احتمال توقف جریان گاز طبیعی روسیه از طریق اوکراین در 2024

احتمال توقف جریان گاز طبیعی روسیه از طریق اوکراین در ۲۰۲۴ – اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، وزیر انرژی اوکراین اعلام کرد عرضه گاز طبیعی روسیه به اروپا از طریق خط لوله و از خاک اوکراین احتمالاً در سال آینده میلادی یعنی با انقضای قرارداد بین مسکو و کیف متوقف می‌شود.

طبق گفته وزیر انرژی اوکراین، احتمال بسته شدن یک قرارداد جدید بسیار پایین است و این به‌معنای توقف جریان گاز، از بین رفتن درآمد انتقال گاز از خاک اوکراین و پایان عرضه گاز به کشورهایی مثل اتریش و اسلواکی است.

مسیر اوکراین 5 درصد از صادرات گاز روسیه به اروپا را در اختیار دارد. عرضه گاز از طریق اوکراین هنوز هم حدود نیمی از واردات گاز اتریش را دربرمی‌گیرد. اسلواکی هم برای 95 درصد از واردات گاز خود وابسته به این خط لوله است.

اتحادیه اروپا بسته یازدهم تحریم روسیه را تصویب کردرویترز: تقاضای چین برای نفت روسیه به طور ناگهانی کاهش یافت

وزیر انرژی اوکراین گفت شاید اتحادیه اروپا بخواهد میانجی مذاکرات برای تمدید قرارداد با مسکو باشد اما این اقدام به‌خاطر دورنمای سخت برگزاری مذاکرات با مسکو بسیار چالش‌برانگیز است.

اتحادیه اروپا تقریباً تمام گاز مورد نیاز خود را وارد می‌کند. قبل‌از حمله روسیه به اوکراین، واردات گاز از شرکت گازپروم روسیه حدود نیمی از کل واردات این اتحادیه را تشکیل می‌داد و حالا سهم گاز روسیه در سبد واردات اتحادیه اروپا کاهش چشمگیری داشته، چون فقط 2 مسیر انتقال گاز باز است، اوکراین و ترکیه.

خط لوله ترک استریم حدود 3 درصد از واردات گاز اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می‌دهد.

انتهای پیام/25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *