«خنور» آماده ورود به فرابورس شد

«خنور» آماده ورود به فرابورس شد

شرکت نور ایستا پلاستیک به زودی با نماد «خنور» در فرابورس عرضه اولیه خواهد شد.

به گزارش پول و تجارت، حسین اخوان، مدیرعامل نور ایستا پلاستیک نشست خبری عرضه اولیه سهام «خنور» با اشاره به اینکه این شرکت برای تامین قطعه‌ای از ماشین پژو تاسیس شد، گفت: این تکنولوژی از اسپانیا با تولید یک قطعه برای پژو ۴۰۵ آغاز به کار کرد و در حال حاضر ۳۵ قطعه را تولید می‌کند.

به گفته وی شرکت به لحاظ بین‌المللی فاصله چندانی با شرکت‌های مشابه خود در اروپا و آمریکا از لحاظ فرمولاسیون و قیمت ندارد.

اخوان به ارزش تولیدات نور ایستا پلاستیک اشاره کرد و افزود: به جز الیاف شیشه که در ایران امکان تولید آن نیست، باقی اقلام این صنعت در داخل تولید می‌شود. به طوری که سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه به ارزش ۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو در این شرکت تولید شده است.

مدیرعامل «خنور» اظهارداشت :آینده این صنعت با بحث خودروهای برقی در دنیا و ایران مورد توجه است، چراکه یکی از مقدمات خودروی برقی سبک‌سازی است که در این صنعت اتفاق خواهد افتاد.

وی با تاکید بر اینکه بحث سبک‌سازی در صنعت خودرو موضوع پراهمیتی در دنیاست، گفت: این صنعت بسیار رو به رشد است؛ چراکه در دنیا کاربرد بسیاری دارد و در مقیاس جهانی به دلیل تولید خودروهای برقی و سبک‌سازی خودروها، این صنعت چشم‌انداز بالایی دارد. به همین دلیل کامپوزیت‌ها به عنوان یک گزینه جایگزین بسیار جذاب در بازار خودرو خواهند بود.

اخوان ادامه داد: کامپوزیت‌ها ترکیبی از الیاف در کنار رزین است که وقتی تبدیل به محصول می‌شود در بهای تمام‌شده تولیدکننده نقش بسزایی دارد. در این مجموعه همه روش‌های مرسوم در صنعت کامپوزیت راه‌اندازی شده است. فقط در بحث فیبروکربن به دلیل نبود تقاضا در کشور، ورود نکردیم اما دانش و ظرفیت تولید آن در این مجموعه وجود دارد.

مدیرعامل نور ایستا پلاستیک ظرفیت فعلی تولید این مجموعه را ۲ میلیون قطعه در سه شیفت عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۱ میلیون و ۴۰۰ تولید قطعه انجام شده و با برنامه ورود به فرابورس، این ظرفیت‌ها تکمیل خواهد شد.

مدیر مالی خنور ادامه داد: شرکت پایا پلاست یکی از زیر مجموعه‌هاست که مواد اولیه و شرکت پلیمری تدبیر نیکان هم بخش دیگری از مواد اولیه را تامین می‌کند. شرکت برنا کامپوزیت هم یکی دیگر از زیرمجموعه ها برای تولید مواد اولیه است.

وی ادامه داد: شرکت نیپکو، ۹۳ درصد دو شرکت اول و ۱۰۰ درصد شرکت سوم را در مالکیت دارد. حضور این سه شرکت باعث می شود هیچوقت مشکلی در تامین مواد اولیه وجود نداشته است.

اخوان تاکید کرد:محصولات نور ایستا رقیب خاصی ندارد و اکثر مشتریان که نیاز به مواد کامپوزیتی دارند، اولین گزینه برای خرید را این مجموعه در نظر می‌گیرند. علاوه بر ایران‌خودرو و سایپا، تمامی شرکت‌های خودروسازی بزرگ نیز با این مجموعه همکاری دارند.

مدیرعامل نور ایستا پلاستیک به تشریح نقاط قوت این مجموعه پرداخت و گفت:تک منبع بودن این مجموعه از مهم‌ترین مزیت‌های خنور است.همچنین پشتوانه مالی و اعتباری بانکی، تنوع محصولات و ظرفیت بالای تولید و وابستگی کم به واردات نیز از دیگر ویژگی‌های مهم نیپکو به شمار می‌روند.

وی ادامه داد:علاوه بر این باید چشم‌انداز صنعت کامپوزیت، امکان صادرات در صورت رفع تحریم‌ها و افزایش مصرف کامپوزیت در صنایع دیگر را نیز در این صنعت در نظر گرفت.

وی در تشریح فضای رقابتی این صنعت گفت: هزینه سرمایه‌گذاری ثابت بیش از ۲۰ میلیون یورو و عدم توانایی تولید انبوه از جمله عواملی است که نگرانی برای تهدید ورود بازیگران جدید به این صنعت را کاهش می‌دهد.از سوی دیگر تعداد تامین‌کننده محدود و افزایش هزینه‌ها در صورت تعویض جنس محصولات باعث شده تا قدرت چانه‌زنی مصرف‌کننده کاهش یابد.

ادامه روند سودآوری با ورود به بازار جدید

در ادامه این نشست ،ایران‌پور، مدیر مالی شرکت نور ایستا پلاستیک روند سودآوری این شرکت را رو به رشد ارزیابی کرد و گفت:روند فروش هم طی سال‌های گذشته صعودی بوده و بحث حاشیه سود با توجه به محصولات جدید، رو به افزایش است. پیش‌بینی می شود با ورود به بازارهای جدید این روند صعودی، سرعت بیشتری خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بودجه ۱۴۰۲ به طور کامل محقق شده و برای سال‌های آتی نیز به همین ترتیب ادامه خواهد داشت. عموم فروش این مجموعه در شرکت‌های خودرسازی است، ایران خودرو و سایپا مشتری‌های اصلی نیپکو هستند که نشان از بازار فعال برای این مجموعه است و نگرانی برای تولید و فروش محصولات وجود ندارد.

مدیر مالی شرکت نور ایستا پلاستیک افزود:در خصوص چرخه تولید نیز از تولید مواد اولیه تا محصول نهایی در مجموعه انجام می‌شود که ریسک تامین مواد اولیه و سایر محصولات را در شرایط تحریم به صفر می‌رساند.

فاطمه محمدیان نماینده تامین سرمایه سپهر به عنوان ارزش‌گذار خنور در ادامه این نشست اظهارداشت:نورایستا پلاستیک به صورت سهامداری دو زیر مجموعه پایا پلاست و پلیمری تدبیر کیان را دارد که برنا کامپوزیت هم زیر مجموعه پایا پلاست است.متغیرهای مالی این سه مجموعه در روند ارزش‌گذاری نورایستا مورد ارزیابی کامل قرار گرفته و لحاظ شده است.

ارزش‌گذار «خنور» افزود: روش ارزش‌گذاری با تکیه بر این موضوع بوده که روند فروش شرکت‌های زیرمجموعه ادامه‌دار باشد و پس از شناسایی سود، تقسیم سود ۹۰ درصدی برای شرکت اصلی انجام شود.

به گفته محمدیان مفروضات برای ارزش‌گذاری شرکت‌های زیر مجموعه، نرخ تورم ایران، نرخ تورم آمریکا، نرخ رشد دلار، نرخ دلار و نرخ جهانی دو محصول مصرفی بوده است.

نماینده تامین سرمایه سپهر به عنوان ارزش‌گذار «خنور» با اشاره به اینکه برای ارزش‌گذاری نور ایستا پلاستیک از روش‌های تنزیل جریان‌های نقدی و روش‌های نسبی استفاده شده است، گفت: مفروضات ارزش‌گذاری هم برای این شرکت نرخ تورم ایران، نرخ تورم آمریکا، افزایش نرخ دلار سالانه، نرخ دلار مبادله‌ای، نرخ افزایش دستمزد، پلی پروپیلن شیمیایی به صورت دلاری در هر تن، پلی‌پروپیلن شیمیایی به صورت ریالی در هر تن و گروه محصولات در هر تن در نظر گرفته شده است.

به گفته وی با توجه به محاسبات و مفروضات در نظر گرفته شده در ۵ روش ارزش‌گذاری و تخصیص سهم ۲۰ درصدی به هر روش، ارزش کل سهام خنور ۱۹۰۰ میلیارد تومان و با توجه به یک میلیارد سهام، ارزش هر سهم شرکت برابر با ۱۹۰۰ تومان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *