لغو الزام بازارگردانی،تصمیم شجاعانه سازمان بورس

لغو الزام بازارگردانی،تصمیم شجاعانه سازمان بورس

فعال بازار سرمایه ،تصمیم هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، مبنی براینکه بازارگردانی از حالت الزامی خارج و در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت را یک تصمیم شجاعانه عنوان و اعلام کرد تصمیم اشتباهی که در سال های گذشته گرفته شده بود بالاخره حذف شد.

حسین خزلی، درگفت‌وگو با پول و تجارت در خصوص صمیم هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، مبنی براینکه بازارگردانی از حالت الزامی خارج و در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت،گفت: چند دهه است که تصمیم‌گیران کشور، از چارچوب‌های بین‌المللی پیروی نمی‌کنند و تحت فشارهای سیاسی، تصمیماتی اتخاذ می‌شود که عموما اشتباه بوده و الزام ناشران به بازارگردانی نیز از این دست تصمیمات است که در سال های گذشته گرفت شد.

فعال بازار سرمایه افزود: زمانی که شرکت‌ها، سهام خود را در بازار عرضه می‌کنند، این اقدام جهت تامین مالی است و اگر خود شرکت ملزم به دفاع از سهم در موقعیت‌های ‌پایین شود، نقض غرض و چرخه اشتباه است و در صورتی که مدیران ناشر، سهام خود را خریداری کنند، به آن افراد شائبه دستکاری قیمت زده خواهد شد. اصولا، دیدگاه و پیش‌بینی فعالان بازار باید قیمت یک سهم را مشخص کند.

وی ادامه داد: اگر مدیران یک ناشر، با خرید یک سهم، از ریزش قیمت جلوگیری کنند یا در زمانی که روند صعودی است، آن‌ها را ملزم به فروش سهم کنیم، فلسفه اصلی بازار زیر سوال خواهد رفت. در بازارهای مالی پیشرفته، شرکت ثالثی که به سهامدار و نهاد ناشر مرتبط نیست، مسئولیت نقدشوندگی را برعهده دارد و این نقدشوندگی به معنای حمایت از قیمت یا جلوگیری از روند صعودی و نزولی سهم نیست، بلکه مسئولیت در جهت افزایش حجم معاملات و نقدشوندگی است. نکته مورد توجه این است که در واقع در این بازارها، کسی نمی‌تواند از ریزش یا صعود یک نماد جلوگیری کند.

خزلی افزود: عملکرد سه سال گذشته، نشان می‌دهد که در زمانی که بر اثر یک رخداد، بازار ریزشی بوده، بازارگردان‌ها نتوانستند در برابر روند نزولی مقاومت کنند چرا که نقدینگی لازم را در برابر حجم فروش بالا ندارند. این الزام ناشران به بازارگردانی، یک تصمیم اشتباه و پرهزینه بود.

فعال بازار سرمایه ادامه داد: بسیاری از فعالان بازار در گذشته، به طور مداوم به این تصمیم انتقاد کردند، چرا که این سیاست موجب زیر سوال رفتن واقعی شدن و شفافیت بازار شده بود و بسیاری از مدیران به دلیل عدم رعایت این قانون، به کمیته تخلفات برده و سلب صلاحیت شده‌اند. بنابراین مدیرانی که در سه سال گذشته سلب صلاحیت شده بودند، چگونه حق اعتراض و فرجام‌خواهند داشت؟ برای حقوق آن‌ها چه اقدامی صورت خواهد گرفت؟

وی تاکید کرد: بارها در این زمینه تذکر داده شد که در زمان تصمیم‌گیری، اعمال قوانین و سیاستگذاری، نیم نگاهی به تجربیات بین‌المللی شود و از متخصصین بازارهای مالی جهانی و ارتباط بین‌المللی خوبی دارند استفاده کنید تا مطالعه تطبیقی صورت گیرد و از فعالان بازار سرمایه نظرسنجی شود و یک رویه و قانون‌گذاری را چکش‌کاری کرد.تا به یک نتیجه مطلوب رسید.

فعال بازار سرمایه درپایان گفت: شجاعت فعلی سازمان در زمینه لغو الزام بازارگردانی ناشران قابل تحسین است. امید وجود دارد، اکنون که بورس‌ها اختیاری شده، به فلسفه اصلی بازارگردانی، یعنی بالا بردن حجم معاملات و نقدشوندگی بازگردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *