به گزارش اقتصادآنلاین، با گذشت یک هفته از آتش بس بین ایران و اسرائیل، همچنان وضعیت بازارهای مالی به حالت عادی و نرمال بازنگشته هست. به طور مثال، درگاههای بانکی سامانههای آنلاین که با دستور شفاهی بانک مرکزی در روز اول جنگ بسته گردید، همچنان بسته باقی مانده هست. از این رو کاربران این سامانهها نگران وضعیت داراییهای طلایی و نقدیشاناند.علیرضا عیوضی، مدیر عامل سامانه آنلاین طلای آب شدهگلدیکا، با انتشار ویدیویی از دستور بانک مرکزی برای بسته شدن درگاههای بانکی سامانههای آنلاین معامله طلا، مشکلات گلدیکا در این زمان بحرانی و راه حلهای تیم عملیات و مالی گلدیکا برای رفع این مشکلات بیان کرد.وی در این ویدیو به بیسابقه بودن این اتفاق اشاره کرد و بیان کرد:«با پیشامد شرایط خاص کشور که در چندین دهه اخیر بیسابقه بوده هست، در23 خردادماه، با دستور بانک مرکزی به یکباره درگاههای کلیه سامانههای معاملاتی طلا بسته گردید؛ بدون آنکه هیچ گونه اطلاعیه کتبی برای ما ارسال شده باشد.»مسلما این اتفاق برای همه سامانهها آنلاین معضلاتی را ایجاد کرد. آقای عیوضی در ادامه ویدیو به معضلات و موانعی که برای گلدیکا پیشامد اشاره کرد:« همراه با این اتفاق بیسابقه و اقدام غیرقانونی، اختلالات جدی دیگری مانند نیمه تعطیل شدن ادارات دولتی، خالی شدن پایتخت، محدودیت دسترسی به طلای موجود در خزانه بانکی، تعطیلی بازار طلای تهران، اختلال در شبکه بانکی و حتی خارج شدن چندین بانک از شبکه هم شرایط را برای ما پیچیده تر کرد.»وی درباره نحوه مدیریت بحران تیم گلدیکا و راهحل های این تیم برای رفع مشکل و عمل به تعهداتشان بیان کرد: « از آنجایی که نقدشوندگی دارایی کاربران و دسترسی به دارایی فیزیکی آنها برای ما اهمیت بسیاری دارد، با وجود شرایط خطرناک پایتخت، تیمهای عملیات و مالی گلدیکا خدمترسانی به کاربران را متوقف نکردند. بنابراین با وجود بسته شدن شعب گلدیکا در تهران و در دسترس نبودن طلای موجود در خزانه بانکی، کلیه درخواستهای تحویل طلای کاربران را از محل طلای سرمایهای خود گلدیکا به مشتریان تحویل دادیم.»وی ادامه داد:«نیز با وجود بسته بودن تحمیلی درگاه و کاهش شدید ورودی، کاربران همچنان میتوانستند به صورت شبانهروزی طلای خود را بفروشند و معادل ریالی آن را برداشت کنند. البته در این به علت بسته بودن بازار طلای تهران، مجبور به استفاده از از ظرفیت بازارهای طلای سایر نقاط کشور برای تامین نقدینگی شدیم. در این مدت بیش از صد میلیارد تومان تسویه ریالی با کاربران در کمتر از یک روز کاری به حساب ایشان انجام گردید.»در این بحران 12 روزه، صندوق های بورسی و چندین سامانههای طلا، در اکثر روزها محدودیتهای مختلفی در معامله، برداشت ریالی یا تحویل طلا به کاربران داشتند، آقای عیوضی با اشاره به این موضوع، ادامه داد:«صندوقهای بورسی دو هفته کاملاً تعطیل بودند و چندین سامانههای طلا نیزحتی سقف 500 هزارتومانی برای برداشت اعمال کرده بودند. اما تمام تلاشمان را کردیم که در این مدت ثابت کنیم قفل شدن دارایی کاربران خط قرمز ما در گلدیکاست. هماکنون هم همه خدمات گلدیکا به غیر از درگاه پرداخت اینترنتی به صورت 24 ساعته فعال هست.»در پایان، آقای عیوضی تاکید کردند که مسدود شدن ناگهانی درگاه کسب و کاری دارای مجوز با میلیونها کاربر، اقدامی فراقانونی و خارج از کنترل گلدیکا بوده و پیگیریهای این سامانه از نهادهای ذیربط جهت عدم تکرار چنین اتفاقی ادامه خواهد دارای بود. وی خاطر نشان کردند که:« ما در گلدیکا به عمل به تعهداتمان به کاربران در هر شرایطی تاکید داریم و مردم نمیشود قربانی بینظمیها و تصمیمات ناگهانی شوند. به امید آرامش و آرزوی سلامتی برای همه مردم ایران.»
دیدگاهها