بورس در فروردین نوسانی و در انتظار محرک قوی| عقب‌افتادگی شدید بورس از قیمت ارز

بورس در فروردین نوسانی و در انتظار محرک قوی| عقب‌افتادگی شدید بورس از قیمت ارز

بازار؛ گروه بورس: معاملات هفته نخست فروردین درحالی آغاز به کار کرد که از همان ابتدا شاهد افزایش تقاضا بودیم اما پایان بازار هفته شرایط متفاوت بود و تقاضایی که بتواند بر عرضه ها غلبه کند ایجاد نشد. در واقع فروردین ماه دلار نیمایی تغییر قیمتی نداشت اما دلار آزاد تحت تاثیر قطعنامه آتش بس فوری در غزه با کاهش قیمتی مواجه شده است.

شاخص کل در محدوده ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در حال نوسان است و ارزش معاملات خرد عددی کمتر از ۵۰۰۰ میلیارد تومان را به ثبت رسانده که نشان می‌دهد برخلاف تصورات بازار ابتدای سال جاری خیلی پرهیجان نیست.

محسن اسلامی تحلیل گر بازار بورس معتقد است که یک معامله‌گر بر اساس استراتژی‌ باید به شاخص نگاه کند طبیعتا یک نوسان‌گیر به محض رسیدن شاخص به محدوده مقاومتی سود خود را شناسائی می‌کند ولی حد ضررهای یک معامله گر میان‌مدتی یا بلندمدتی با نوسانات چند درصدی فعال نمی‌شود و دامنه صبر بیشتری دارد باید به این موضوع توجه داشت

محسن اسلامی، تحلیلگر بازار سهام با اشاره به اینکه تثبیت دلار بالای شصت هزار تومان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های بنیادی است، گفت: هم از نقطه نظر ارزش جایگزینی شرکت‌ها هم از بابت تسعیرارز و تاثیر مثبت بر شرکت‌های دلاری می‌تواند تاثیر مثبت قوی روی بازار داشت و به نظر مهم‌ترین بهانه برای رشد بورس همین عقب‌افتادگی بورس از دلار است.

او با بیان اینکه شاخص با نزدیک شدن به محدوده مقاومتی با عرضه روبرو شد، افزود: تا زمانی که شاخص بالای محدوده دو میلیون و دویست و بیست است پتانسیل رشد را دارد. ولی چنان چه زیر این محدوده تثبیت شود کار برای شاخص سخت می شود.

او تاکید کرد: به این نکته باید توجه داشت که یک معامله‌گر بر اساس استراتژی‌ باید به شاخص نگاه کند طبیعتا یک نوسان‌گیر به محض رسیدن شاخص به محدوده مقاومتی سود خود را شناسائی می‌کند ولی حدضررهای یک معامله گر میان‌مدتی یا بلندمدتی با نوسانات چند درصدی فعال نمی‌شود و دامنه صبر بیشتری دارد باید به این موضوع توجه داشت. بنابراین با توجه به تعطیلات پیش رو نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم خریداران به صورت جدید فعال شوند و رویکرد اصلی بازار از روز چهاردهم فروردین مشخص می‌شود.

او با بیان اینکه در گروه پالایشی در انتظار اعلام رسمی تغییرات صورت گرفته در فرمول پخش و پالایش است، گفت: برای پالایشی‌ها این نرخ ارز پتانسیل خوبی برای رشد دارند یک زمزمه ای در بازار است که حتی فرمول جدید به سه ماهه سوم نیز عطف خواهد شد. هر چند خبر خوبی هست ولی بعید است اتفاق بیفتد. به صورت کلی نمادهای پالایشی عموما در محدوده‌های قیمتی مناسبی در حال معامله هستند و منتظر یک جرقه خبری هستند.

محرک افزایش نرخ ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد
همچنین رضا روحی کارشناس بورس در گفتگو با بازار ضمن بیان اینکه یکی از اخبار امیدوار کننده که فروردین به بازار مخابره شد صورتجلسه افزایش نرخ ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد به نرخ حاشیه بازار بود که توسط مشاور وزیر ابلاغ شده گفت: باید منتظر تصمیم و تایید وزارت صنعت بود.

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه در معاملات فروردین ماه به غیر از گروه خودرویی که هر روز رتبه اول ارزش معاملات را دارد، رتبه های بعدی بین بقیه گروه ها و صنایع بازار دست به دست می شود

او با اشاره به اینکه روز آخر بازار هفته نماد ذوب در سرخط خبرهای بورس بود، اظهار کرد: بعد از افزایش سرمایه ۸۴۳ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها این نماد به گردونه معاملات برگشت و بازگشایی مناسبی داشت و چندین بار به صف خرید رسید. هرچند فروش ۵۰ درصدی حقوقی ها در این نماد نکته منفی معاملات ذوب بود.

او با بیان اینکه در آخرین روز معاملات سه گروه خودرویی و رایانه و ساختمانی به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. افزود: به غیر از گروه خودرویی که هر روز رتبه اول ارزش معاملات را دارد، رتبه های بعدی بین بقیه گروه ها و صنایع بازار دست به دست می شود. در گروه خودرویی شاهد درجا زدن قیمتی هستیم که می‌توان سررسید شدن آپشن‌های خودرو را یکی از دلایل آن برشمرد. در گروه خودرویی فعلا اقبال با نمادهای قطعه سازی است.

روحی افزود: گروه ساختمان به عنوان رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را پشت سر گذاشت و برخی نمادها محدوده در مثبت معامله شدند. همچنین در گروه بانکی چند روزی است به حاشیه بازار رانده شده و خبری از معاملات پرحجم و چابک در این گروه نیست. هرچند وپارس مجددا با شایعه آگهی بلوک اپال مثبت معامله شد، اما مثبت قدرتمندی نبود. البته اعلام نرخ تسعیر ارز توسط بانک مرکزی نیز محرک رشد قیمتی این گروه در روزهای آینده خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه یکی از نکات امیدوار کننده بازار نقش پر رنگ خریداران در محدوده منفی است، گفت: در حال حاضر معاملات اغلب سهام بازار می تواند نوید بخش روندهای مثبت در روزهای آینده باشد.

روحی با تاکید بر اینکه نرخ دلار نیما کماکان در عدد ۴۰۵.۵۲۷ ریال ثابت مانده و نرخ دلار آزاد نیز نوسانات قابل توجهی نداشته است. گفت: به نظر می رسد بعد از پایان تعطیلات و شروع فعالیت ها نرخ دلار نیمایی مجددا افزایشی شود. این موضوع روی نمادهای صادراتی تاثیر گذار است. برای نمونه گروه محصولات شیمیایی یا به تعبیر اهالی بازار گروه پترویی در چند روز اخیر تحرکات زیر پوستی و خفیفی دارند. البته گروه رایانه مورد توجه اهالی بازار بود و حجم و ارزش معاملات بالایی را داشت و نمادهای این گروه اصلاح قیمتی بعد از رشد را تجربه می‌کنند بعضا به صف خرید نیز رسیدند.

او تاکید کرد: در کل شاهد معاملات پر رونق و جذابی در معاملات آخر نبودیم اما به مراتب شرایط بهتر از سه شنبه بود. مسلما تعطیلی های آخر هفته و هفته آینده در شرایط بی رمقی معاملات بی تاثیر نبوده و باید منتظر اتمام تعطیلی های نوروز ۱۴۰۳ باشیم.

براساس این گزارش بازار سهام در نوروز با هیجان مثبت آغاز شد و گروه‌هایی مانند فولادی ها، رایانه‌ای ها و بانکی ها تحت تاثیر مصوبات جدید و رسیدن به محدوده حمایتی پرتقاضا شدند، به همین دلیل کارشناسان معتقدند که زمینه رشد بازار فراهم شده، هرچند روند صعودی بورس بعد از تعطیلات نوروز آغاز می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *