کدام بانک‌ها چک الکترونیک دارند؟

کدام بانک‌ها چک الکترونیک دارند؟ کدام بانک‌ها چک الکترونیک دارند؟ – اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نادعلیزاده سخنگوی قانون چک با تأکید براینکه بانک مرکزی تمام بانک‌ها را مکلف به پذیرش بین بانکی چک‌های دیجیتال صادره سایر بانک‌ها در سامانه چکاوک کرده است. بخشنامه های مربوطه نیز به بانک‌ها ابلاغ شده است.

بخشنامه جدید بانک مرکزی برای رفع سوءاثر چک

از آبان ماه سال گذشته صدور چک الکترونیک توسط بانک‌های صادرات، تجارت و پارسیان با هدف جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی، سرقت، کلاهبرداری و … آغاز شد.

با اعلام سخنگوی قانون چک، در ماه های اخیر بر تعداد بانک‌های صادرکننده چک الکترونیک اضافه شده است؛ برهمین اساس نیز صدور چک الکترونیک در 4 بانک رفاه، کشاورزی، رسالت و پاسارگاد آغاز شده؛ پیش از این 3 بانک صادرات، تجارت و پارسیان این خدمت را به مشتریان ارائه می‌دادند.

بانک‌های آینده، قرض‌الحسنه مهر ایران، توسعه تعاون، ملت، سپه و گردشگری نیز به زودی این خدمت را به مشتریان خود را ارائه خواهند داد. به گفته سخنگوی قانون چک، به لحاظ تست فنی محصول آزمون این بانک‌ها موفق بوده و هم اکنون منتظر آزمون های مربوط به امضای دیجیتال هستند.

چک الکترونیک آمد/ بانک مرکزی: دسته چک‌کاغذی حذف نمی‌شودچک الکترونیک چیست و چگونه صادر و نقد می‌شود؟چک الکترونیک در اختیار چه افرادی قرار می‌گیرد؟

به گزارش تسنیم، چک الکترونیک نوع جدیدی از چک است که سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقد شوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌‌کند.

به همین منظور، سامانه چکاد با هدف ایجاد بستری برای ارائه چک امن دیجیتال و رفع مخاطرات احتمالی چک‌های کاغذی راه‌اندازی شده است که امکان مدیریت و نظارت آنلاین مبادله چک را برای شبکه بانکی و بانک مرکزی فراهم می‌کند.

طبق اعلام بانک مرکزی، از مزایای چک الکترونیک می‌توان به سرعت زیاد در ثبت و پردازش چک‌های الکترونیکی، عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک، حذف نگرانی افراد در خصوص ثبت چک در سامانه و امنیت بالا و عدم امکان سرقت یا تحریف چک اشاره کرد.
چک الکترونیکی چیست؟

چک دیجیتال موجودیتی مشابه چک کاغذی دارد و تمامی مقررات چک کاغذی در مورد آن صدق می کند. در چک دیجیتال کاغذی از موجودیت چک حذف و با استفاده از امضای دیجیتال چک معتبر می شود.

در این خصوص سامانه چکاد با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی جهت ارایه چک دیجیتال و برطرف نمودن مشکلات چک فیزیکی ایجاد شده و بانکها با بهره گیری از سرویس های ارایه شده توسط این سامانه می توانند سرویس های چک دیجیتال را برای مشتریان خود عرضه کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *