سازمان بازرسی: مازاد واردات از دلایل اصلی رسوب کالا در گمرکات کشور است

سازمان بازرسی: مازاد واردات از دلایل اصلی رسوب کالا در گمرکات کشور است – اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بابازاده، مدیر کل دفتر بازرسی امور سازمان بازرسی در خصوص همکاری تمام دستگاه های اجرایی با گمرکات کشور وهمچنین سفر رئیس قوه قضاییه به مازندران گفت: موضوع رسوب کالا در بنادر و در بحث سازمان جمع اوری و فروش اموال تملیکی از موضوعات است که موجب دغدغه ریاست قوه قضاییه و کل نظام بوده است. بعد از ورود جدی ریاست قوه قضاییه به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و گمرکات کشور، متاسفانه مشاهده شده است که بخش زیادی از کالاها در این انبارها رسوب کرده و در بعضی موارد این کالاها فاسد شدند.

وی ادامه داد: بنا بر دستور جدی که ریاست محترم قوه قضاییه به سازمان بازرسی کل کشور دادند و ارجاعی که ریاست عالی سازمان به دفتر بازرسی امور ویژه داند، ما در یک بازده زمانی از انبارهای کل گمرکات و تک تک بنادر و همچنین سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به عمل آوردیم. با توجه به اینکه شرکت پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی ایران که مسئول واردات کالاها اساسی هستند از زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می شوند، متاسفانه از دو جهت دقت نظر کافی را ندارند.

در تخصیص و تشخیص کالاهای وارداتی مورد نیاز کشور، دقت وجود ندارد

مدیر کل دفتر بازرسی گفت:طبق نامه هشداری که با امضای دکتر خدائیان (سخنگوی قوه قضاییه) محضر ریاست جمهور و ریاست قوه قضاییه ارسال شد، عنوان شد که در تخصیص و تشخیص نیاز اصلی کشور، دقت عمل لازم وجود ندارد و متاسفانه با مازاد واردات روبرو هستیم و همین امر یکی از عواملی است که در رسوب کالا نقش داشته است. همچنین عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی پیش از ثبت سفارش، نیاز سنجی می شد و بعدا نسبت به واردات کالا اقدام می شد، صورت نگرفته است.

بابازاده افزود: هم اکنون با توجه به ورود سازمان بازرسی و همچنین هماهنگی های صورت گرفته، هم اکنون شاهد کاهش رسوب کالاها در بنادر هستیم و نسبت به گذشته واردات و ترخیص کالاها با نظم و ترتیب بهتری صورت میگیرد. همکاری بدنه گمرک با وزارت جهاد و کشاوری (شرکت امور پشتیبانی دام) و بانک مرکزی بسیار بیشتر شده است. همچنین دیگر نکته ی مهم این است که سازمان بازرسی کل کشور به صورت لحظه ای و مداوم نسبت به رصد کالاهای وارداتی اقدام می کند تا شاهد تضییع حقوق بیت المال از محل رسوب کالاها نباشیم.

2 هزار تن ذرت های مانده در گمرک امیرآباد به زودی ترخیص می شوند

وی ادامه داد: دفتر ویژه در برج 6 پارسال به پرونده ی امیرآباد ورود کرد. میزان ذرت های آلوده ی رسوب کرده در آنجا، 6 هزار و 800 تن بود و آنچه که امروز در قالب 2 هزار تن مانده، در واقع بعد از ترخیص 4 هزار تن است که با دستور ویژه سازمان بازرسی کشور ترخیص شده است. این 2 هزار تن باقی مانده نیز مزایده اش برگزار شده و در حال طی کردن روند ترخیص است.

نکته ی دیگری که وجود دارد این است که علاوه بر رسوب کالا در بنادر، شاهد رسوب کالا بر روی کشتی هایی که در بنادر پهلو گرفتند نیز هستیم. در حال حاضر چند میلیون تن کالای رسوبی بر روی کشتی ها داریم. راهکار هم این است که اقدام عاجلی در خصوص تخصیص ارز صورت بگیرد و یک پنجره ی واحد متشکل از تمام ارکان شکل بگیرد که دیگر شاهد این رسوب کالا ها نباشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *