عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره دارایی‌های روسیه

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره دارایی‌های روسیه – اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، بلومبرگ روز چهارشنبه با استناد به یک سند گزارش داد که مقامات اتحادیه اروپا هیچ راه قانونی برای مصادره دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی روسیه پیدا نکرده‌اند و در عوض قصد دارند از سود حاصل از این وجوه استفاده کنند.

قانونگذاران بلوک اتحادیه اروپا درباره قانونی بودن سلب مالکیت بیش از 200 میلیارد یورو (219 میلیارد دلار) از دارایی‌های بلوکه شده روسیه و ارسال آنها به اوکراین بحث و مذاکره کرده‌اند.

بیشترین سهم از وجوه بلوکه شده روسیه در اختیار شرکت پرداخت‌های بین المللی "یوروکلیر" Euroclear است که طبق گزارش‌ها در سه ماهه اول سال جاری میلادی حدود 750 میلیون یورو درآمد داشته است.

بر اساس این سند، اعضای کارگروه اتحادیه اروپا "هیچ راه قانونی معتبری را که اجازه مصادره دارایی‌های بلوکه شده را بدهد، تنها به این دلیل که این دارایی‌ها مشمول اقدامات محدودکننده اتحادیه اروپا هستند، پیدا نمی‌کند.

این در حالی است که قانونگذاران اروپایی خواستار استفاده از سودهای حاصل از این سرمایه گذاری‌ها برای کمک به اوکراین هستند.

بنا بر این گزارش، انتظار می‌رود که بروکسل در نشستی که قرار است در روزهای جاری برگزار شود، از رهبران اتحادیه اروپا برای پیاده سازی این سیاست درخواست کند.

منابع آگاه به بلومبرگ گفتند، چندین غول بانکی این نگرانی را مطرح کرده‌اند که مصادره وجوه روسیه می تواند باعث شود مسکو علیه منافع باقی مانده آنها در آنجا اقدام تلافی جویانه اتخاذ کند.

بانک مرکزی اروپا همچنین هشدار داده است که استفاده از سود ناشی از دارایی‌های بلوکه شده می تواند صاحبان ارزهای ذخیره را تشویق کند که به یورو پشت کنند.

اتحادیه اروپا بلافاصله پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین در اواخر فوریه سال گذشته، دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را بلوکه کرد.

این در حالی است که دولت روسیه اقدام بروکسل را محکوم کرده و آن را دزدی آشکار توصیف کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *