تامین مالی شرکت‌های نوپا از طریق PE ها

تامین مالی شرکت‌های نوپا از طریق PE ها

شرکت‌های نوپا برای رشد و توسعه خود به منابع مالی نیاز دارند. این منابع می‌توانند از طریق روش‌های مختلفی مانند دریافت تسهیلات از بانک‌ها، انتشار اوراق یا جذب سرمایه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامین شوند…

شرکت‌های نوپا برای رشد و توسعه خود به منابع مالی نیاز دارند. این منابع می‌توانند از طریق روش‌های مختلفی مانند دریافت تسهیلات از بانک‌ها، انتشار اوراق یا جذب سرمایه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامین شوند. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند.
دشواری دریافت تسهیلات از بانک‌ها: بانک‌ها به طور معمول به شرکت‌هایی تسهیلات می‌دهند که دارای سابقه فعالیت و اعتبار مالی قوی باشند. شرکت‌های نوپا که در ابتدای مسیر خود قرار دارند، اغلب در دریافت تسهیلات از بانک‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.
چالش‌های انتشار اوراق: فرآیند انتشار اوراق می‌تواند زمان‌بر و پرهزینه باشد. همچنین، شرکت‌ها برای انتشار اوراق باید شرایط و ضوابط خاصی را رعایت کنند.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی راه‌حلی مناسب برای تامین مالی شرکت‌های نوپا:صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی به دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا با پتانسیل رشد بالا هستند. این صندوق‌ها علاوه بر تامین منابع مالی به شرکت‌های نوپا در زمینه‌های مختلفی مانند مدیریت، بازاریابی و توسعه محصول نیز مشاوره ارائه می‌دهند.
دسترسی به منابع مالی: صندوق‌های PE می‌توانند منابع مالی قابل‌توجهی را در اختیار شرکت‌های نوپا قرار دهند.
نبود شفافیت: اطلاعات مربوط به عملکرد صندوق‌های PE اغلب شفاف نیست و این موضوع می‌تواند برای سرمایه‌گذاران ریسک ایجاد کند. البته این امر به مرور زمان کمی بهتر شده است اما تا حد مطلوب آن فاصله دارد.
به‌روزرسانی اطلاعات NAV: صندوق‌های PE باید به طور مرتب اطلاعات مربوط به NAV (خالص ارزش دارایی) خود را به روزرسانی کنند تا سرمایه‌گذاران از ارزش واقعی سرمایه‌گذاری خود مطلع باشند. در حال حاضر بسیاری از داده‌های تارنمای این صندوق‌ها از جمله NAV با ارزش ذاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی فاصله زیادی دارد.
استفاده از کارمزد متغیر: به جای کارمزد ثابت، می‌توان از کارمزد متغیر بر اساس عملکرد صندوق استفاده کرد. این امر انگیزه مدیران صندوق را برای جذب متخصصان این حوزه و متعاقبا بهبود عملکرد صندوق‌ها افزایش می‌دهد.
افزایش حجم صندوق‌ها: باید تمهیداتی برای افزایش حجم صندوق‌های PE در نظر گرفته شود تا این صندوق‌ها بتوانند سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در شرکت‌های نوپا انجام دهند. محدودیت‌های فعلی و شرایط تورمی حاکم، قدرت ورود این صندوق‌ها به برخی شرکت‌ها را با محدودیت مواجه کرده است و مبالغ فعلی تکافوی سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه را از این صندوق‌ها می‌گیرد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی می‌توانند نقش مهمی در تامین مالی و توسعه شرکت‌های نوپا ایفا کنند. با رفع چالش‌های موجود در این زمینه، می‌توان از پتانسیل این صندوق‌ها برای رشد و رونق اقتصاد کشور بهره بیشتری برد.

  • رضا یارمحمدی – دکتری مدیریت مالی
  • شماره ۵۳۹ هفته نامه اطلاعات بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *