سهام بی ارزش شرکت زیان ده تولی پرس در دست سهامداران!

سهام بی ارزش شرکت زیان ده تولی پرس در دست سهامداران!

هادی بهرامی؛ بازار: صنایع شیمیایی مواد شیمیایی مورد نیاز دیگر صنایع را برای تولید بیش از ۷۰ هزار محصول، از طریق تبدیل مواد خام به مواد مورد نیاز، تأمین میکنند. اسید سولفوریک، اتیلن، هیدروکسید سدیم، پروپیلن و نیتروژن از پرمصرف‌ ترین مواد شیمیایی در جهان هستند. مقدار سود آوری محصولات پتروشیمی بسیار بیشتر از فروش نفت خام است و یکی از بخش هایی که ارزآوری خوبی برای ایران در زمان تحریم ها داشت، فروش تولیدات مجتمع های پتروشیمی بود. در ادامه به تحلیل بنیادی شرکت ورشکسته پتروشیمی کف با لقب داروگر خواهیم پرداخت که عملکرد همه جانبه شرکت به صورت کاملا شفاف بررسی خواهد شد.
معرفی شرکت
تولی‌ پرس، یکی از بزرگترین شرکت ‌های تولید کننده مواد شوینده و پاک ‌کننده در ایران است که در سال ۱۳۴۳ در شهر تهران تأسیس شد و دفتر مرکزی آن، همچنان در تهران قرار دارد ولی کارخانجات تولیدی شرکت تولی ‌پرس، در استان قزوین مستقر هستند. شرکت تولی ‌پرس از ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ به دلیل مشکل در تهیه مواد اولیه تعطیل شد. پس از آن، کارخانه در ۱۴ مهر ۱۳۹۷ بازگشایی شده بود که دوباره در ۲۸ مهر، تعطیلی دوباره آن اعلام شد. در ابتدای دهه ۶۰ شرکت تولی پرس اقدام به افزایش ظرفیت تا ۱۵۰ هزار تن پودر در سال نمود. ارزش بازار سهام شتولی در بورس، مبلغ ۴۴۸ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۳۶۶ میلیون تومان ارزش معاملات دارد.
ترکیب سهامداران
شرکت تولی پرس سهامداران زیادی دارد؛ اما معرفی ۴ سهامدار بزرگ شرکت به دلیل ایفای نقش مهم در گردش نقدینگی سهامی کفایت میکند. شرکت پتروشیمی کف با حق مالکیت ۳۵ درصدی از کل سهام شتولی، بزرگ ترین سهامدار آن است. دومین سهامدار عمده شرکت، موسسه بنیاد پانزده خرداد است که ۲۳ درصد از کل سهام را در اختیار دارد. شرکت تولیدی کیمیای ایران با ۸ درصد، سومین سهامدار و شرکت صنایع بسته بندی داروگر با ۷ درصد چهارمین سهامدار تولی پرس میباشد.
تحلیل صورت سود و زیان
جمع درآمد های شرکت در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۶.۶ میلیارد تومان شده است که ۶.۱ میلیارد تومان از آن صرف بهای تمام شده کالای به فروش رسیده شده و هزینه های اداری نیز به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان بوده است. هزینه های عمومی و اداری نسبت به درآمد های عملیاتی شرکت افزایش زیادی داشته و رقم بسیار بالایی به حساب می آید که اصلا نشانه خوبی برای سودسازی شرکت تولی پرس نیست. سود خالص شرکت به مبلغ ۱۶۵ میلیون تومان میباشد؛ در حالی که زیان سال قبل پس از کسر مالیات و به صورت خالص ۱۲۵ میلیارد تومان بوده است که وضعیت بحرانی شرکت را نشان میدهد. زیان انباشته نیز به مبلغ ۱۶۵ میلیون تومان است که وضعیت بحرانی و در معرض انحلال شرکت را نشان میدهد.

هزینه های عمومی و اداری نسبت به درآمد های عملیاتی شرکت افزایش زیادی داشته و رقم بسیار بالایی به حساب می آید که اصلا نشانه خوبی برای سودسازی شرکت تولی پرس نیست. سود خالص شرکت به مبلغ ۱۶۵ میلیون تومان میباشد؛ در حالی که زیان سال قبل پس از کسر مالیات و به صورت خالص ۱۲۵ میلیارد تومان بوده است که وضعیت بحرانی شرکت را نشان میدهد.

نسبت قیمت به درآمد
شتولی در پایان سال ۱۴۰۰ به ازای هر سهم ۱ تومان سود خالص را برای سهام داران به همراه داشته است که پی بر ای سالانه آن را نیز در سال جاری منفی ۲۵ کرده است. زیان خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۳۹۹ مبلغ منفی ۵۰۰ تومان زیان، در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱ تومان سود و در سال ۱۴۰۱ مبلغ منفی ۷۱ تومان زیان است. در تحلیل بنیادی و فرایند ارزشگذاری سهام، متریک ها و نرخ های بسیاری وجود دارد که نوشتن تمامی آنها خارج از حوصله مخاطبان است؛ پس سعی بر آن بوده است که خلاصه تحلیل های مهم و نتیجه گیری ها نوشته شود و چون صورت های مالی جدیدی از شرکت در دسترس نیست و فعالیت شرکت متوقف شده است، میتوان زیان خالص را صرفا از طریق شاخص سازی نرخ رشد سالانه پیش بینی کرد؛ گرچه در نهایت ورشکستگی و زیان ده بودن شرکت برای سهامداران توجیه نخواهد شد. با در نظر گرفتن ۳۰ درصد نرخ افزایش حقوق و دستمزد و بیش از ۸۰ درصد تورم در سال ۱۴۰۲ و همچنین میانگین دلار ۶۰ هزار تومانی در این سال، eps forward در تحلیل بنیادی سهم شتولی ۱۰۰ تومان با p/e forward منفی برآورد میشود.
تحلیل تکنیکال
قیمت سهم شتولی در فروردین ماه ۱۴۰۰ با سقوط ۷۰ درصدی مواجه شد و تا محدوده ۱۲۵۰ تومان ریزش ادامه دار بود و پس از آن مجددا به دنبال رونق بازار، توانست ۱۰۰ درصد رشد کند؛ اما این بازدهی مورد انتظار سهامداران خون دل خورده نبود و باید حداقل ضرر و زیان سال های قبل را جبران مینمود. در حال حاضر قیمت زیر مقاومت ۱۹۰۰ تومان قرار دارد که در صورت عبور از آن breakout اهداف ۲۵۰۰ و ۴۰۰۰ تومان در دسترس خواهند بود. کف معتبر و قابل اتکای قیمت سهم ۱۲۵۰ تومان است که تحت هر شرایطی باید حفظ شود.

با در نظر گرفتن ۳۰ درصد نرخ افزایش حقوق و دستمزد و بیش از ۸۰ درصد تورم در سال ۱۴۰۲ و همچنین میانگین دلار ۶۰ هزار تومانی در این سال، eps forward در تحلیل بنیادی سهم شتولی ۱۰۰ تومان با p/e forward منفی برآورد میشود. در حال حاضر قیمت زیر مقاومت ۱۹۰۰ تومان قرار دارد که در صورت عبور از آن breakout اهداف ۲۵۰۰ و ۴۰۰۰ تومان در دسترس خواهند بود. کف معتبر و قابل اتکای قیمت سهم ۱۲۵۰ تومان است که تحت هر شرایطی باید حفظ شود.

سخن پایانی
بدون شک صنایع شیمیایی برای اقتصاد همه کشور ها اهمیت فوق ‌العاده‌ای دارند؛ بخصوص در ایران که ایران را از خام فروشی نجات میدهد و به سودسازی بیشتر از طریق فرآوری و پالایش کمک شایانی میکند. شرکت های ورشکسته بورسی کم نبودند؛ اما برای شرکت پتروشیمی که جذب سرمایه سنگین از سهامداران مظلوم انجام میدهد، هیچ سودی نصیب آنها نمیشود بلکه ضرر هم میکنند و هیچ صورت مالی جدیدی هم منتشر نمیکند جای تعجب و حتی ناراحتی دارد. شرکت تولی پرس وضعیت جالبی ندارد و با زیان دهی در سالیان متوالی نیازمند مدیریت دلسوز و با برنامه است تا دوباره عملکرد مثبت و بازدهی جلوتر از نرخ واقعی تورم داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *