دلار از سکه افتاد، فلزات گران شدند! | پناه به دارایی های امن از بی اعتباری دلار

دلار از سکه افتاد، فلزات گران شدند! | پناه به دارایی های امن از بی اعتباری دلار

بازار؛ گروه صنعت: گروه بزرگی از فلزات در دوره اخیر شاهد یک وضعیت صعودی همزمان بوده اند که با حمایت بسیاری از عوامل اقتصادی و ژئوپلیتیکی، بدون ذکر مبانی عرضه و تقاضا، همراه بوده است اما شاید بتوان مهترنی دلیل آن را نگرانی از نا اصمینانی وضعیت اقتصادی و بی ارزش شدن دلار در قبال شش ارز قابل سنجش است.

دلار آمریکا با مجموعه گزارش های قابل پیس بینی و بدهی های سنگینی که هر روز به آن اضافه می شود نگرانی زیادی را برای اقتصاد جهانی ایجاد کرده و در واکنشی منطقی کشورها و سرمایه گذاران با فاصله گرفتن از ان به دنبال سرمایه گذاری های امن تر و تنوع بخشی در سبد دارایی های خود هستند. از این رو بسیاری از فلزات موفق به دستیابی به سودهای قوی شدند.

به عنوان نمونه معاملات آتی طلا جمعه گذشته شاهد رکورد جدیدی بود، زیرا قرارداد تحویل ژوئن حدود ۱.۳ درصد افزایش یافت و به ۲۴۱۷.۴ دلار در هر اونس رسید و حتی از مرز ۲۵۰۹ دلار هم فراتر رفت اما در لحظه تنظیم گزارش هر انس طلا ۲۴۱۵.۳۲ خرید و فروش می شود.

بارت ملک، رئیس استراتژی‌های کالا در TD Securities، معتقد است که افزایش قیمت طلا با حمایت از طرح‌های حمایت از بخش املاک در چین و انتظارات برای کاهش دوباره نرخ بهره آمریکا در سال جاری همراه است

بارت ملک، رئیس استراتژی‌های کالا در TD Securities، معتقد است که افزایش قیمت طلا با حمایت از طرح‌های حمایت از بخش املاک در چین و انتظارات برای کاهش دوباره نرخ بهره آمریکا در سال جاری همراه است.

معاملات آتی مس نیز برای تحویل در ماه جولای نیز در تسویه روز جمعه حدود ۳.۶ درصد به ۵.۰۵ دلار در هر پوند افزایش یافت که بالاترین سطح در تاریخ آن است.

مس از ابتدای سال ۲۰۲۴ بیش از ۳۰ درصد و به عبارت دقیقتر با نرخ ۵.۰۵ دلار در لحظه تنظیم گزارش ۳۰.۸۸ درصد افزایش یافته است که علت آن را می توان علاوه بر افزایش تقاضا و کاهش عرضه ورود سرمایه گذاران نوسان گیر برای سود کوتاه‌ مدت عنوان کرد.

پلاتین نیز در روز جمعه حدود ۱۰۷۶ دلار در هر اونس ثبت کرد و نزدیک به بالاترین سطح خود در یک سال گذشته معامله شد.

پلاتین با ادامه کسری عرضه در بازار به رشد هفتگی حدود ۸ درصدی دست یافت.

علاوه بر عوامل بنیادی عرضه و تقاضا، فلزات تحت تاثیر کاهش اخیر دلار آمریکا قرار گرفته اند و این امر باعث شده است که خرید کالاها برای دارندگان ارزهای دیگر هزینه کمتری داشته باشد.

دیوید میلر، مدیر ارشد سرمایه گذاری در کاتالیست فاندز، معتقد است که کسری بودجه عظیم دولت در ایالات متحده باعث تضعیف دلار و افزایش ارزش فلزات گرانبها می شود

دلار از سکه افتاد، فلزات گران شدند! | پناه به دارایی های امن از دست بی اعتباری دلار
عملکرد ارز آمریکا را در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی در حال افول

بی ارزشی دلار فلزات را گران کرده است

شاخص دلار – که عملکرد ارز آمریکا را در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی اندازه گیری می کند – از ابتدای ماه می حدود ۱.۶ درصد کاهش یافته است، اما از ابتدای سال جاری همچنان در سطح بالایی قرار دارد.

دیوید میلر، مدیر ارشد سرمایه گذاری در کاتالیست فاندز، معتقد است که کسری بودجه عظیم دولت در ایالات متحده باعث تضعیف دلار و افزایش ارزش فلزات گرانبها می شود.

میلر همچنین معتقد است که عوامل پشت سر افزایش طلا و نقره به ویژه ترکیبی از عرضه محدود و فشار ناشی از تورم بیش از هدف فدرال رزرو است.

تورم سالانه آمریکا در آوریل گذشته از ۳.۵ درصد در ماه مارس به ۳.۴ درصد رسید، اما همچنان بالاتر از هدف ۲ درصدی است.

برایان لاندین، سردبیر Gold Newsletter، گفت که عامل مشترک در سود طلا، نقره و دلار از ابتدای سال جاری این است که آنها به عنوان "پناهگاه امن" در نظر گرفته می شوند که نشان دهنده نگرانی سرمایه گذاران در مورد تورم، جهانی است. بار بدهی و نرخ بهره بالا.

مس مانند طلا یک فلز گرانبها محسوب نمی شود، اما به عنوان یک فلز صنعتی، از انتظارات افزایش تقاضا، کمبود عرضه جهانی، بهبود رشد اقتصاد جهانی و مشکلات کارخانه های ذوب در چین سود برده است

مس چرا گران می شود؟

از سوی دیگر، مس مانند طلا یک فلز گرانبها محسوب نمی شود، اما به عنوان یک فلز صنعتی، از انتظارات افزایش تقاضا، کمبود عرضه جهانی، بهبود رشد اقتصاد جهانی و مشکلات کارخانه های ذوب در چین سود برده است.

همانطور که جان کاروسو، استراتژیست ارشد بازار در آر جی او فیوچرز « RJO Futures»، وضعیت بازارهای فلزات را با گفتن این جمله توصیف می‌کند: «جذر بالا همه قایق‌ها را بالا می‌برد».

کاروسو اشاره کرد که مس و نقره از این واقعیت که رسانای عالی برای انتقال الکتریسیته هستند سود می برند، در حالی که طلا از افزایش بی سابقه بدهی ایالات متحده سود می برد.

رئیس مدیریت ثروت لیبرتاس: عدم اطمینان از وضعیت اقتصاد جهانی باعث افزایش تقاضا برای دارایی های امن و اختلالات زنجیره تامین شده است که علاوه بر افزایش تقاضای صنعتی آنها عرضه فلزات را هم تهدید می کند

در حالی که آدام کاس، رئیس مدیریت ثروت لیبرتاس، معتقد است که فلزات طلا، نقره و مس شاهد دستاوردهای قابل توجهی هستند که ناشی از عدم اطمینان اقتصادی است. این عدم اطمینان از وضعیت اقتصاد جهانی باعث افزایش تقاضا برای دارایی های امن و اختلالات زنجیره تامین شده است که علاوه بر افزایش تقاضای صنعتی آنها عرضه فلزات را هم تهدید می کند.

آدام گفت که علیرغم مشخصات متفاوت هر یک از این سه فلز، عامل مشترک بین آنها نگرانی در مورد شرایط اقتصادی و بازار جهانی و تقاضای حمایت از تمایل به تنوع بخشیدن به سرمایه گذاری ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *