گفتگوی رئیس جمهور چین با نخست وزیر مجارستان

«به گزارش بخش خاورمیانه رادیو وتلویزیون چینCMG شی جین پینگ» رئیس جمهور چین که برای انجام دیداری رسمی از مجارستان در بوداپست به سر می‌برد، پنجشنبه 9 مه برابر با 20 اردیبهشت به وقت محلی در پایتخت مجارستان با «ویکتور اوربان» نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار طرفین برقراری روابط مشارکت جامع راهبردی «تحت همه شرایط» در عصر جدید میان چین و مجارستان را اعلام کردند.
شی جین پینگ روابط چین و مجارستان را در بهترین دوره تاریخ خوانده و گفت روابط مشارکت راهبردی جامع بین چین و مجارستان در سطح بالایی قرار دارد و با توجه به تعمیق اعتماد متقابل سیاسی و همکاری‌های ثمربخش فیامبین طرفین در زمینه‌های مختلف، به الگویی از نوع جدید روابط بین المللی تبدیل شده است.
وی ابراز امیدواری کرد دو کشور به دوستی و همکاری برد-برد کنونی فیمابین ادامه دهند.
رهبر چین ضمن تقدیر از سیاست‌های دوستانه مجارستان در قبال چین و حمایت قاطع بوداپست از چین در موضوعات مرتبط با تایوان، هنگ کنگ و حقوق بشر، گفت چین نیز قاطعانه از مجارستان در پیگیری مسیر توسعه متناسب با شرایط ملی آن حمایت می‌کند و مایل است از طریق ایجاد اعتماد متقابل سیاسی با مجارستان و تقویت مبادلات با دولت، نهادهای قانونگذاری و احزاب سیاسی مجارستان، همچنان از منافع اصلی مجارستان حمایت و به نگرانی‌های اصلی آن اهمیت دهد.
آقای شی با اشاره به اینکه توسعه چین قطعا فرصت‌های زیادی را برای کشورهای سراسر جهان از جمله مجارستان به ارمغان می‌آورد، گفت چین انتظار دارد مجارستان در مسیر مدرن سازی به سبک چینی همراه چین باشد.
رئیس جمهور چین ابراز امیدواری کرد دو کشور ضمن پیشبرد همکاری در زمینه‌های زیرساخت‌ها و انرژی سبز، ساخت پروژه راه آهن مجارستان – صربستان را نیز طبق برنامه مدون تکمیل کنند و همکاری در زمینه‌های نوظهور مانند انرژی پاک و هوش مصنوعی را نیز گسترش دهند.
شی جین پینگ ضمن تاکید بر تبادلات فرهنگی، آموزشی و انسانی بین دو کشور گفت: چین مایل است در این زمینه نیز هماهنگی‌های بیشتری با مجارستان انجام دهد.
رئیس جمهور چین اروپا را یک قطب مهم در جهان چند قطبی و شریک مهم در تحقق مدرنیزاسیون به سبک چینی خوانده و تاکید کرد: امید است که مجارستان به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا در نیمه دوم سال جاری، نقش فعالی در ارتقای توسعه سالم و پایدار روابط چین و اتحادیه اروپا ایفا کند.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد مجارستان همچنان نقشی مهم در ارتقای همکاری بین چین و کشورهای اروپای مرکزی و شرقی داشته باشد.
سران دو کشور پس از این گفتگو مشترکا شاهد تبادل تعدادی از اسناد همکاری دوجانبه در زمینه‌های اجرای مشترک ابتکار «کمربند و جاده»، اقتصاد و تجارت، سرمایه گذاری، علم و فناوری، فرهنگ، کشاورزی و سایر زمینه‌ها بودند.
آنها پس از گفتگو مشترکا در جمع خبرنگاران حضور یافتند.
دو طرف همچنین «بیانیه مشترک بین جمهوری خلق چین و مجارستان در مورد ایجاد روابط مشارکت جامع راهبردی تحت همه شرایط در عصر جدید» و فهرست نتایج دیدار شی از مجارستان را منتشر کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *