به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از پدال: تولید خودروهای ویژه با برند اختصاصی AMG مستقل از مرسدس بنز، ادامه دارد و حالا یک مدل برقی در کلاس سدان، رونمایی شده هست. این طرح مفهومی با نام AMG GT XX بسیار متفاوت از دیگر خودروهای شرکت سازنده دیده خواهد گردید.چندین هفته پیش، کمتر کسی تصور میکرد خودروهای جدید AMG با سبک طراحی ایتالیایی ساخته شوند؛ اما ظاهرا چنین تصمیمی توسط مدیران مرسدس بنز گرفته شده و شرایط در آینده، متفاوت از علایق طرفداران ستارهی سهپر خواهد قرار دارای بود. از سویی دیگر، روند برقیسازی هم با وجود شکست تجاری در محصولات مرسدس بنز، حالا به AMG سدان سرایت کرده هست.بخش عملکرد مرسدس-بنز، فرمول آزمایششده و قابل اعتماد V۸ را ترک کرد و البته مورد انتقاد قرار گرفت. مدل جدید C۶۳ با موتور توربو-هیبریدی چهار سیلندر، هرچند از نظر فنی درخشان عمل انجام میدهد، به خاطر وزن زیاد و فقدان احساسات مورد انتقاد قرار گرفت. این خودرو هماکنون اصلاً فروش خوبی ندارد و حتی مدیرعامل AMG، مایکل شیبه، اعتراف کرد که شرکت «میتوانست پیشرانه این خودرو را بهتر برای مشتریان توضیح دهد».حالا AMG در زمینه برقیسازی هم مستقل عمل انجام میدهد. روز چهارشنبه، این شرکت از خودروی مفهومی GT XX رونمایی کرد؛ یک سدان بسیار قدرتمند با ۱,۳۴۰ اسب بخار و نهایت سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت که پیشنمایشی از اولین خودروی برقی AMG برای سال آینده هست. اگر AMG بتواند به وعدههای جسورانهاش عمل کند، GT XX رقابتی جدی با لوسید ایر سافایر و پورشه تایکان توربو GT خواهد دارای بود.ظاهر GT XX برای همه جذاب نخواهد قرار دارای بود—نمای سهچهارم جلو به یک ماهی کپور شگفتزده شباهت دارد و مازراتی را یادآوری انجام میدهد. اما از روبرو، با رنگ نارنجی نمادین، الهام گرفته از سوپرکار C۱۱۱ هست. مرسدس AMG ادعا انجام میدهد که ضریب درگ این خودرو به عدد شگفتانگیز ۰.۱۹۸ رسیده که برای خودرویی با لاستیکهای پهن و آینههای بغل دستاورد چشمگیری هست. لوسید ایر هماکنون آیرودینامیکترین خودروی تولید انبوه جهان با ضریب ۰.۱۹۷ محسوب خواهد گردید.سوپر سدان مفهومی AMG از چرخهای آیرودینامیک برای رسیدن به این عدد استفاده انجام میدهد. پنج پنل فیبر کربنی بهصورت الکتریکی باز و بسته میشوند تا خنکسازی ترمزها یا جریان هوای بهینه را فراهم کنند. این کاورها از باتری انرژی نمیگیرند—AMG بیان میکند موتورهای الکتریکی از انرژی جنبشی حرکت رو به جلوی چرخها نیز برای شارژ استفاده میکنند. مرسدس ادعا انجام میدهد این چرخها تنها «یک تا دو کیلو» وزن بیشتری نسبت به چرخهای استاندارد دارند.در کابین، صندلیهای فیبر کربن با بالشتکهای سفارشی بر اساس اسکن بدن مشتری ارایه خواهد گردید. پارچههای صندلیها و تزئینات داخلی از لاستیکهای استفادهشده مسابقهای GT۳ ساخته شدهاند—گفته خواهد گردید یک لاستیک برای پوشش کل GT XX کافی هست. تزئینات نارنجی و نورپردازی پسزمینه فراوان هستند و در مقابل راننده، یک نمایشگر دوتبلتی بزرگ و یک فرمان یوغ با انتخابگرهای چرخشی و پدال شیفتر قرار دارد.زیر بدنه، GT XX بر پایه معماری ۸۰۰ ولتی با یک بسته باتری پیشرفته کار انجام میدهد که میتواند با نرخ ۸۵۰ کیلووات شارژ شود. شرکت ادعا انجام میدهد این قابلیت کافی هست تا در حدود پنج دقیقه نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر به توان پیمایش اضافه کند. توان تولیدی از طریق دو واحد محرکه برقی (EDU) به هر چهار چرخ منتقل خواهد گردید که در مجموع شامل سه موتور الکتریکی هست: دو موتور در عقب و یکی در جلو. خروجی کل ۱,۳۴۰ اسب بخار هست، ۱۰۶ اسب بخار بیشتر از لوسید ایر سافایر؛ اما کمتر از شیائومی SU۷ اولترا با ۱,۵۴۸ اسب بخار!موتورهای برقی بهطور کامل در واحدهای محرکه ادغام شدهاند و هر کدام دارای گیربکس جداگانه و اینورتر خنکشونده با آب هستند. موتورها و گیربکسها خود با روغن خنک میشوند. واحد محرکه عقب منبع اصلی نیرو هست، در حالی که واحد جلویی در حالت حرکت آزاد یا رانندگی با سرعت ثابت برای بهینهسازی مصرف انرژی عمل انجام میدهد. AMG ادعا کرده سلولهای باتری استوانهای با خنکسازی مستقیم— از طریق یک سیستم اختصاصی که منبع آن فاش نشده—مدیریت حرارتی را بهبود میبخشد و رانندگی با عملکرد بالا را، در پیست، آسانتر انجام میدهد.البته، این یک AMG واقعی بدون حس و حال نمایشی نخواهد قرار دارای بود. با اولین نگاه به این خودروی مفهومی، صدای موتور V-۸ به گوش رسید. مرسدس تأیید کرد که این خودرو صدایی شبیهسازیشده خواهد دارای بود و مدیرعامل AMG، بیان کرد این «بهترین V-۸یی هست که تا به حال توسعه دادهایم». دو بلندگو که در محفظههای چراغهای جلو ادغام شدهاند، صدا تولید میکنند و خود محفظهها صدا را به اطراف خودرو میفرستند. وجود پدالهای شیفتر در GT XX نشان میدهد که نوعی گیربکس شبیهسازیشده، مشابه آنچه در هیوندای آیونیک ۵N دیدهایم، وجود دارد.آیا AMG GT XX به تولید میرسد؟ چندین ویژگیها، مانند رنگ نورانی روی رکاب و نوار LED عقب، ممکن هست به خاطر مقررات ایمنی و هزینه ساخت بالا، حذف شوند؛ اما اگر سیستم سه موتورهی AMG با قدرت ۱۳۴۰ اسب بخار قابل تولید باشد، مهندسان افالترباخ میتوانند لوسید و پورشه را به چالش بکشند.در شرایط کنونی، فروش خودروهای برقی گرانقیمت، مشکل هست؛ چه رسد به یک خودروی عجیب و غریب با عملکرد بالا. بر فرض تولید خودروی برقی AMG در آلمان، این خودرو در آمریکا با تعرفههای وارداتی ۲۵ درصدی مواجه خواهد گردید. احتمالا نزدیک به ۱۵۰ هزار دلار قیمت خواهد دارای بود. در آسیا و شمال اروپا هم، خودروهای برقی ساخت چین مثل شیائومی SU۷ اولترا بسیار ارزانتر از AMG GT XX هستند.
دیدگاهها