هشدار به بانک مرکزی/زمان پرداخت مرحله پایانی سود سهام عدالت

هشدار به بانک مرکزی/زمان پرداخت مرحله پایانی سود سهام عدالت

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:اگر مشکلی به واسطه سیاست‌های بانک مرکزی در صندوق‌های درآمد ثابت و بورس ایجاد شود، دامن کل اقتصاد را خواهد گرفت.

به گزارش پول و تجارت،مجید عشقی در برنامه صف اول با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۲ سال سختی بوده است ،گفت:به واسطه اتفاقات رخ داده و سیاست‌هایی که جهت کنترل تورم و مشکلاتی که در زمینه انرژی داشتیم، محدودیت‌هایی برای تولید شرکت‌ها ایجاد شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه بورس به خاطر ماهیتی که دارد، می تواند شعار سال را محقق کند.گفت: نزدیک ۱۲ میلیون نفر بصورت مستقیم و ۵۰ میلیون نفر بصورت سهام عدالت در بورس مشارکت دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر صفوف درخواست مجوز برای ارائه خدمات مالی جمع‌آوری شده و به‌صورت روزانه این درخواست‌ها را برای ارائه خدمات بهتر به سهامداران بررسی می‌کنیم و مجوز می‌دهیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ارائه ابزارهای لازم به بنگاه‌ها برای تأمین مالی یکی از اقداماتی بود که در سال‌های اخیر از طریق شرکت‌ سهامی عام پروژه‌ها برای مشارکت افراد حقیقی انجام دادیم. تاکنون دو پروژه به این شکل تأمین مالی شده، در پروژه اول ۱۰۰ هزار نفر شرکت کردند و ماه بعد به بهره‌برداری می‌رسد و در پروژه دوم هم ۸۰ هزار نفر مشارکت داشتند و در دست اجراست.

عشقی اظهارداشت: در حال حاضر با توسعه سرمایه‌گذاری‌های غیر مستقیم مواجه هستیم و امروزه بیش از ۵۰ درصد معاملات روزانه مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری است‌. اگر بتوانیم همچنان افراد را به سمت سرمایه‌گذاری غیر مستقیم از طریق صندوق‌ها و سبدگردان‌ها سوق دهیم، این منابع به پروژه‌ها منتقل می‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: گاهی اوقات در بدنه اقتصادی کشور تصمیماتی بدون در نظر گرفتن اثرات بر سایر بخش‌ها اتخاد می‌شود. وقتی نرخ سود بانکی را به ۳۰ درصد می‌رسانند، این موضوع اثرات جدی بر بازار سرمایه و نرخ تأمین مالی بنگاه‌ها می‌گذارد. همچنین بخشنامه‌هایی که به یکباره ابلاغ می‌شود هم سهامداران را غافلگیر می‌کند که مشارکت مردم با غافلگیر شدن آنها محقق نمی‌شود.

وی گفت :تصدی گری دولت در برخی شرکت‌ها و تغییرات ممتد مدیران در بنگاه‌های اقتصادی، مخاطرات جدی برای شرکت‌ها و امنیت سرمایه‌گذاری دارد.

به گفته عشقی برنامه داریم در سال ۱۴۰۳ شرکت‌ها را براساس رعایت دستورالعمل حاکمیت شرکتی رتبه‌بندی کنیم.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های کوچک برای تأمین مالی می‌توانند از سکوهای تأمین مالی جمعی استفاده کنند و برای تأمین مالی ‌های متوسط هم در نظر داریم خطی برای تأمین مالی تعریف کنیم.

قیمت سهام نصف سال ۹۹ هم نیست

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود:نرخ تورم تجمعی از سال ۹۹ تاکنون بیش از ۳۰۰ درصد بوده، این در حالی است که قیمت سهام به‌صورت متوسط ۲۵ درصد زیر قیمت اوج سال ۹۹ است. ضمن آنکه در حال حاضر برخی سهام نصف آن قیمت‌ها هم نیست.

وی یکی از دلایل اصلی عقب ماندگی بازار از تورم و بازارهای موازی کاهش سودآوری شرکت‌ها به دلیل افزایش بهای تمام شده آنها دانست و گفت: باید توجه داشت میزان سرمایه‌گذاری که در شرکت‌ها انجام می‌شود متناسب با سودآوری آنها نیست و اگر این روند ادامه پیدا کند، سرمایه‌گذاری جدیدی در این صنایع انجام نمی‌شود.

عشقی در زمینه شرایط حال حاضر بازار سرمایه به دلیل تنش های منطقه ای افزود: برای کاهش هیجانات ناشی از ناآرامی‌های سیاسی دامنه نوسان را محدود کردیم و این موضوع برای روز چهارشنبه هم تمدید شده است.

چرا بورس از بازار رقیب جاماند

وی با اشاره به اینکه معمولا بورس با یک فاصله‌ای از بازارهای موازی حرکت می‌کند. این فاصله ۶ ماه و حتی یک سال و دو سال است، اظهارداشت: سرمایه‌گذار در ذهن خود تحلیل می‌کند که ممکن است یک سری اتفاقات برای این شرکت رخ دهد. مجموع این عوامل باعث شده که بازار سرمایه از بازارهای رقیب جا بماند. در یکی از دوره‌ها با بالاترین نرخ‌های بهره بانکی مواجه هستیم. این اتفاق در دنیا نیز به این شکل است و یک لطمه‌ای به بازار وارد می‌کند. روند بلندمدت بازار نشان داده که این روند نمی تواند پایدار باشد. حتی دوره پنج ساله رکود در بازار سرمایه نیز داشتیم، اما در ادامه یک بازدهی سنگین از بورس مشاهده شد. وقتی بازدهی ۱۰ ساله را مقایسه می کنیم اصلا قابل مقایسه نیست.

واریز سود مرحله سوم سهام عدالت

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص واریز سود مرحله سوم سهام عدالت گفت:پرونده‌های تخلفاتی شرکت‌هایی که اسفند ماه سود سهام عدالت را پرداخت نکردند، در دست بررسی است. اغلب این شرکت‌ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند. در دستور کار است که تا خرداد مرحله پایانی سود سهام عدالت پرداخت شود.

عشقی تصریح کرد: گواهی سپرده شمش را از طریق بورس کالا تعریف کردیم و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، گواهی سپرده شمش را از معادن طلا خریداری می‌کنند و افراد هم واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا را می‌خرند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد تومان از شرکت‌های تولید کننده طلا خریداری شد. همچنین در این راستا هم خزانه بورس کالا افتتاح شد، گفت: این اتفاق به تولید طلا و ذخایر آن کمک از طرف دیگر، سرمایه‌های خرد را نیز جذب می‌کند. این موضوع یک سپر تورمی مطمئن برای سرمایه گذاران است که به جای اینکه پول خود را به بازارهای خودرو و مسکن ببرند، در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: مهم‌ترین رسالتی که بازار سرمایه در حوزه نظارتی دارد، در حوزه بازار، نظارت بر ناشران و بازارها بوده است. سال گذشته انرژی زیادی صرف کردیم تا صفوف مجوز صفر شود. نظارت را هم شدیدتر کردیم تا تمام سفارش‌ها به محض ورود به سامانه بررسی شود. بحث تامین مالی نیز دیگر کار مهمی بود که با مراجعه به استان‌های مختلف آن را پیگیری کردیم. بسیاری از بنگاه های اقتصادی در استان‌ها و حتی برخی نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله شهرداری ها هیچ آشنایی با بازار سرمایه و ابزارهای تامین مالی از آن ندارند. بعد از هر مراجعه به استان‌ها، حداقل ۵۰ درخواست پذیرش یا تامین مالی جدید وارد ارکان شود. این فرایند ادامه دارد.

به گفته وی ۲۰۰ شرکت در مرحله پذیرش بورس و فرابورس هستند و در حال بررسی درخواست‌ها هستیم.با توجه به شرایطی که نظام بانکی کشور دارد، در حال حاضر به این جمع بندی رسیده ایم که بهتر است شرکت‌ها برای تأمین مالی از بازار سرمایه و برای سرمایه در گردش از سیستم بانکی استفاده کنند.

عشقی تصریح کرد: اطلاعات مالی بیش از ۲ هزار شرکت دولتی و نهاد عمومی توسط وزارت اقتصاد در سامانه کدال بارگذاری شده است. سال گذشته برای پذیرش شرکت‌های دانش بنیان حرکاتی را آغاز کردیم. تمام فعالیت‌های برخی از این شرکت‌ها در بستر فشای مجازی است که برخی از آنها را پذیرش کردیم. یک استارت آپ آمد، معاملات خوبی داشت و پول عرضه اولیه را صرف توسعه کرد. آن سرمایه گذار به صورت موفق از شرکت خارج شد و الان دنبال می کنیم که برخی شرکت‌های اینچنینی نیز وارد بازار سرمایه شوند. در هیئت پذیرش، افرادی داریم که با این صنایع آشنا نیستند. در این راستا، ترکیب هیئت پذیرش را عوض کردیم. این هیئت پذیرش با فرایند آشنایی دارد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه سال گذشته در حوزه‌های مختلف پذیرش دانش بنیان‌ها را داشتیم، گفت:برای ورود سایر شرکت‌های اقتصاد دیجیتال به بازار سرمایه در نظر داریم شناسایی دارایی‌های نامشهود آنها در صورت‌های مالی به رسمیت شناخته شود که برای این کار ترکیب هیأت پذیرش را تغییر دادیم و افرادی که با این فرآیند آشنایی دارند در هیأت پذیرش حضور خواهند داشت.همچنین در تلاش هستیم که روند پذیرش این شرکت‌ها در بازار سرمایه سرعت بگیرد.

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

وی با تاکید براینکه اگر مشکلی در بازار سرمایه ایجاد شود، به سایر بخش‌های اقتصادی نیز سرایت خواهد کرد، گفت: اینکه سیاستی را در بانک مرکزی یا در سازمان برنامه و بودجه اتخاذ می‌کنیم، ابعاد آن بر ابزارهای مالی و بازار سرمایه را بسنجیم. اینها با یکدیگر مرتبط هستند و اگر مشکلی در بازار سرمایه ایجاد شود، به سایر بخش‌های اقتصادی نیز سرایت خواهد کرد. این‌طور نیست که این بخش یک جزیره کاملاً جدا باشد.

عشقی تاکید کرد:اگر مشکلی به واسطه سیاست‌های بانک مرکزی در صندوق‌های درآمد ثابت و بورس ایجاد شود، دامن کل اقتصاد را خواهد گرفت.

آموزش سواد مالی از مدارس

عشقی افزود:آموزش سواد مالی را از مدارس شروع کردیم، این شاید خیلی زودبازده نباشه اما یک جرقه‌هایی در ذهن جوانان آینده کشور شکل می گیرد و به صورت همزمان در شهرهای مختلف آن را پیاده‌‎سازی خواهیم کرد. فرهنگ‌سازی در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را در سال آینده نیز پیگیری می‌کنیم تا مشارکت مردم از طریق صندوق‌ها باشد.

بازگشت اعتماد به بازار

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: مهم‌ترین موضوع در بازار سرمایه‌، اعتمادسازی است. باید همه دستگاه‌ها کمک کنند تا با عدم اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه و اتخاذ تصمیمات درست، این اعتماد به بازار سرمایه برگردد. جایی که مردم حضور داشته باشند، می‌توان کارهای بزرگی را رقم زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *