هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره کمبود احتمالی نفت

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره کمبود احتمالی نفت – اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی خود را برای تقاضای جهانی نفت به رکورد 102.3 میلیون بشکه در روز در سال جاری میلادی افزایش داده و گفته است که این افزایش تقاضا از سوی اقتصادهای با رشد سریعتر در کشورهای در حال توسعه صورت خواهد گرفت.

این آژانس در آخرین گزارش بازار میان‌مدت خود که این هفته منتشر شد، پیش‌بینی می‌کند که تقاضای جهانی نفت بین سال‌های 2022 تا 2028 رشد 6 درصدی خواهد داشت و به 105.7 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که 5.9 میلیون بشکه در روز نسبت به سطح سال 2022 بیشتر است.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، رشد شدید تقاضا برای نفت از سوی بخش‌های پتروشیمی و هوانوردی جهان حمایت خواهد شد.

این سازمان همچنین افزود که حدود سه چهارم افزایش تقاضا در دوره شش ساله تا سال 2028 مربوط به آسیا خواهد بود و هند به عنوان منبع اصلی رشد تا سال 2027 از چین پیشی خواهد گرفت.

به گفته این آژانس، تقاضای نفت در آمریکای شمالی و اروپا در بیشتر این دوره با توجه به سیاست‌های انتقال انرژی در شرایط انقباضی قرار خواهد گرفت.

چین که در نیمه اول سال 2023 با افزایش تقاضای نفت پس از همه گیری مواجه شد، پیش بینی می‌شد که از سال 2024 به بعد با کاهش رشد تقاضا مواجه شود.

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی تصریح کرد که بخش پتروشیمی محرک اصلی رشد تقاضای جهانی نفت باقی خواهد ماند، چرا که گاز مایع (LPG)، اتان و نفتا بیش از نیمی از افزایش تقاضا بین سال‌های 2022 و 2028 و نزدیک به 90 درصد از تقاضا در مقایسه با سطوح قبل از همه گیری را به خود اختصاص می‌دهند.

بر اساس این گزارش، در حالی که بخش حمل و نقل هوایی به حالت عادی خود باز می‌گردد، سفرهای خطوط هوایی نیز پس از بازگشایی مرزها به شدت افزایش خواهد یافت که موجب افزایش تقاضا برای سوخت می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *