به گزارشبازار، واردات خودروهایی با حجم موتور بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سیسی از حدود یک دهه پیش به کشورمان ممنوع شده قرار دارای بود.البته تعرفه واردات سنگینی برای ورود این خودروها در نظر گرفته شده هست. تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتور بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار سیسی، ۱۸۰ درصد اعلام شده هست. این رقم برای خودروهایی با حجم موتور بیش از ۳ هزار سیسی، به ۱۹۵ درصد میرسد؛ بنابراین متقاضیان واردات این خودروها باید هزینه هنگفتی برای تعرفه واردات خودروهایی با موتور حجیم به کشورمان بپردازند.تأثیرات واردات خودرو با حجم موتور بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سیسی بر بازارآزادسازی واردات خودروهایی با موتور حجیم به کشورمان ممکن هست اقدامی مثبت برای مدیریت بازار باشد. طی یک دهه ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سیسی به کشور، قیمت این خودروها در بازار نجومی افزایش یافت. در سوی دیگر، وضعیت صنعت خودروسازی جهان نیز به گونهای پیش رفته که موتورهای حجیم با موتورهای کوچکتر جایگزین شدند. البته همچنان تعداد بسیاری خودرو با موتورهای ششسیلندر تولید میشوند.امکان دارد بیان کرد بزرگترین مزیت آزادسازی واردات خودرو با حجم موتور بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سیسی، شکسته شدن قیمت خودروهای قدیمی و محبوب بازار همچون تویوتا لندکروزر هست. حدود ۱۲ سال از واردات رسمی آخرین مدلهای تویوتا لندکروزر به کشورمان میگذرد. در این مدت، لندکروزرهای قدیمی با قیمتی گزاف عرضه شدهاند. مشابه همین وضعیت را برای خودروهایی مانند تویوتا آریون، کیا کادنزا، هیوندای آزرا، بی ام و سری ۷ و مرسدس بنز کلاس S نیز شاهدیم. با آزادسازی واردات خودروهای جدید با موتورهای حجیم، مشتریان ترجیح میدهند این هزینه گزاف را صرف خرید خودروهای جدید وارداتی کنند.از جهات دیگر، برنامههای خودروسازان چینی برای تسلط بر بازار خودروهای لوکس ایران نیز با مشکل مواجه خواهند گردید. خودروسازان چینی تصمیم داشتند از طریق عرضه مونتاژی محصولات لوکس خود، توجه بخشی از مشتریان را جلب کنند. با آزادسازی واردات خودرو با حجم موتور بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سیسی، چینیها ناچار خواهند قرار دارای بود خودروهای لوکسشان را با مشوقهای بیشتری بفروشند.
دیدگاهها