نسخه‌ی جدیدی از کارت گرافیک RTX 4070 با تراشه AD103 دیده شد

نویسنده: مهدی اسدی // چهار شنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۹ اخبار سخت‌ افزارنسخه‌ی جدیدی از کارت گرافیک RTX 4070 با تراشه AD103 دیده شد

وجود نسخه‌ی دیگری از کارت گرافیک GeForce RTX 4070 انویدیا با پردازنده گرافیکی AD103 توسط توسعه‌دهندگان نرم‌افزار GPU-Z تایید شد.

چند هفته‌ی پیشرشایعه‌ای مبنی بر وجود نسخه‌ی جدیدی از کارت‌های گرافیک RTX 4060 و RTX 4070 در رسانه‌ها مطرح شد. ظاهراً این کارت‌ها از یک GPU غیراستاندارد با قالب بزرگ‌تر و تعداد هسته‌های کاهش یافته استفاده می‌کنند. استفاده مجدد از تراشه‌های بزرگ‌تر و اصلاح شده برای کارت‌های گرافیک میان‌رده، اقدام رایجی است که به‌خصوص در محصولات ارائه شده در منطقه آسیا دیده شده است. حالا مدرک دیگری از وجود کارت گرافیک RTX 4070 با تراشه AD103 در فرایند توسعه منتشر شده است.

استفاده از یک GPU بزرگ‌تر برای مدل‌های میان‌رده، باعث می‌شود تا عملکرد نهایی این محصولات حتی به سطح مشخصات نسخه‌ی رسمی و Cut-Down این تراشه‌ها نیز نرسد. مثلاً در خصوص تراشه AD103، می‌دانیم که این GPU در کل از ۸۰ مولتی پروسسور جریانی برخوردار است که فقط ۷۶ هسته‌ی آن در کارت گرافیک RTX 4080 فعال شده است. این تراشه در کارت گرافیک RTX 4070 Ti نیز با ۶۶ هسته‌ی فعال مورد استفاده قرار گرفته است.

انویدیا تنها کارت گرافیک RTX 4080 SUPER را با بهره‌گیری از همه‌ی ۸۰ هسته‌ی این GPU به کاربران معرفی کرده است. حالا به‌نظر می‌رسد که این GPU رده بالا در مدل غیر Ti و غیر SUPER کارت گرافیک RTX 4070 نیز مشاهده شده است. اما اینبار تعداد هسته‌های SM فعال به تنها ۴۶ هسته کاهش یافته است. بنابراین باید ۳۶ هسته‌ی تراشه AD103 غیرفعال شده باشند.

نسخه جدید RTX 4070 در نرم افزار GPU-Z

TechPowerUp تایید کرده است که این کارت‌های گرافیک همین حالا هم در سطح بازار وجود دارند. یکی از کاربران نیز خرید مدل 3XE کارت گرافیک RTX 4070 از برند MSI را با تراشه AD103 گزارش کرده است. درواقع مشخص شده است که این کارت نه از پردازنده AD104 که از نسخه جدید AD103-175 استفاده می‌کند.

به هر حال نرم‌افزار GPU-Z نیز برای پشتیبانی از این نسخه‌ی جدید به‌روزرسانی خواهد شد و خریداران این کارت‌ها نباید با GPU متفاوت خود غافلگیر شوند. انویدیا به‌صورت رسمی این خبر را اعلام نکرده است اما از آنجایی‌که این مدل‌ها در فهرست درایورهای رسمی شرکت اضافه شدند، می‌توان گفت که احتمالا فروش نسخه‌ی غیر استاندارد این کارت‌ها به یک سری مناطق خاص مثل بازار چین محدود شده است.

کارت گرافیک GeForce RTX 4070 برای تجربه گیمینگ با رزولوشن 1440p بهینه‌سازی شده و برای کاربران بازی‌های رقابتی esports که به‌دنبال رفرش ریت بالا هستند مناسب است. پیشرفت‌های قابل‌توجه این نسل نسبت به قبل شامل شتاب‌دهنده‌های سخت‌افزاری و کدگذاری دوگانه ویدیویی، شتاب‌دهنده جریان نوری و فناوری DLSS 3 Frame Generation است که در بهبود عملکرد GPU نقش اساسی دارند. مصرف برق این کارت ۲۰۰ وات اعلام شده و توان مصرفی آن ازطریق یک کانکتور ۸ پین PCIe تأمین می‌شود.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

قابلیت جذابی به RTX Remix اضافه شد پردازنده اینتل Core Ultra 5 240F لو رفت اینتل به مشکلات تراشه‌های جدید Core i9 واکنش نشان داد کارت‌های گرافیک جدید AMD به حافظه GDDR7 مجهز نمی‌شوند کارت گرافیک RTX 4060 Ti با کمبود عرضه مواجه شد منبع videocardz

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *