به گزارش باشگاه بیمه گران، استارتاپ «پارابیمه» حدود دو و نیم سال هست که در زمینه بیمه کشاورزی فعالیت خود را آغاز کرده هست. این مجموعه با بهرهگیری از فناوریهایی همچون دادههای ماهوارهای، هوش مصنوعی و اطلاعات هواشناسی، در پی ارائه محصولات بیمهای دقیق و متناسب با نیازهای واقعی کشاورزان هست. در گفتگوی که «راه پرداخت» با علی هادیپور، همبنیانگذار پارابیمه دارای بود، او به دانش فنی تیم، دسترسی به دادههای ماهوارهای و هوش مصنوعی اشاره کرد و توضیح داد که عرضه محصولات بیمهای فقط از طریق شرکتهای بیمه مجاز امکانپذیر هست. او نیز تأکید کرد که پارابیمه برای توسعه مدل بازرگانی، درخواست ورود به فضای سندباکس بیمه مرکزی را ثبت کرده و در انتظار دریافت مجوز از بیمه مرکزی و وزارت اقتصاد هست. این استارتاپ برای ورود به بازار محصول چغندر را انتخاب کردههست. در برنامه آینده محصولاتی مانند گندم و ذرت را به سبد بیمهای خود میافزاید.دسترسی به دادههای ماهوارهای، توسعه مدلهای کشاورزی، هواشناسی و هوش مصنوعیاستارتاپ «پارا بیمه» فعالیت خود را از حدود دو سال و نیم گذشته در حوزه بیمه پارامتریک کشاورزی با تمرکز بر بهرهگیری از فناوریهای نوین نظیر دادههای ماهوارهای، مدلهای هوش مصنوعی و اطلاعات و مدلهای هواشناسی آغاز کرده هست. در این باره علی هادیپور، همبنیانگذار پارابیمه بیان کرد: «ما در حوزه کشاورزی تجربههای زیادی داشتیم و تیم از دانش فنی خوبی برخوردار هست؛ به دادههای ماهوارهای، دادههای تاریخی ۵۰ سال اخیر و مدلهای هواشناسی و هوش مصنوعی نیز دسترسی داریم. هدف ما توسعه همکاری و ارائه محصول بیمهای بر اساس دادههای دقیق و تحلیلپذیر هست.باتوجهبه قوانین موجود، عرضه محصولات بیمهای تنها از طریق شرکتهای رسمی بیمه امکانپذیر هست، بنابراین یا باید خودمان شرکت بیمه باشیم، یا بتوانیم با یکی از شرکتهای فعال در این حوزه وارد مذاکره شویم. ما باهدف توسعه مدل بازرگانی، در چارچوب آییننامه ۱۰۵، درخواست ورود به فضای سندباکس را ثبت کردیم تا بتوانیم محصول خود را در محیطی کنترلشده آزمایش کنیم. این فرایند بیش از یک سال هست که در جریان هست. اکنون در مرحله نهایی دریافت مجوز قرار داریم و محصولاتی که روی آنها کار کردهایم شامل چغندر، گندم و ذرت هستند. هماکنون، تنها نهادی که در حوزه بیمه کشاورزی بهصورت فعال فعالیت انجام میدهد، صندوق بیمه کشاورزی هست که عملکردی حمایتی دارد و بیمهگری آن بهصورت بازرگانی انجام نمیشود. »بهرهگیری از فناوری سنجشازدور در بیمه کشاورزیاو نیز درباره مدل فناورانه و دادهمحور طراحیشده برای ارزیابی ریسک زمینهای کشاورزی افزود: «ما تجربههایی در حوزه سنجشازدور داشتهایم. پیشازاین نیز این تیم با استفاده از تصاویر ماهوارهای و دادههای هواشناسی اقدام به ارزیابی زمینهای کشاورزی کردهاند و با صندوق بیمه کشاورزی همکاری دارند، اما ما محصولی توسعه دادهایم که با ترکیب دادههای ماهوارهای، اطلاعات هواشناسی و سایر دادهها، بهصورت اختصاصی زمینهای کشاورزی را بررسی و میزان خسارت و ریسک آنها را تعیین انجام میدهد. بهعنوانمثال، در استان خوزستان احتمال خشکسالی برای محصول گندم بالاست، اما ریسک سیلاب و زیر آب رفتن محصول پایین هست.در مقابل، در مناطق شمالی کشور احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی بالاست، اما خشکسالی کمتر اتفاق میافتد؛ بنابراین نمیشود کشاورزی که در خوزستان فعالیت انجام میدهد، به خاطر ریسکهایی که شامل حالش نمیشود، حق بیمه بیشتری پرداخت کند. در مدل ما، امکان دارد برای هر شهر و منطقه، هر زمین ومحصول، بهصورت اختصاصی ریسکسنجی انجام خواهد گردید تا حق بیمه متناسب با میزان ریسک واقعی تعیین شود. این رویکرد در هیچیک از شرکتهای بیمه فعلی کشور مورد استفاده قرار نمیگیرد؛ چراکه اغلب بیمهها ریسک را بهصورت منطقهای و میانگین دستهجمعی در نظر میگیرند. ما بر اساس دادههای اختصاصی مربوط به کشاورز، زمین و محصول، امکان طراحی مدلهای انفرادی و دقیق را فراهم کردهایم. حتی ارزیابی خسارت نیز با استفاده از همین ابزارها، توسط خود ما قابلانجام هست؛ فرایندی که در صنعت بیمه امری رایج به شمار نمیرود.»توسعه مدل بازرگانی برای بیمه محصولات کشاورزیاستارتاپ پارابیمه با حضور در رویداد «فینتک کاپ» و ارائه طرح خود در حوزه بیمه کشاورزی مبتنی بر فناوریهای نوین، موفق به کسب عنوان تیم اول این رقابت گردید. در این باره هادیپور بیان کرد: «ما در این رویداد شرکت کردیم ابتدا در بین ۱۰ تیم برتر قرار گرفتیم و سرانجام طرح خود را به داوران مسابقه ارائه دادیم. بهعنوان تیم اول معرفی شدیم. داوران حاذق بهخوبی متوجه شدند که رویکرد ما نسبت به بیمه کشاورزی مبتنی بر داده، مدلسازی ریسک واقعی و استفاده از هوش مصنوعی، رویکردی متفاوت و نوآورانه هست که میتواند تحول جدی در صنعت بیمه کشور ایجاد کند.»او نیز درباره چشمانداز پارابیمه و مسیر پیشروی این مجموعه عنوان کرد: «فرایند دریافت مجوز را آغاز کردهایم و قصد داریم محصولات متنوعی را تحت پوشش بیمهای قرار دهیم. شروع ما با محصول چغندر خواهد قرار دارای بود و در ادامه، تمامی محصولات زراعی را پوشش خواهیم داد. پس از تثبیت مدل بیمه کشاورزی، هدف ما این هست که وارد حوزههای دیگر مانند بیمهگری پارامتریک برای بناها و ساختمانها نیز شویم. در این مسیر، موضوعاتی مانند زلزله، سیل و سایر مخاطرات طبیعی در دستور کار ما قرار خواهد گرفت. برنامه ما این هست که در یک افق ۱۰ساله، بتوانیم پوششهای بیمهای دقیق، دادهمحور و هوشمند را برای طیف وسیعی از داراییها و فعالیتها ارائه دهیم. اما اولویت اول ما، تکمیل و توسعه کامل بیمه کشاورزی هست و تمرکز اصلیمان نیز فعلاً بر همین حوزه خواهد قرار دارای بود.»محدودیت تعامل و ارائه نوآوری به شرکتهای بیمهدر پایان گفتگو، هادیپور با اشاره به فضای محدود پذیرش نوآوری در صنعت بیمه کشور اظهار کرد: «یکی از نکات مهمی که شاید کمتر به آن پرداخته شده، این هست که استارتاپهای فعال در حوزه بیمه، بهویژه با مدلهایی مشابه آنچه ما در پارابیمه توسعه دادهایم، با چالشهای جدی در پذیرش نوآوری از سوی شرکتهای بیمه مواجهاند. حتی برای ارائه و توضیح محصول نیز اغلب امکان برگزاری جلسه رسمی وجود ندارد و فضای تعامل مبتنی بر رابطههای سنتی هست. ما معتقدیم ورود استارتاپها به این صنعت، نیازمند ایجاد روزنههایی از امید و انگیزه هست و دریافت مجوزهای نوآورانه مانند سندباکس میتواند درگاه ورود واقعی و مؤثر برای ورود به صنعت بیمه باشد. هرچند طی سال گذشته روند بررسیها با کندی همراه قرار دارای بود، اما خوشبختانه با تغییرات اخیر و ادامه حمایتها از سوی پرویز خسروشاهی، رئیسکل جدید بیمه مرکزی و حسنرضا عباسیانفر معاون توسعه نوآوری، بار دیگر این مسیر در حال پیگیری هست و ما به آینده امیدواریم.»
دیدگاهها