مقایسه رویه های مطالبه چک در دادگستری

مقایسه رویه های مطالبه چک در دادگستری

پول و تجارت، حتما تا الان برای شما هم پیش آمده که از شخصی خاصی برای بهاء کالا یا بدهی خود چک دریافت کنید و برای پاس کردن آن در تاریخ مقرر چک را به بانک بروید. اما بعد از اینکه نوبت شما می رسد، مسئول باجه بعد چک کردن حساب صادرکننده چک، می گوید که موجودی حساب کافی نیست و یک مهر برگشت روی چک میزند. حال شما نمیدانید که با آن چک چه کنید؟!!!

گاهی اوقات با خود طرف تماس میگیرید و به او اطلاع می دهید که حسابش خالی بوده و چک او برگشت خورد. اما گاهی شما اصلا طرف را نمیشناسید و یا اصلا شماره صادرکننده چک در دسترس نمی باشد.

حال شما باید برای پیگیری مطالبه چک خود باید از طریق شکایت به دادگستری و دادگاه طرف مقابل خود را پیدا کنید. فرد یا حاضر میشود که مبلغ چک را پرداخت کند و یا اعلام می کند که فعلا همچین مبلغی را ندارد و دادگاه ادامه دارد.

در واقع نگران نباشید. چون دعوای مطالبه چک آسان تر و راحتر از مطالبه سفته است و شما می توانید با دادخواست به دادگاه خیلی سریعتر به مبلغ خود برسید.

انواع چک

  • چک عادی: چکی است که اشخاص، با مسئولیت بانک ها به حساب جاری خود صادر می کنند و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد.
  • چک تایید شده: چکی است که اشخاص بر مسئولیت بانک ها به حساب جاری خود صادر و توسط بانک محال علیه پرداخت وجه آن تأیید می شود.
  • چک تضمین شده: چکی است که توسط بانک به عهده همان بانک به درخواست مشتری صادر و پرداخت وجه آن توسط بانک تضمین می شود.
  • چک مسافرتی: چکی است که توسط بانک صادر و وجه آن در هریک از شعب آن بانک توسط نمایندگان و کارگزاران آن پرداخت می گردد.

شرایط مطالبه وجه چک زودتر از موعد مقرر

دومین رکن مطالبه چک «حال شدن» چک یا همان رسیدن «سر رسید چک» می باشد. چرا که هر قرضی که هنوز سررسید آن نرسیده باشد، امکان مطالبه وجه در آن وجود نخواهد داشت.

در این خصوص ماده ۳ قانون صدور چک مقرر کرده که چک فقط در همان تاریخ درج شده در آن و یا پس از تاریخ مذکور قابل وصول از بانک خواهد بود.

به همین دلیل صادرکننده چک باید در تاریخ مندرج در آن معادل مبلغ چک به حساب خود در بانک محال علیه داشته باشد و یا اگر ندارد واریز کند.

مقایسه رویه های مطالبه چک در دادگستری

فقط در صورتی لازم نیست وجه چک را در حساب داشته باشد که هنوز موعد مقرر چک نرسیده باشد. چکی که قبل از موعد به بانک ارجاع داده شود، بانک حق پرداخت وجه یا برگشت آن را نخواهد داشت.

وکیل پایه یک دادگستری برای چک

وکیل پایه یک دادگستری کسی است که بعد از اتمام تحصیلات حقوق و موفقیت در آزمون وکالت سالانه، مراحل قانونی را طی می کند.

این مراحل شامل آزمایشات پزشکی قانونی برای تأیید عدم اعتیاد و گواهی عدم سوء پیشینه می باشد. پس از تأیید این مدارک توسط کانون وکلا، وی مجوز وکالت دریافت و به عضویت کانون وکلا درمی آید.

در مقاله ای در یکی از سایت های حقوقی در مورد وکیل پایه یک دادگستری کامل توضیح داده است که از لینک زیر می توانید آن را مطالعه کنید :

https://ariadadyar.com/auu

وکیل کیست؟

در جامعه، "وکیل" به کسی اطلاق می شود که نمایندگی قانونی افراد دیگر را در دادگاه ها بر عهده دارد. این فرد باید از آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری یا قوه قضاییه موفق بیرون آمده باشد و دوره ی کارآموزی مربوط به شغل وکالت را گذرانده باشد تا به صورت حرفه ای فعالیت کند.

مطالبه چک حقوقی

اگر چک مهلت دار بوده اما در تاریخ درج شده در چک پاس نشده و یا دارای خط خوردگی باشد، وصف چک حقوقی است.

مواردی که برای تایید چک حقوقی لازم است، عبارتند از:

  • چکی که در حین یک قرارداد صادر شده و در قرارداد شماره آن ذکر شده باشد.
  • چکی که به امانت به شخصی سپرده شده باشد و یا برای ضمانت انجام کاری صادر شده باشد.
  • چکی که زودتر از تاریخ آن به بانک سپرده شده باشد و کلر شود.
  • چکی که دارای خط خوردگی باشد و یا مبالغ عددی و حروفی آن یکسان نباشد.
  • چکی که تاریخ بالای آن با تاریخ زیر امضا مغایر باشد.
  • چکی که از تاریخ برگشت زدن آن ۶ ماه گذشته باشد.
  • چکی که از تاریخ سررسید آن ۶ ماه گذشته باشد.

با توجه به مطالب فوق، چون وصف چک حقوقی بوده و بنابراین می بایست دادخواست مطالبه وجه چک مطرح گردد. در نتیجه، دادگاه دادخواست فرد دارنده چک را بررسی کرده و در صورت کافی بودن مدارک، حکم به محکومیت خوانده و محکوم می بایست مبلغ چک را پرداخت نماید.

مقایسه رویه های مطالبه چک در دادگستری

در حالتی که چک حقوقی باشد امکان گرفتن حکم جلب در ابتدا وجود ندارد. اما در صورتی که محکوم از پرداخت مبلغ چک خودداری کند، می توان از طریق اجرای حکم دادگاه صادر کننده رای، حکم جلب صادر کننده چک اخذ نمود.

کمک گرفتن از وکیل چک

تقریباً همه ما در زندگی روزمره با مسائل مربوط به چک ها درگیر شده ایم. وکیل چک، کارشناسی است که در زمینه قوانین چک فعالیت دارد و مسئولیت دفاع از حقوق موکلین خود در دادگاه ها را بر عهده می گیرد.

این وکیل چک و تعهدات مرتبط با آن ارائه می دهد و در صورت نیاز، نمایندگی موکلین در دعاوی قضایی را به عهده می گیرد. استفاده از خدمات یک وکیل چک به افراد کمک می کند تا در مواقع لزوم از حقوق خود دفاع کرده و از طریق قانونی به وجوه خود دست یابند.

مراحل مطالبه چک

برای دعوای مطالبه چک باید با مدارک و شواهد کافی به دادگاه مراجعه کرده و دادگاه نیز با درنظر گرفتن تمام زوایا حکم می دهد.

  • اگر مبلغ چک کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، برای حل دعوا و اختلاف طرفین به شورای حل اختلاف ارجاع داده می شود. در صورتی که مبلغ آن بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد، به دادگاه محل صدور چک ارجاع خواهد شد.
  • برای ثبت دادخواست مطالبه وجه چک می بایست هزینه دادرسی پرداخت شود که هزینه دادرسی مبالغ زیر ۲۰ میلیون تومان ۲/۵ درصد و بالای ۲۰ میلیون تومان ۳/۵ درصد مبلغ خواسته شده است.
  • اگر خواهان مطالبه چک از اموال و دارایی صادر کننده چک آگاه باشد، در صورت بدرفتاری و بدقولی صاحب دسته چک، او می تواند از طریق قرار تامین خواسته، حکم توقیف اموال صادرکننده چک را تا صدور حکم قطعی دادگاه بگیرد. هزینه تامین خواسته بر اساس چک، بسیار اندک است.
  • دادخواست مطالبه وجه چک از جمله دعاوی حقوقی و مالی است. بنابراین می توان علاوه بر اصل مبلغ خواسته، خسارت تاخیر، هزینه دادرسی، هزینه وکیل چک در حد تعرفه را از صادرکننده چک طلب نمود.

مطالبه چک از طریق دایره اجرای ثبت

با توجّه به این که، چک «در حکم اسناد لازم الاجرا» است، دارنده چک می تواند از طریق دایره ی اجرای ثبت درخواست صدور اجرایّیه علیه صادر کننده ی چک نماید. (مادّه ۲ قانون صدور چک). البتّه، اقدام ثبتی از طریق ادارات ثبت اسناد و املاک، نیازمند وجود و تحقّق شرایطی است.

از جمله این شرایط، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فقط علیه صادرکننده چک امکان پذیر است.
  • باید مطابقت امضای چک با نمونه امضای صادر کننده در بانک، گواهی شده باشد .
  • صادر کننده چک اموالی داشته باشد، و دارنده ی چک نیز آن اموال را به اجرای ثبت معرّفی کند.
  • به علاوه، نیازمند پرداخت نیم عُشر اجرایی از سوی دارنده چک است.
  • ضمن این که، لاشه چک هم در این مرحله، از دارنده چک دریافت می شود.

شرایط درخواست صدور فوری اجرائیه از دادگاه

  • چک باید مشمول سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی یا به اصطلاح چک صیادی باشد.
  • صدور گواهی عدم پرداخت به همراه کد رهگیری از سوی بانک محال علیه.
  • تایید مطابقت امضای صادر کننده با امضای روی چک توسط بانک.

حتی در صورتی که شرایط فوق وجود داشته باشد در موارد زیر امکان استفاده از این روش وجود ندارد:

الف- وصول چک در متن آن مشروط به تحقق شرطی باشد.

ب- در متن چک قید شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است.

پ- گواهینامه عدم پرداخت چک مطابق مقررات قانونی صادر نشده باشد.

در صورتی که امکان صدور مستقیم اجرائیه از دادگاه وجود نداشته باشد می توان از طریق تقدیم دادخواست مطالبه وجه چک، وجه آن را مطالبه و وصول نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *