نقش مهم بانک مرکزی در ثبات اقتصادی

نقش مهم بانک مرکزی در ثبات اقتصادی

مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به اهمیت بانک مرکزی و نقش آن در ثبات اقتصادی گفت: یکی از وظایف و نقش‌های مهم بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی با استفاده از ابزارهای سیاستگذاری پولی است.

مجید قاسمی – مدیرعامل بانک پاسارگاد – در همایش ملی شهرت و اعتبار بانک مرکزی و نقش آن در اثربخشی سیاست‌های پولی و ارزی با اشاره به ضرورت استفاده به‌موقع از ابزارهای پولی مناسب توسط مقام پولی یا سیاست‌گذار پولی گفت: مقام پولی باید اقتصاد را به خوبی بشناسد و با مکانیزم‌ها و اجزای مختلف آن آشنا باشد و نقش مهم آن حفظ ارزش پول ملی با استفاده از ابزارهای سیاست‌گذاری پولی است.

وی بر جایگاه مقام پولی اشاره و اظهار کرد: فعالان اقتصادی نیز باید مقام پولی و سیاست‌های اعلامی بانک مرکزی را باور داشته و به آن اعتماد کنند و سیاست‌گذار و مقام پولی باید بتواند ابزارهای درست را در زمان مناسب و به‌موقع استفاده کند تا بر بخش واقعی اقتصاد اثرگذار باشد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد، به بحران‌های مالی جهان و نقش عدم شناخت مقام‌های پولی در جهان اشاره کرد و گفت: علت بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۷ عدم تعادل و ارتباط مناسب در سیاست‌های پولی و مالی بود که به علت شناخت ناقص از وضعیت و عدم درک آن بود.

قاسمی در پایان بر نقش رئیس کل بانک مرکزی به عنوان یک مقام عالی پولی تاکید کرد و گفت: در دولت تمام وزرا و کابینه یک طرف هستند و رئیس کل بانک مرکزی طرف مقابل قرار دارد تا بتواند تعادل میان سیاست‌های مالی و پولی ایجاد کند که این یک کار بسیار مشکلی است. یعنی وظیفه مقام پولی این است که در رابطه با سیاست‌های اقتصادی به دولت مشورت و هشدار دهد که هر سیاستی چه اثری و پیامدی بر وضعیت اقتصادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *