معاون رئیس‌جمهور: آمارهای مورد استفاده تصمیم‌گیران به روز نیست

معاون رئیس‌جمهور: آمارهای مورد استفاده تصمیم‌گیران به روز نیست – اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی جاودانه رئیس سازمان نقشه‌برداری در جلسه رونمایی از اطلس جمعیت، اظهار کرد: همه بر اهمیت حوزه جمعیت تاکید دارند و سازمان نقشه‌برداری قصد ورود تخصصی در این حوزه را ندارد اما شاهدیم که نقشه‌ها و اطلاعات سازمان نقشه‌برداری در حوزه تخصصی مورد استفاده تصمیم‌گیران قرار می‌گیرد.

وی افزود: کیفیت داده‌هایی که در اطلس‌ها استفاده می‌شود اهمیت دارد. داده‌ها از مراکز مختلف اخذ می‌شود و نیاز است که در دولت به آن توجه بیشتری شود. استقرار اطلاعات مکانی در یک پنجره واحد اهمیت ویژه‌ای دارد.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان اینکه یکی از وظایف ما تهیه اطلس‌های ملی است، گفت: بیش از 20 مورد اطلس وجود دارد که اطلس جمعیت یکی از آنها است که طی 30 سال گذشته تهیه شده است.

آغاز اقدامات اولیه برای تهیه اطلس زن و خانواده

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با تشکر از زحمات و توجهاتی که به حوزه جمیعت شده است، گفت: دیدگاه آمایشی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها و تحلیل عوامل کاهش جمعیت موثر باشد. این اطلاعات می‌تواند در حوزه برنامه‌ریزی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین این موارد می‌تواند در بعد بین‌المللی نیز موثر باشد.

وی تاکید کرد: حسین‌زاده در مرکز آمار برش زن و خانواده را به معاونت زنان و خانواده سپردند و دوستان ما در حال تلاش هستند تا اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری کنند و سپس با همکاری سازمان نقشه‌برداری اطلس مربوطه را تهیه خواهیم کرد. امیدواریم شاهد اجرایی شدن سرشماری ثبتی مبنا در کشور باشیم تا اطلاعات به صورت به روز در اختیار تصمیم‌گیران قرار بگیرد. باید توجه داشت که بخشی از مشکلات حوزه جمعیت مربوط به حوزه اقتصادی است اما بخش عمده‌ای از موارد مربوط به فرهنگ است. البته که فرهنگ‌سازی در این حوزه نیز کار سختی خواهد بود.

به گزارش تسنیم، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران،‌ اظهار کرد: قطعا آمار به روز در تصمیم‌گیری‌ها بسیار مهم است. در آمارها بحث تفکیک جنسیت اهمیت دارد و امیدواریم در آینده با ثبتی مبنا شدن سرشماری‌ها شاهد به روز شدن آمارها باشیم.

وی ادامه داد: طبیعتا برنامه‌های کوتاه مدت در حوزه جمعیت اقتصادی است و برنامه‌های بلند مدت فرهنگی است و نتایج آن در بلند مدت مشخص خواهد شد. اعتبارات سال گذشته به طور قابل قبولی تخصیص پیدا نکرد و در سال جاری نیز بودجه قابل قبولی در نظر گرفته نشده است. متاسفانه دستگاه‌ها در اولویت‌بندی کاهش تخصیص بودجه خود حذف منابع جمعیت را در اولویت قرار می‌دهند.

تهیه اطلس جمعیت با همکاری مشترک مرکز آمار و سازمان نقشه‌برداری

جواد حسین‌زاده رئیس مرکز آمار ایران در این نشست گفت: اطلس جمعیت یکی از مواردی است که حاصل همکاری مشترک مرکز آمار و سازمان نقشه‌برداری است. اخیرا کمیته بخشی آمار زنان و خانواده نیز با ریاست معاونت زنان رییس جمهور تشکیل شده است و پیگیر این موضوع هستند. آمارهای جنسیتی که می‌تواند در تصمیم‌گیری ها موثر باشد نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در حوزه سرشماری ثبتی مبنا مهمترین نیاز تهیه نقشه مبنا است که این کار با همکاری دو سازمان در حال انجام است. بحث اطلس و اطلاعات مکانی نیاز به استانداردهای مشخص بویژه در استان‌ها دارد که این کار در حال انجام است. نرم افزار پارس را آماده کردیم. در این برنامه اطلاعات سرشماری در کوچکترین بلوک که آبادی‌ها هستند را نمایش دادیم.

تکمیل تغییر سال پایه تا پایان سال 1401

رئیس مرکز آمار ایران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در مورد تغییر سال پایه محاسباتی به سال 1400 و تاخیر در ارائه آمارهای تورم به این دلیل گفت: این موضوع فرآیندی است که از سال 1399 آغاز شده و به سبب طی مراحل تخصصی حدود دو سال به طول می‌انجامد. بر همین اساس نیز شاهد بودیم که تغییر سال پایه تا پایان سال 1401 انجام شده است.

تهیه اطلس جمعیت براساس سرشماری سال 1395/ تا کنون 21 اطلس تخصصی تهیه شده است

موسی‌زاده رییس بخش اطلس‌های ملی سازمان نقشه‌برداری در آیین رونمایی از اطلس جمعیت اظهار کرد: اطلس کلی جمعیت براساس آخرین سرشماری که مربوط به سال 1395 بوده است تهیه شده است. در سال 1370 وظیفه تهیه اطلس‌های ملی به سازمان نقشه‌برداری محول شد. تا امروز یک جلد اطلس عمومی و 21 اطلس تخصصی ملی تهیه شده است. مراحل تهیه اطلس‌های ملی شامل تعیین موضوع، تعیین کارشناسان، تهیه آمارهای بروز، طراحی اولیه اطلس، بررسی داده‌ها و تعیین نحوه نمایش، تعیین کارتوگرافی، صفحه‌بندی و … است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *