مقایسه آریزو ۶ پرو و ریسپکت ۲ ؛ کدام سدان‌ چینی بهتر است؟

مشاهده این ویدئو در یوتیوب

آریزو ۶ پرو و ریسپکت ۲ دو سدان چینی و پرطرفدار بازار هستند که شباهت های فنی بسیاری دارند. اما کدام یک از این دو خودرو بهتر است؟

از میان سدان‌های جمع‌وجور چینی که در بازار ایران حضور دارند، آریزو ۶ پرو و ریسپکت ۲ رقبای نزدیکی برای یکدیگر به حساب می‌آیند. این دو خودرو در اصل از تولیدات شرکت چری هستند که حالا تحت برندهای فونیکس و بهمن به بازار ایران عرضه می‌شوند. با وجود یکسان بودن ماهیت شرکت سازنده، اختلافاتی همچون تفاوت کیفیت سواری، ماهیت متفاوت سیستم‌های تعلیق عقب و تمایز در سطح تجهیزات بین این دو خودرو وجود دارد که می‌تواند در انتخاب مشتری کاملاً تاثیرگذار باشد. مقایسه آریزو ۶ پرو و ریسپکت ۲ را در این مطلب انجام دادیم تا نقاط قوت و ضعف این دو سدان چینی را بهتر بشناسید و اگر قصد خرید دارید، با آگاهی بیشتر یکی از آنها را انتخاب کنید.

مقایسه طراحی آریزو ۶ پرو و ریسپکت ۲

آریزو ۶ پرو و ریسپکت ۲ جز محصولات شرکت چری هستند که از لحاظ امتیاز طراحی ظاهری تقریباً در یک سطح قرار می‌گیرند. یعنی استایل آنها خیلی مدرن و امروزی نیست اما از طرف دیگر نمی‌توان به آنها برچسب قدیمی بودن زد.
اگر شمایل این دو را خوب ورانداز کنید، متوجه می‌شوید که ظاهر آریزو ۶ پرو کمی لوکس و مجلل‌تر از حریف احساس می‌شود.

مقایسه آریزو 6 پرو و ریسپکت 2 ؛ کدام سدان‌ چینی بهتر است؟

در سمت دیگر ریسپکت ۲ نیز به واسطه طراحی جدید در نمای جلو و عقب توانسته فرم اسپرت تری را به نمایش بگذارد و تا حدودی جوان‌پسندتر احساس شود. به هر حال بسته به سلیقه شما هر دو خودرو لیاقت این را دارند که به عنوان یک سدان متعارف، زیبا و امروزی در بازار محدود ایران مورد استفاده کاربران قرار بگیرند.

مقایسه آریزو 6 پرو و ریسپکت 2 ؛ کدام سدان‌ چینی بهتر است؟

مقایسه مشخصات فنی آریزو ۶ پرو با ریسپکت ۲

همین ابتدای کار باید تاکید کنیم که موتور و گیربکس این دو خودرو مشابه است و تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد. منبع نیروی هر دو سدان مورد نظر ما یک موتور چهار سیلندر توربوشارژ به حجم ۱.۵ لیتر است که توان بیرون آمده از دل آن به واسطه گیربکس اتوماتیک CVT با ۹ دنده مصنوعی به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌شود.

نکته اینجاست که ظاهرا یک سری آپدیت‌های نرم‌افزاری و بهینه‌سازی‌های جزئی روی موتور ریسپکت ۲ انجام شده است تا این پیشرانه بتواند قدرت بیشتری ارائه دهد. بر این اساس حداکثر قدرت موتور ریسپکت ۲ معادل ۱۵۴ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر است. اما بیشترین توان خروجی موتور آریزو ۶ پرو برابر ۱۴۷ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر برآورد می‌شود. بر همین اساس احتمالا نحوه شتاب‌گیری محصول بهمن موتور کمی نسبت به حریف مهیج‌تر به نظر برسد و خصوصاً شتاب اولیه بهتری را نصیب شما بکند؛ هرچند که شاید این اختلاف شتاب خیلی هم محسوس نباشد.

مقایسه آریزو 6 پرو و ریسپکت 2 ؛ کدام سدان‌ چینی بهتر است؟

از طرف دیگر وجود سیستم تعلیق مالتی لینک مستقل یک هدیه ارزنده برای مالکان و سرنشینان محصول بهمن موتور به حساب می‌آید؛ چون که باعث می‌شود تا هم سواری ریسپکت ۲ کمی نسبت به فونیکس آریزو ۶ پرو (مجهز به سیستم تعلیق یکپارچه عقب) نرم‌تر شود و هم در بحث هندلینگ سر پیچ و پایداری نیز شرایط بهتری را برای سدان گروه بهمن به وجود آورد.

خودرو آریزو ۶ پرو ریسپکت ۲
موتور ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۵ لیتر
توان خروجی ۱۴۷ اسب بخار – ۲۱۰ نیوتن متر ۱۵۴ اسب بخار – ۲۳۰ نیوتن متر
گیربکس CVT اتوماتیک ۹ دنده CVT اتوماتیک ۹ دنده
انتقال قدرت محور جلو محور جلو
شتاب ۰-۱۰۰ ۱۰.۷ ثانیه ۱۰.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۷ لیتر در۱۰۰کیلومتر ۷.۵ لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت ۱۹۰ کیلومتربرساعت
وزن ۱۴۱۵ کیلوگرم ۱۴۰۹ کیلوگرم
حجم باک ۴۸ لیتر ۵۰ لیتر
ابعاد بدنه ۱۴۹۰-۱۸۲۵-۴۷۱۰ میلیمتر ۱۴۸۳-۱۸۲۵-۴۶۷۰ میلیمتر
فاصله محوری ۲۶۷۰ میلیمتر ۲۷۰۰ میلیمتر
حجم صندوق ۴۴۰ لیتر ۴۵۵ لیتر

مقایسه کابین و امکانات

همچون نمای بیرونی، داخل کابین این دو خودرو هم طوری طراحی شده است که به نظر می‌رسد فضای اتاق آریزو ۶ پرو کمی مجلل و لوکس‌تر باشد. در عوض ریسپکت ۲ نیز محیطی اسپرت و جوان‌پسندتر را داخل کابین خود برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد که می‌تواند جالب توجه باشد.

مقایسه آریزو 6 پرو و ریسپکت 2 ؛ کدام سدان‌ چینی بهتر است؟

از حیث کیفیت متریال باید اشاره کرد که اگرچه قسمت میانی داشبورد ریسپکت از پوشش نرم سود می‌برد، اما اکثر سطوح پوسته داشبورد آریزو ۶ به ویژه قسمت بالایی آن از نوع سافت تاچ است که کیفیت بیشتری را برای کابین این خودرو به ارمغان می‌آورد. در نتیجه به نظر می‌رسد که سطح کیفی کابین آریزو ۶ پرو نسبت به ریسپکت ۲ بالاتر و رضایت‌بخش‌تر است.

میزان فضای داخل اتاق هر دو خودرو تقریباً یکسان بوده و محدودیت چندانی در صندلی‌های ردیف عقب آنها برای حضور سرنشینان بزرگسال احساس نمی‌شود. قاعدتا وقتی که حرف از خودرو در میان باشد، بحث مسافرت هم داغ می‌شود که در این میان حجم فضای بار و صندوق عقب به یک معیار مهم تبدیل خواهد شد. در این مورد اختلاف میان دو سدان مورد نظر ما چندان شدید نیست؛ زیرا حجم صندوق آریزو ۶ پرو معادل ۴۴۰ لیتر و گنجایش صندوق عقب ریسپکت ۲ نیز برابر ۴۵۵ لیتر است که برای این کلاس خودرویی در سطح متوسط ارزیابی می‌شود.

مقایسه آریزو 6 پرو و ریسپکت 2 ؛ کدام سدان‌ چینی بهتر است؟

از لحاظ تنوع امکانات باید گفت که آریزو ۶ پرو به دلیل برخورداری تهویه اتوماتیک، رادار هشدار نقطه کور، رادار هشدار تغییر لاین و رادار هشدار تصادف از عقب نسبت به ریسپکت ۲ برتری نسبی دارد. با این وجود در دیگر موارد، اختلاف شدیدی بین آپشن‌های این دو دیده نمی‌شود. کروز کنترل، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، سنسور نور و باران، سنسور پارک عقب، ترمز پارک برقی اتوهلد، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی مالتی مدیا، دوربین ۳۶۰ دوربین عقب، شش کیسه هوا، تهویه اتوماتیک،گرمکن صندلی‌های جلو، شارژر وایرلس، سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده برقی و…، مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی مشترک بین فونیکس آریزو ۶ پرو و ریسپکت ۲ بهمن موتور محسوب می‌شود.

خودرو فونیکس آریزو ۶ پرو ریسپکت ۲ بهمن موتور
کروز کنترل دارد دارد
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
رادار نقطه کور دارد ندارد
نور پردازی کابین دارد دارد
رادار هشدار تصادف عقب دارد ندارد
سنسور باران دارد دارد
سنسور باد تایرها دارد دارد
ترمز ABS دارد دارد
ترمز EBD دارد دارد
ترمز پارک برقی و اتوهلد دارد دارد
دیلایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
دکمه‌های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد (۱۰.۲۵ اینچ) دارد(۱۰.۲۵ اینچ)
دوربین عقب دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد دارد
کیسه هوا دارد (شش عدد) دارد (شش عدد)
تهویه اتوماتیک دارد ندارد
تنظیم برقی صندلی راننده دارد دارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو ندارد ندارد
گرمکن صندلی جلو دارد دارد
شارژر وایرلس دارد دارد
آینه‌های تاشو برقی دارد دارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبی دارد دارد
سانروف دارد دارد
فناوری LED چراغ ها دارد دارد

نتیجه‌گیری: آریزو ۶ پرو ارزنده‌تر است یا ریسپکت ۲ ؟

در انتهای مقایسه آریزو ۶ پرو با ریسپکت ۲ باید به طور خلاصه بیان کنیم که هر دو خودرو از لحاظ عملکرد فنی و ویژگی‌های ظاهری تقریباً در یک سطح قرار می‌گیرند. با این تفاوت که آریزو ۶ پرو طراحی ظاهری مجلل‌تر، کابین باکیفیت‌تر و امکانات راداری بیشتری در اختیار شما می‌گذارد.

در طرف دیگر ماشین ریسپکت ۲ بهمن موتور کیفیت مونتاژ کمی بالاتری دارد، به واسطه برخورداری از سیستم تعلیق مستقل مالتی لینک عقب هندلینگ و کیفیت سواری بهتری ارائه می‌دهد، صندوق عقب آن کمی بزرگتر است، طراحی ظاهری و کابین آن جوان‌پسندتر احساس می‌شود و از همه مهم‌تر اینکه قیمت ریسپکت ۲ نسبت به قیمت آریزو ۶ مقداری پایین‌تر است و می‌تواند همخوانی بیشتری با سطح بودجه مشتریان داشته باشد. بنابراین با توجه به نوع سلیقه و سطح توقع شما از هندلینگ و کیفیت سواری، آریزو ۶ پرو و ریسپکت ۲ می‌توانند گزینه‌های قابل قبولی در بازار فعلی ایران به شمار بروند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *