آخر هفته بی‌جان بورس/تردید در ذهن سهامداران

آخر هفته بی‌جان بورس/تردید در ذهن سهامداران

بازار در هفته منتهی به چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با افت ۱.۸ درصدی شاخص کل و ۱.۷ درصدی شاخص هم وزن همراه شد.

به گزارش پول و تجارت،بازار در هفته منتهی به چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با افت ۱.۸ درصدی شاخص کل و ۱.۷ درصدی شاخص هم وزن همراه شد. در پایان معاملات هفته شاخص کل به محدوده ۲،۲۶۵،۰۰۰ واحدی رسید و شاخص هم وزن به محدوده ۷۵۱،۰۰۰ واحدی رسید.

ارزش معاملات خرد در هفته مورد گزارش با کاهش محسوس به کار خود پایان داد. در حالی که در هفته ما قبل ارزش معاملات متوسط خرد روزانه ۴۹۰۰ میلیارد بود در این هفته به کمتر از ۳،۶۰۰ میلیارد تومان رسید. خالص فروش اشخاص حقیقی از ۸۰۰ میلیاردتومان بود و ورود و خروج پول اشخاص حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت تقریبا برابر بود. نمادهای آبسال، دکوثر و وتوس با بازدهی به ترتیب ۲۷، ۲۴ و ۲۳ درصد بیشترین رشد و نمادهای آ. س.پ، توریل و تاپکیش با ۲۰،۱۵ و ۱۴ درصد بیشترین ریزش را تجربه کردند.
غصینو، فلامی، شاملا، کلوند، خزامیا و دتولید نیز از افزایش نرخ بعضی از محصولات خود خبر دادند. تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی کشور به ارزش ۶.۴ میلیارد دلار امضا شد که با اجرای این طرح‌ها، حدود ۱۲۷ میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور با هدف تامین پایدار خوراک پتروشیمی‌ها اضافه خواهد شد. کتوسعه مزایده عمومی فروش ساختمان اداری خود را به مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان منتشر کرد. اپال هم ساختمانی مسکونی را در فرماینه به مزایده گذاشت. کایزد از قرارداد جدیدی به مبلغ ۴۵ میلیارد تومان به منظور فروش بوکسیت رونمای کرد. وغدیر قصد فروش سهام خود در کارگزاری بانک صادرات را دارد. کیسون خبر از قرارداد جدید در مناقصه پروژه انجام عملیات آماده سازی اراضی شهرک مسکونی خواف به مبلغ صد میلیارد تومان داد. شستا ۴۵ درصد شرکت گروه اقتصاد مفید و ده درصد شرکت پترو کیمیا را از ستاد اجرایی فرمان امام به مبلغ ۵،۳۰۰ میلیارد تومان خرید. سهام حکشتی در قبال رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد. فروی اعلام کرد به دنبال افزایش نرخ جهانی روی مجددا تولید شمش روی را استارت می‌زند. معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزیر ارتباطات اعلام کرد دستورالعمل دارورسانی از طریق سکوها با مشارکت و همراهی وزارت بهداشت و ارتباطات ابلاغ شد
دقاضی در ۱۲ ماهه به سود ۳۵۴ تومانی رسید. درهاور هم به ازای هر سهم ۱،۲۴۵ تومان سود ساخت. هجرت در سال مالی خود ۴۴۱ تومان محقق کرد. در گروه مینو نمادهای غمینو و غپینو به ترتیب ۷۵ و ۵۶ تومان به ازای هر سهم ساختند. در گروه سیمان سفانو به ازای هر سهم ۱۲۸۵ تومان سود محقق کرد. سغرب هم ۵۹۲ تومان به ازای هر سهم سود را منتشر کرد. خراسان در گزارشی ضعیف ۱۴۳۰ تومان محقق کرد. پاسا درگروه تایر به سود هر سهم ۱۹۵ تومانی رسیده است.
مدیرنظارت سازمان بورس از تداوم لغو عرضه‌های اولیه تا بهبود شرایط بازار سهام خبر داد. با تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، بازارگردانی از حالت الزامی خارج و در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از تخصیص ارز ترجیحی از گران فروشی کالاهای مشمول ارز ترجیحی به مردم خبر داد. مهدی دارابی، مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس هم اعلام کرد ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله دو پاشنه آشیل بانک مرکزی است و سرنوشت آن محتوم به تعدیل بوده و شوک اقتصادی ناشی از این تعدیل دیر یا زود به اقتصاد ایران وارد می‌شود. ۱۰ انجمن بزرگ تولیدی کشور در نامه ای به رهبر معظم انقلاب از سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه سرکوب نرخ ارز صادرات و انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی انتقاد کردند و خواستار واقعی‌سازی نرخ ارز در سامانه نیما مبتنی بر نرخ شناور مدیریت شده نص صریح قانون شدند؛ در مجمع افزایش سرمایه شصدف با افزایش سرمایه از محل تجدیدارزیابی دارایی‌های ثابت مخالفت شد وصرفا ۱۸۶ درصد از محل سود انباشته موافقت گردید. به گزارش آوای‌ آگاه؛ مجمع عمومی عادی سالانه شرکت فرآورده‌های نسوز آذر به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد سهامداران، تشکیل نشد. وامیر از افزایش سرمایه سنگین ۷۵۰۰ درصدی از سود انباشته رونمایی کرد.
وزیر صمت اعلام کرد تا زمانی که آیین‌نامۀ واردات خودروهای کارکرده در دولت تصویب و ابلاغ نشود نمی‌توانیم برای واردات این خودروها کاری کنیم. وی همچنین با بیان اینکه مخالف واردات تراکتور نیست اعلام کرد که تراکتورهای خارجی توان رقابت با تولیدات داخلی را ندارند. بانک ملی در بخشنامه جدید خود نرخ هزینه سود تخصیص اعتبار به کارگزاری‌ها را کاهش داد. در بازارهای جهانی شاهد نوسانات قابل توجهی بودیم. قیمت بیت‌کوین در یک هفته گذشته بیش از ۹ هزار دلار کاهش داشت و به ۵۷ هزار دلار رسید. قیمت هر اونس طلا با کاهش ۵۰ دلاری به محدوده ۲۳۰۰ دلار رسید. نفت برنت هم ۵ درصد کاهش داشت و به ۸۵ دلار سقوط کرد. مس بعد از عبور از محدوده ۱۰ هزار دلاری در هر تن مجددا به کمتر از ده هزار دلار رسید. روی در هفته گذشته بعد از رشد ۵ درصدی مجددا به محدوده ۲۸۰۰ دلار در تن برگشت. سرب در محدوده ۲۲۰۰ دلاری در نوسان بود. آلومینیوم با افت ۲۰ دلاری به ۲۵۸۰ دلار در تن رسید.
دلار که در انتهای هفته گذشته ۶۵ هزار تومان بود با سقوط به محدوده ۶۱ هزاری مواجه شد و دوباره بخشی از کاهش را جبران کرد و به ۶۳ هزار واحد رسید. قیمت سکه امامی هم تحت تاثیر تحولات قیمت جهانی طلا و قیمت غیر رسمی دلار ۴۱.۵ میلیون تومان در حال معامله است.

ندا کریمی – کارشناس بازار سرمایه

شماره ۵۳۹ هفته نامه اطلاعات بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *