بررسی بازی Stellar Blade؛ انحصاری جنجالی پلی استیشن ۵

Stellar Blade جزو آن دسته از بازی‌هایی است که می‌تواند حسابی مخاطب خود را سرگرم کند. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

وقتی صحبت از شرق آسیا در صنعت بازی‌های ویدیویی می‌شد، ژاپن اولین و آخرین نامی بود که سر زبان‌ها می‌آمد. این در حالی است که به‌تازگی سازنده‌های چینی و کره جنوبی هم با قدرت وارد صنعت بازی‌های ویدیویی شده و قصد دارند اسم و رسمی را برای خود تدارک ببینند. استودیو Round8 با بازی Lies of P نشان داد که چقدر به زیرسبک سولزلایک شناخت دارد و محصول عالی‌ای را ارائه کرد. حال نوبت به یک استودیو کره جنوبی دیگر رسیده است تا خودنمایی کند.

استودیو شیفت آپ در سال ۲۰۱۹ بازی Stellar Blade را با نام Project Eve معرفی کرد و در آن زمان قرار بود برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و کامپیوتر عرضه شود. اما، در سال ۲۰۲۱ و در جریان شوکیس سونی، در قالب یک بازی انحصاری برای پلی استیشن 5 به نمایش درآمد و یک سال بعد هم اسم نهایی استلار بلید به نمایش گذاشته شد. حال بازی انحصاری استلار بلید روانه بازار شده و سؤال اصلی این است که آیا پتانسیل سرگرم کردن مخاطب را دارد؟ Stellar Blade بازی بی‌نقصی نیست، اما بعضی از المان‌های آن به قدری خوب و عالی طراحی شده که حسابی نظر شما را به خود جلب می‌‌کند.

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را از یوتوب تماشا کنید

داستان Stellar Blade، در مورد نابودی زمین و مهاجرت انسان‌ها به یک کلنی (Colony) جدید برای زندگی کردن است. ده‌ها سال از این اتفاق می‌گذرد و حال گروه Airborne Squad هفتم به زمین فرستاده شده تا جلوی نیتیباهای مهاجم (Naytiba) را گرفته و الدر آن‌ها را نابود کنند. ایو، قهرمان داستان، عضوی از این گروه است و در همان ابتدا تمامی اعضای تیم خود را از دست می‌دهد و توسط شخصی به اسم اَدِم نجات پیدا می‌کند. درواقع علت اصلی خروج انسان‌ها از زمین، پدیدار شدن نیتیباها بوده که هیولاهایی بی رحم به حساب می‌آیند. ایو تصمیم می‌گیرد که علت این اتفاق را متوجه شود و در ماجراجویی خود، به حقایق مختلفی دست پیدا می‌کند.

بااینکه روایت داستان به‌گونه‌ای است که از اواسط بازی می‌توانید ادامه آن را حدس بزنید، اما در حالت کلی تجربه خوبی را ارائه می‌دهد

داستان کلی Stellar Blade قالبی کلیشه‌ای است و حتی در اوایل بازی هم روایت داستان، قابل قبول است. اما از اواسط بازی به بعد، اتفاقات به نحوی روایت می‌شوند که می‌توانید تاحدی پایان بازی و اتفاقات آینده را حدس بزنید. بااین‌حال داستان استلار بلید به خوبی به سوالات مخاطب جواب می‌دهد و شاید در حد و اندازه بعضی از داستان‌های اندرویدها و انسان‌ها جذاب نباشد، اما تجربه بدی هم نیست و سرگرم کننده است. از نظر شخصیت‌پردازی، استلار بلید به‌گونه‌ای است که مخاطب را باتوجه به داستان خود به خوبی با شخصیت‌های داستانی مثل ایو، ادم، ریون یا حتی لیلی آشنا می‌کند تا بازیکن بتواند بیش‌ازپیش با آن‌ها ارتباط برقرار کند. البته که در جهان بازی حافظه افراد کشته شده و دست نوشته‌هایی در قالب تبلت‌هایی حاوی اطلاعات داستانی قرار گرفته تا اسطوره‌شناسی بازی را روایت کنند. پیدا کردن و خواندن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بهتر از قبل با جهان بازی و اتفاقات رخ داده در آن آشنا شوید.

نبرد با نیتیباهای شیلد دار در Stellar Balde

نبردهای استلار بلید خونین، هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است

موردی که استلار بلید را به یک بازی درخشان و هیجان‌انگیز تبدیل کرده، گیم‌پلی بازی است. Stellar Blade یک بازی اکشن ماجراجویی با المان‌های هک اند اسلش در سیستم مبارزاتی خود است. مبارزات و طراحی سیستم مبارزاتی استلار بلید، موردی است که حسابی نظر شما را به خود جلب می‌کند. ایو تا انتهای بازی به‌واسطه یک شمشیر مخصوص و همچنین یک سلاح دوربُرد دشمنان را از بین می‌برد. سیستم شمشیر زنی بازی و انیمیشن‌های انجام کومبوها و ضربات مختلف طراحی با کیفیت و هیجان‌انگیزی دارند. وجود کومبوهای مختلف به شما اجازه می‌دهد به روش‌های مختلفی دشمنان را از بین ببرید و درکنار آن، چهار مهارت با نام Beta Skill هم برای ایو طراحی شده است. البته که موارد غافل‌گیر کننده و هیجان‌انگیز دیگری هم برای مبارزات بازی درنظر گرفته شده که باتوجه به ساختار داستانی، در ادامه دراختیار قهرمان داستان قرار می‌گیرد.

سلاح دوربرد ایو هم مهمات مختلفی دارد. برای مثال، به‌صورت شاتگان، یک پیستول ساده یا موشک انداز می‌توانید از آن استفاده کنید. دراین‌میان بد نیست به جاخالی دادن‌های معمولی ایو، پرفکت داج، دفاع کردن معمولی ضربات و پرفکت پری هم اشاره‌ای داشته باشم. پرفکت پری در بازی استلار بلید پاداش ارزشمندی را دراختیار شما قرار می‌دهد. اکثر دشمنان بازی و باس‌ها دارای یک نوار زرد رنگ مخصوصی در پایین نوار HP خود هستند که با خالی کردن آن، دشمن یا باس مورد نظر در حالت استگر قرار گرفته و می‌توانید یک ضربه ویژه با نام Retribution را روی آن اعمال کنید. این ضربه آسیب زیادی را به باس‌ها وارد کرده و دشمنان را درجا از بین می‌برد. ازاین‌رو استفاده از پرفکت پری و طراحی کاربردی و بسیار خوب آن حسابی می‌تواند نبردهای بازی را برای شما هیجان‌انگیزتر کند.

ضربه رتریبیوشن روی باس‌ها در بازی Stellar Balde

استلار بلید حتی در نیو گیم پلاس خود هم اندک محتویات جدیدی را برای ارتقا مهارت‌ها، بتا کور و بادی کور درنظر گرفته است

طراحی داج معمولی، پرفکت داج و حتی جاخالی دادن‌های مخصوص برای بعضی از ضربات بازی که ازطریق درخت مهارت‌ها قابل خرید هستند، کاربردی طراحی شده‌اند و بلااستفاده نیستند. نکته جالب درخت مهارت‌های بازی Stellar Blade این است که ازطریق آن می‌توانید بازه زمانی مورد نیاز برای انجام پرفکت داج و پرفکت پری بازی را گسترش دهید. انجام موارد ذکر شده نیازمند زمان‌بندی بسیار دقیقی است و اگر در این مورد مشکل دارید، بازی دست شما را باز گذاشته تا ازطریق درخت مهارت‌ها یا حتی استفاده از اگزواسپاین‌ها، نقطه ضعف خود را از بین ببرید. اگزواسپاین‌ها و گیرها (Gears) آیتم‌های تقویتی هستند که به واسطه‌ آن‌ها می‌توانید بیلد و شیوه‌های مبارزه‌ای متفاوتی را برای ایو تدارک ببینید. برای مثال، از اگزواسپاین و گرهایی استفاده کنید که میزان کریتیکال ریت و کریتیکال هیت شما را افزایش دهند تا آسیب وارد شده شما به دشمنان، بیشتر شود یا کمبوهای شما از نظر آسیب‌رسانی تاثیرگذارتر شوند.

یکی از کارهای جالبی که استودیو شیفت آپ برای روان بودن انیمیشن‌های ضربات و کومبوها انجام داده، اعمال یک اینپوت دیلی (Input Delay) به هنگام ضربه‌زدن است. البته که این اینپوت دیلی نباید به نحوی باشد که در مبارزات با مشکل روبه‌رو شوید، زیرا در یک بازی ویدیویی که نبردهای هک اند اسلش دارد، سریع عمل کردن دکمه‌زنی‌های شما اهمیت زیادی دارد. اینپوت دیلی قرار گرفته در استلار بلید به‌گونه‌ای نیست که مخاطب را اذیت کند. شاید در ابتدا حس و حال تازه‌ای داشته باشد، اما خیلی راحت می‌توان به آن عادت کرد و خللی در تجربه مخاطب به وجود نمی‌آورد. طراحی مأموریت‌های اصلی Stellar Blade بسیار جذاب و سرگرم کننده است و بعضی از مأموریت‌ها، شما را در شرایط خاص و متفاوتی نسبت به سایر مأموریت‌ها قرار می‌دهد. طراحی خوب این موارد و استفاده درست از ویژگی‌های ایو در این دسته از مأموریت‌ها، باعث شده تا بازیکن شرایط متنوع‌تری را تجربه کند.

باس فایت در فضا در بازی Stellar Blade

بااین‌حال مأموریت‌های فرعی استلار بلید صرفا طراحی شده‌اند تا بتوانید اسکیل پوینت‌های بیشتری را کسب کرده یا برای به‌دست آوردن پایان واقعی ساخته جدید شیفت آپ تلاش کنید. درغیراین‌صورت، اکثر آن‌ها طراحی منحصربه‌فرد یا قابل قبولی ندارند. گشت‌و‌گذار در جهان Stellar Blade ارزش بالایی دارد. وجود آیتم‌های جمع‌آوری مختلفی نظیر بطری‌های نوشیدنی، بادی کور (Body Core) و بتا کور (Beta Core) باعث تقویت ویژگی‌های مختلف ایو می‌شود. کورهای ذکر شده نوار انرژی بتا و نوار سلامت ایو را افزایش می‌دهند و بطری‌های نوشیدنی هم تعداد آیتم‌های قابل استفاده ایو نظیر تعداد نارنجک‌های قابل حمل و موارد مشابه را افزایش می‌دهد. همچنین پلتفرمینگ‌های بازی هم طراحی بسیار خوب و دقیقی دارند و به هیچ‌وجه باعث نمی‌شوند که گشت‌وگذار در محیط‌های استلار بلید اذیت کننده باشد.

باس‌های اصلی استلار بلید طراحی منحصربه‌فردی داشته و نبرد با آن‌ها حسابی شما را درگیر می‌کند

از نظر بصری استلار بلید بازی جذاب و چشم‌نوازی است. نورپردازی‌های بسیار خوب درکنار دقت به جزئیات طراحی کاراکتر و لباس‌ها درکنار افکت‌های مختلف از جمله مواردی هستند که به زیبا‌تر شدن استار بلید کمک کرده است. بااین‌حال دقت به جزئیات محیطی می‌توانست بهتر باشد. جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، محیط‌های بازی متنوع بوده و هرکدام ساختار مخصوص‌به خود را دارند. همچنین این تنوع در طراحی شامل دشمنان هم می‌شود. هم دشمنانی را مشاهده می‌کنید که در انتهای بازی گونه‌های قوی‌تر آن‌ها سر راه‌تان سبز می‌شوند و هم گونه‌های جدید که به مرور زمان با آن‌ها آشنا می‌شوید. باس‌های فرعی استلار بلید می‌توانستند طراحی هیجان‌انگیزتری از نظر سیستم مبارزه‌ای داشته باشند، اما باس‌های اصلی رضایت‌بخش بوده و بعضی از آن‌ها در میان بهترین تجربه‌های مخاطب در بازی‌های هک اند اسلش قرار می‌گیرد.

ماهیگیری در بازی Stellar Blade

از نظر فنی هم Stellar Blade تجربه‌ای روان و بی نقص است. بازی دارای سه حالت پرفورمنس، کوالیتی و بالانس است تا مخاطب بتواند باتوجه به سلیقه خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کند. حالت بالانس را می‌توان گل سر سبد این بخش دانست که هم از نظر جلوه‌های بصری بسیار نزدیک به حالت کوالیتی است و هم اینکه نرخ فریم خوبی را ارائه می‌دهد. همچنین بازی فاقد باگ خاصی است و مشکلی در این بخش وجود ندارد.

موسیقی‌های استلار بلید بسیار گوش‌نواز و خوب طراحی شده و مخاطب را یاد بازی NieR Automata می‌اندازد. البته که طبیعی است، زیرا کیچی اوکابه، آهنگساز NieR: Automata روی این بازی هم کار کرده است. اوج موسیقی استلار بلید، در باس فایت‌ها است که حسابی شما را در دل نبرد قرار می‌دهد. از نظر صداگذاری هم بازی عملکرد قابل قبولی دارد و دوبله انگلیسی بازی هم کیفیت خوبی در حد دوبله ژاپنی و چینی دارد. در انتها، Stellar Blade با اینکه مشکلاتی در طراحی مأموریت‌های فرعی، باس‌های فرعی یا حتی روایت داستان خود دارد، اما موارد خوب و ارزشمند آن به قدری است که حسابی شما را سرگرم می‌کند. به‌عبارتی استلار بلید را می‌توان یک نامه عاشقانه برای هواداران بازی‌های هک اند اسلش دانست.

بازی Sea of Thieves دل گیمرهای آمریکایی را برده است محل وقوع حوادث بازی Resident Evil 9 لو رفت تریلر SAND LAND واکنش مثبت منتقدها را نشان می‌دهد منبع زومجی

Stellar Blade

Stellar Blade در ارائه یک گیم‌پلی هیجان انگیز و سرگرم کننده درحد و اندازه بازی‌های موفق این سبک است و از نظر بصری و موسیقی هم بسیار درخشان عمل کرده است. بااین‌که طراحی باس‌های فرعی یا مأموریت‌های اصلی می‌توانست بهتر باشد، اما المان‌های سرگرم کننده و نبردهای دیوانه‌وار بازی به‌قدری خوب هستند که شما را حسابی سرگرم کند و حتی حالت نیوگیم پلاس بازی هم صرفا برای کسب پایان‌های متفاوت بازی نیست و از نظر گیم‌پلی هم اندک محتویات جدیدی را ارائه می‌دهد.
محمد صادق تواضعی

9

نقاط قوت

  • + جلوه‌های بصری چشم‌نواز
  • + سیستم مبارزات اعتیادآور و سرگرم کننده
  • + مهارت‌های کاربردی و تاثیرگذاری بسیار خوب درخت مهارت‌ها روی ویژگی‌های مبارزاتی
  • + ارزشمند بودن گشت و گذار در جهان بازی
  • + موسیقی‌های گوش‌نواز
  • + طراحی بسیار خوب باس‌های اصلی

نقاط ضعف

  • – طراحی باس‌های فرعی می‌توانست بهتر باشد
  • – مأموریت‌های فرعی صرفا پاداش خوبی را ارائه می‌دهند و کلیت اکثر آن‌ها سرگرم کننده و جذاب نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *