کمک بازار سرمایه به تامین نقدینگی واحدهای تولیدی

کمک بازار سرمایه به تامین نقدینگی واحدهای تولیدی

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: حضور و مشارکت مردم در بازار سرمایه کمک بزرگی به تامین نقدینگی واحدهای تولیدی می‌کند.

به گزارش پول و تجارت،نقش فعال مردم در تحقق شعار سال تا جایی مورد اهتمام است که مقام معظم رهبری صراحتا امسال اعلام کردند که باید اقتصاد را مردمی کرده و پای مردم را به عرصه تولید به نحو محسوسی باز کنیم؛ چراکه ظرفیت‌های بزرگی در بخش مردمی وجود دارد که باید فعال شده و به نفع مردم استفاده شود.

یکی از ضروریات تحقق شعار سال، ایجاد ظرفیت برای مشارکت سرمایه‌های خُرد در امر تولید است چرا که همه مردم امکان راه‌اندازی یک بنگاه تولیدی و یا سرمایه‌گذاری کلان در این خصوص را ندارند ولی تمایل دارند در جهت حفظ ارزش سرمایه خود و کسب درآمد و مشارکت در امر توسعه کشور در امر تولید سرمایه‌گذاری کنند.

روانه شدن منابع مالی به سمت بنگاه‌های تولیدی علاوه بر مهار تورم از طریق کنترل نقدینگی می‌تواند موجب افزایش تولید و بهره‌وری شود. بازار سرمایه به‌طور مستقیم از طریق تامین مالی در بازارهای اولیه و ثانویه و همچنین به‌صورت غیرمستقیم از طریق کنترل نقدینگی به شکوفایی اقتصاد کمک جدی می‌کند.

ارتقای جایگاه بازار سرمایه

در همین ارتباط، مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: بورس یکی از مصادیق مشارکت مردم در مباحث اقتصادی است که طی سال‌های گذشته تصمیمات ناگهانی، خلق‌الساعه و غیرکارشناسی به پیش‌بینی پذیرشدن اقتصاد و بازار سرمایه آسیب زده است.

وی ادامه داد: بهتر است دولت و مجلس در سال جاری تمام تلاش خود را به منظور ارتقای جایگاه بازار سرمایه در کشور به کار گیرند تا حضور مردم و اعتماد آنان به بازار سهام بیش از پیش افزایش یابد.

تامین نقدینگی واحدهای تولیدی

این نماینده مجلس عنوان کرد: حضور و مشارکت مردم در بازار سرمایه کمک بزرگی به تامین نقدینگی بنگاه‌ها و تقویت تولید داخل است.

نخعی با بیان این که کمک به تولید و رونق آن از مسیر بازار سرمایه کشور را از تنگناهای اقتصادی نجات می‌دهد، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مباحث مهم در اقتصاد دنیا استفاده از سرمایه‌های راکد در جهت توسعه اقتصادی هر کشور است. لذا جذب پس‌اندازهای راکد و سوق دادن آنها در واحدهای تولیدی، بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی، مهم‌ترین وظیفه‌ بازار سرمایه است.

امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که بازار سرمایه توسعه‌یافته، در پیشرفت و ارتقای رشد اقتصادی دنیا بسیار تاثیرگذار است، افزود: این بازار با جمع‌آوری سرمایه‌های اندک مردم، امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت را فراهم می‌کند و افراد می‌توانند با حداقل سرمایه در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و اقتصاد را در جهت تامین مالی و تکمیل پروژه‌های بزرگ سوق دهند تا موجب تحریک رشد اقتصادی شود.

این نماینده مجلس در پایان با تاکید بر این که نام‌گذاری سال جاری تحت عنوان شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» با یک نگاه وسیع، کارشناسی و دقیق همراه بوده و با مشارکت مردم گره خورده، گفت: امید می‌رود با ایجاد ثبات و شرایط مناسب در فضای اقتصادی کشور شاهد بازگشت اعتماد مردم به بورس باشیم.

منبع: سنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *