اعلام برنامه‌های توسعه‌ای «شکام»

اعلام برنامه‌های توسعه‌ای «شکام»

مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز به بررسی برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت و رویه‌های پیش‌روی آن پرداخت.

به گزارش پول و تجارت، شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز در میانه‌های دهه ۷۰ و چند سال پس از تاسیس پتروشیمی شازند اراک در جوار این پتروشیمی به منظور توسعه فرآیندهای پایین دستی و میان دستی در صنعت پتروشیمی تاسیس شد. تمرکز این شرکت در دهه اولیه فعالیت بر تولید محصولات اتوکسیلات بوده و پس از آن ساخت واحدهای دیگر در این مجموعه در دستور کار قرار گرفت که از جمله آن به واحد پروپیلن گلیکول می‌توان اشاره کرد که این شرکت تنها دارنده واحد تولید پروپیلن گلیکول غذایی و دارویی در خاورمیانه است.سید محمدرضا موسوی اصفهانی، مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز به بررسی برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت و رویه‌های پیش‌روی آن پرداخته است.

* به رغم آغاز به کار شرکت در دهه ۷۰، در بازه زمانی به نسبت کوتاهی فعالیت خود را گسترش داده و وارد حوزه دارویی کشور شدید.
شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران ابتدا به منظور توسعه فرآیندهای پایین دستی و میان دستی در صنعت پتروشیمی تاسیس شد. اما در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ شمسی با توجه به ارزش افزوده مناسب در حوزه مواد موثره دارویی، شرکت کیمیاگران امروز فعالیت خود را بر تحقیق و توسعه در حوزه تولید مواد موثره دارویی متمرکز کرد. در این راستا تولید داروی مترونیدازول در این شرکت آغاز شد. این دارو آنتی بیوتیک بسیار قوی است و شرکت کیمیاگران امروز اکنون به یکی از چند تولید کننده این دارو در دنیا تبدیل شده است. این دارو علاوه بر تکنولوژی بالا نیازمند مواد شیمیایی است که از طریق پتروشیمی‌ها قابل تامین است. توسعه این شرکت در حوزه دارویی با تولید محصولات اتوکسیلات گرید دارویی ادامه یافته و سپس واحد تولید و خالص سازی اتیلن گلیکول برای ایجاد ارزش افزوده از ضایعات و تولید گرید مناسب دارویی در دستور کار شرکت قرار گرفت و این واحد نیز به بهره برداری رسید که محصول جانبی آن ضدیخ است. در کنار این واحدها، واحد تولید استامینوفن و آسپرین به عنوان دومین واحد در کشور در شرکت کیمیاگران امروز در اواخر دهه ۹۰ ساخته و به بهره برداری رسید. پس از آن با هدف تکمیل زنجیره نفت به دارو واحد پارا آمینو فنول یا PAP در شرکت کیمیاگران امروز ساخته شد که حدود یک سال پیش بهره برداری تجاری آن آغاز شد. همچنین شرکت با ارتقاء واحد مترونیدازول موفق به افزایش ظرفیت این واحد و افزایش محصولات تولیدی در این واحد شد؛ از جمله ماده موثره دارویی بسیار پرکاربرد برای بیماران دیابتی یعنی متفورمین در این شرکت تولید می شود. در عین حال ساخت واحد جدید استامینوفن در جوار واحد PAP پیشرفت مناسبی داشته که در نیمه اول امسال با ظرفیت حدود ۲۵۰۰ تن وارد مدار می شود.

* آخرین وضعیت برنامه‌های توسعه شرکت چیست؟
همانطور که اشاره شد توسعه‌های متعددی در سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده از جمله واحد PAP و تولید متفورمین و در عین حال واحدهای جدیدی در حال ساخت هستند از جمله واحد استامینوفن ۲ با ظرفیت ۲۵۰۰ تن که پس از بهره برداری از این واحد، واحد استامینوفن ۱ تغییر ساختار یافته و تولید داروهای دیگری در آن واحد در دستور کار قرار خواهد گرفت که در زمان مناسب از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

* یکی از موضوعاتی که درخصوص طرح توسعه‌های شرکت مطرح است ظرفیت پایین آنها نسبت به ظرفیت اسمی و در برخی موارد تاخیر در بهره برداری است.
واحدهای توسعه شرکت به دلیل دارا بودن دانش فنی بالا و استراتژی شرکت در بومی سازی فناوری با دانش فنی داخلی طراحی و ساخته می شود. این موضوع باعث شد که هزینه سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند که مزیت بزرگی برای شرکت و کشور محسوب می‌شود. واحد تحقیق و توسعه شرکت کیمیاگران امروز توانسته این واحدها را از پایلوت تا صنعتی طراحی و اجرا کند. در عین حال محصولات تولیدی این واحدها محصولات دارویی است که ورود این محصولات به بازار نیازمند قوانین و مقررات خاصی است و براساس روند خاصی براساس مقررات سازمان غذا و دارو و رویه‌های شرکت‌های داروسازی روند تولید و فروش شرکت می‌تواند صورت بپذیرد. به همین جهت با توجه به اینکه نیاز به اخذ مجوز است و همچنین شرکت‌های دارویی خواهان تست این مواد اولیه هستند و براساس نتایج به دست آمده تقاضایشان را افزایش دهند، روند رسیدن به تولید به ظرفیت تولید اسمی زمانبر خواهد بود. اما درخصوص واحد PAP واحد با ظرفیت بالایی به بهره برداری رسید ولی تولید براساس نیاز شرکت در دستور کار قرار گرفته است. از جمله اینکه درحال حاضر حدود ۱۳۰۰ تن ظرفیت تولید استامینوفن داریم و حدود ۱۰۰۰ تن نیاز به تولید PAP داریم که بر این اساس تولید PAP توسط شرکت درحال برنامه‌ریزی است و تولید می شود با توجه به اینکه تقاضای خاص دیگری در کشور وجود ندارد، تولید بالاتر از ظرفیت توجیه پذیر نیست.

* در حوزه‌ سرمایه‌گذاری‌ها در چند شرکت دارویی غیر بورسی سرمایه‌گذاری کرده‌اید. آخرین وضعیت این شرکت‌ها چیست؟
در دو شرکت فرآیند شیمی حکیم با مالکیت حدود ۳۰ درصدی و پرند دارو با حدود ۶۷ درصد سرمایه‌گذاری انجام دادیم. شرکت فرآیند شیمی حکیم تولید کننده مواد موثره دارویی و شرکت پرند دارو تولید کننده داروی موثره نارکوتیک است. با توجه به تغییراتی که در بازار دارو صورت گرفته و موضوعات قیمت‌گذاری و تخصیص ارز و با توجه به استراتژی شرکت که بتواند کنترل و راهبری شرکت‌هایی که تملک می کند را در اختیار داشته باشد تا علاوه بر خلق ارزش افزوده بیشتر و اجرای استراتژی‌ها بتواند زنجیره ارزشش را کامل کند و به واسطه تکمیل زنجیره ارزشش بتواند خلق ارزش بیشتری برای سهامدارانش انجام دهد، تمرکز شرکت‌ها و اصلاح ساختار مالکیتی در دستور کار است تا بتوانیم مالکیتمان را در مجموعه نارکوتیک افزایش دهیم و در مجموعه مواد موثره دیگر آن را کاهش دهیم و مالکیتمان را بتوانیم جابه جا کنیم و پرتفوی مان را از این طریق بهینه کنیم که اقدامات خوبی در این زمینه درحال انجام بوده و هست.

* برنامه ای برای عرضه و پذیرش این شرکت‌ها دارید؟
بله، شرکت پرند دارو که حدود یک سال و نیم پیش خریداری شده بود بعد از اصلاح ساختار تولید و مالی و افزایش سرمایه صورت گرفته، وضعیت مناسبی دارد. فروشش هم در وضعیت مناسبی است. براساس نظر مشاوران شرایط پذیرش در بورس را دارد و امیدواریم بتوانیم در سال جاری اقدامات پذیرش را شروع کنیم و بتواند این شرکت هم به تابلوی بورس یا فرابورس بیاید.

* وضعیت شرکت پرند دارو به چه شکلی است.
این شرکت در تابستان ۱۴۰۱ خریداری شده و یکی از چند شرکت تولید مواد موثره دارویی از مواد نارکوتیک است که مزیت نسبی مناسبی دارد. این شرکت نیازمند احیاء خطوط تولید بود که به سرعت انجام و در اواسط پاییز ۱۴۰۱ وارد مدار تولید شد. پیگیری لازم برای اخذ سهمیه از ستاد مبارزه با مواد مخدر صورت گرفت و این شرکت توانست تولید خود را در سال ۱۴۰۲ با رشدی خوبی همراه سازد و صادرات مناسبی داشته باشد و سودآوری شرکت در سال ۱۴۰۲ چندین برابر شده است.

* بازارهای صادراتی و نحوه فروش ارز چگونه است؟
بازار فروش محصولات شرکت بیش از ۳۰ کشور است که عمده آن کشورهای ترکیه و عراق و امارات متحده عربی است. فروش صادراتی شرکت نقدی است و بسته به نوع محصول، قیمت ارز آن متفاوت است. از جمله برای محصولات دارویی قیمت ارز نیما و برای سایر محصولات ارز توافقی است.

* پیشتر برنامه ای برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها داشتید.
درخصوص تجدید ارزیابی دارایی‌ها باتوجه به اینکه شرکت دارایی‌های مناسبی از دهه‌های قبل دارد و ارزش دفتری نگهداری شدند، تجدید ارزیابی این دارایی‌ها برای واقعی کردن ارزش دارایی‌های شرکت به نظر هیات مدیره اجتناب ناپذیر است و حتما باید صورت بگیرد. البته این کارشناسی در زمان عرضه اولیه صورت گرفته که ارزش دارایی‌ها را در آن زمان تعیین کرد اما هم واحد تولیدی جدید هم ساختمان و زمین‌های متعددی در این دوره اضافه شده و شرکت از زمان آغاز فعالیتش تا الان هیچگاه تجدید ارزیابی نداشته است. از این رو هیات مدیره در سال گذشته تجدید ارزیابی را آغاز کرد و با کارشناسان رسمی جلساتی برگزار شد و با توجه به اینکه طبق مقررات سازمان بورس باید کلیه املاک دارای سند مالکیت باشند، چند قطعه از زمین‌های شرکت که در این اواخر خریداری شده بود، فاقد سند مالکیت بودند یا سهام مالکیتشان هنوز انتقال و اخذ نشده بود که اقدامات انجام شد. درحال حاضر تمام املاکی که داریم سند مالکیتشان اخذ شده و باتوجه به اینکه سند مالکیت وجود دارد بحث تجدید ارزیابی از حوزه زمین و ساختمان که مورد نظر هیات مدیره بوده قابل اجراست. موضوع در حال نهایی شدن است که بتوانیم در سال مالی جدید تجدید ارزیابی را اجرا کنیم.

* سیاست تقسیم سود شرکت در سال‌های اخیر بسیار پایین بوده، برنامه شرکت بر همین منوال است؟
سیاست کلی شرکت این است که جریان نقدی مازادی که دارد را تقسیم و بتواند همچنین از قوانین و مقررات و معافیت‌های مالیاتی که وجود دارد به خوبی استفاده کند. در این حوزه معافیت مالیاتی افزایش سرمایه در دو سال اخیر از محل سود انباشته وجود داشت و شرکت تلاش کرد با کمینه کردن تقسیم سود بتواند از حداکثر معافیت مالیاتی در سال‌های مزبور استفاده کند و جاری هم درصورتی که قانون مذکور ادامه پیدا کند استراتژی شرکت استفاده حداکثری از معافیت مالیاتی و توسعه است. در غیر این صورت سیاست تقسیم سود افزایشی خواهد بود.

* شما یکی از بزرگترین تولید کننده‌های مواد موثره دارویی در کشور هستید؛ برنامه‌ای برای ورود به داروی نهایی دارید؟
درحال حاضر ما تولید کننده مواد موثره هستیم و استراتژی مان توسعه زنجیره برای رسیدن به ابتدای زنجیره یعنی نفت و مواد شیمیایی پایه است. همانطور که تقریبا در بیش از ربع قرنی که از فعالیت شرکت گذشته است ما از پتروشیمی آمدیم و به محصولات با ارزش افزوده بیشتر رسیدیم و توانستیم از خام فروشی جلوگیری کنیم. در حوزه داروهای نهایی، ساختار تولید و بازار نسبت به فعالیت فعلی شرکت متفاوت است، از این رو یک واحد در شرکت راه اندازی کردیم که ابعاد حضور در این بازار، روش‌هایش و مجوزاتی که لازم است را پیگیری کنند تا در صورت نیاز و توجیه اقتصادی به روش تولید کارمزدی بتوانیم وارد این بخش شویم.

  • ساره صابری – خبـرنگار
  • شماره ۵۳۸ هفته نامه اطلاعات بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *