GNet و کوالیشن، برای ساخت تریلر از Assetهایی بهره برد که خود بازی‌سازها داخل موتور گرافیکی بازی ساختند. در نتیجه نباید فکر کنیم که کیفیت تریلر رونمایی از Gears of War جدید هیچ ربطی به گرافیک واقعی بازی Gears of War: E-Day ندارد.

همان‌گونه که احتمالا به یاد دارید، Gears 5 یک بازی خوش‌گرافیک و دارای جلوه‌های بصری بسیار خوب بود. کیت رینر، کارگردان فنی Gears of War: E-Day چند روز قبل گفت جزئیات شخصیت‌ها و محیط در گرز آو وار جدید، ۱۰۰ برابر گرز ۵ است. انتظار استفاده‌ی عالی از ری تریسینگ، انعکاس‌ها و سایه‌های دقیق، تخریب محیط‌ها با جزئیات فراوان، نمایش درست خشونت شدید مجموعه و انیمیشن‌های تازه و متفاوت برای کاراکترها را داشته باشید.

صورت خونین مارکوس فینیکس، قهرمان سری گرز آو وار در بازی Gears of War: E-Day استودیو کوالیشن شرکت Microsoft

استودیو کوالیشن باور دارد که طرفدارهای قدیمی مجموعه‌ی گرز آو وار، با تجربه‌ی Gears of War: E-Day واقعا به یاد اکشن سوم‌شخص ناب سه‌گانه‌ی اصلی می‌افتند. از مولفه‌های کلیدی گیم‌پلی مانند جابه‌جایی بین کاورها برای زنده ماندن تا روایت داستان احساسی شخصیت‌محور در یک کمپین پرشده از لحظات هیجان‌انگیز، در بازی Gears of War: E-Day پررنگ باقی می‌مانند.

البته به‌لطف استفاده از فناوری‌های روز، بازی واقعا به نسل جدید تعلق خواهد داشت. سازندگان به‌دنبال این هستند که گیم‌پلی همان حس‌وحال آشنا را داشته باشد، اما بیشتر از همیشه گیمر را در ماجراجویی دلهره‌آور و خونین گرز آو وار غرق کند.

نگاه دامنیک سانتیاگو به مارکوس فینیکس دار تریلر بازی جدید گرز آو وار (شوکیس ایکس باکس ۲۰۲۴)

مهم‌ترین عنصر گرز آو وار برای خیلی از طرفدارها یک پروتاگونیست معرکه به اسم مارکوس فینیکس است. او ضدضربه و ماورایی نبود، اما در اوج آسیب‌پذیری جلوی بزرگ‌ترین تهدیدها برای انسان‌ها ایستاد و این‌گونه تبدیل به یک قهرمان قابل احترام شد. Gears of War: E-Day در دل فضاسازی داستانی سیاه و سنگین دوست دارد ما را عمیقا با مارکوس همراه کند؛ همین‌طور با دام. گیمرهایی که از زمان سه‌گانه اصلی کلیف بلزینسکی طرفدار مجموعه شدند، فراموش نمی‌کنند که مارکوس به دام می‌گوید «برادر».

مت سرسی، کارگردان بازی تاکید کرد که ما شکل‌گیری این برادری را در Gears of War: E-Day خواهیم دید. وی توضیح می‌دهد: «بهترین بازی‌های گرز، تِم‌های شدیدا احساسی دارن؛ درباره‌ی افتادن بار مشترک روی دوش افراد، تعلق خاطر اون‌ها به هم، اعتماد بین آدم‌ها و وفاداری. ما داستان شکل‌گیری ارتباط مارکوس و دام رو روایت می‌کنیم؛ رابطه‌ای که کل این مجموعه رو سر و شکل می‌ده. اون‌ها هنوز کاراکترهایی نیستن که در بازی‌های گرز ۱ تا گرز ۳ دیدیم. ۱۰ سال کنار همدیگه مشغول جنگیدن با لوکاست نبودن. [اینجا] هر دو دارن سعی می‌کنن با زندگی بدون شخصی که خیلی دوستش داشتن، کنار بیان».

آن شخص کسی نیست جز کارلوس، برادر بزرگ‌تر دام که در جنگ همراه مارکوس بود و کشته شد. هم مارکوس و هم دامنیک، در این بازی دو انسان آسیب‌پذیرتر نسبت به نسخه‌های باتجربه‌تر این شخصیت‌ها هستند.

گرافیک عالی تریلر رونمایی بازی Gears of War: E-Day (گرز آو وار جدید ایکس باکس مایکروسافت)

بازی Gears of War: E-Day برای کنسول‌های ایکس باکس و کامپیوتر در دست ساخت است و در حال حاضر به شکل رسمی نمی‌دانیم که چه زمانی منتشر می‌شود. هرچند براساس تازه‌ترین شایعات، احتمال عرضه‌ی بازی در سال آینده وجود دارد.

باید صبر کرد و دید تزریق DNA سه‌گانه قدیمی گرز آو وار به یک ویدیوگیم ساخته‌شده با فناوری‌های مدرن و بسیار پیشرفته، چه تجربه‌ای را تقدیم گیمرها می‌کند. حالا نوبت شما است که چند روز پس از پخش شوکیس معرکه ایکس باکس، نظر خود درباره‌ی بازی گرز آو وار جدید را با ما و کاربرهای دیگر زومجی به اشتراک بگذارید.

بازی Gears of War E-Day بخش چندنفره خواهد داشت؟ بازی Killer Bean برای پلتفرم‌های بیشتری عرضه می‌شود یوبیسافت از نام جدید Assassin’s Creed Infinity رونمایی کرد جهان پویا و زنده Monster Hunter Wilds سخت‌افزارها را به چالش می‌کشد بازی Shovel Knight: Shovel of Hope DX معرفی شد منبع زومجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *