به گزارشبازار، شادی مالکی درباره آخرین وضعیت ثبتنام متقاضیان تسهیلات برای دریافت تاکسیهای برقی شاسیبلند آیون اظهار کرد: شهرداری تهران از سال گذشته در راستای انجام تکالیف قانونی در راستای انجام قانون هوای پاک نسبت به برقسازی ناوگان حمل و نقل پایتخت اقدام کرد و در این مسیر هم جزء پیشگامان قرار دارای بود که در این راه حمایت دولت بیتاثیر نبوده هست.وی افزود: نظر به تفاوت قیمت تاکسیهای برقی با غیربرقی و کمک به رانندگان پارسال توافقنامهای با حمایت دولت بین شهرداری تهران، وزارتخانهها و دستگاههای مرتبط منعقد و مقرر گردید یک بسته حمایتی مالی بسیار خوبی در راستای تحقق ماده ۱۲ رفع موانع تولید به تاکسیرانان متقاضی تاکسیهای برقی که دارای تاکسی فرسوده ۱۲ سال به بالا هستند، داده شود.مالکی ادامه داد: مبلغ این تسهیلات یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان با کارمزد هفت درصد در نظر گرفته و نظر به قیمت تاکسیهای برقی تصمیماتی اتخاذ گردید مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان هم مقرر گردید توسط شهرداری تهران با مساعدت بانک شهر وام مضاعفی داده شود؛ یعنی هماکنون مبلغ یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان به عنوان تسهیلات به متقاضیان تاکسی برقی شاسیبلند داده خواهد گردید.مالکی دربارهقیمت خودرواظهار کرد: مبلغ تاکسی شاسیبلند آیون بدون هزینههای نقل و انتقال و مالیات، یک میلیارد و ۶۶۵ میلیون تومان هست اما مقرر گردید در این فرایند مبلغ خودرو اسقاطی که بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان نظر به نوع و مدل متغیر هست در ابتدای کار و در زمان صدور پیش فاکتور از مبلغ تمام شده خودرو کسر شود که همین موضوع از نقاط قوت این طرح هست.مدیرعامل تاکسیرانی تهران با اشاره به میزان آورده راننده هم تاکید کرد: نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان آورده اولیه راننده خواهد قرار دارای بود و مبلغ قسط بابت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سال اول ماهانه ۱۲ میلیون و هر سال به صورت پلکانی ۲۵ درصد افزایش مییابد.وی ادامه داد: یک وام ۳۵۰ میلون تومانی هم که از طرف شهرداری پرداخت شده که آن هم قسط تعیین شدهای دارد و تقریبا ماهانه راننده سر جمع باید ۲۰ میلیون تومان قسط پرداخت کند که نظر به مبلغ خودرو مبلغ تسهیلات قابل توجه هست.مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران اظهار کرد: یکی از دغدغههای اصلی رانندگان تاکسی، موضوع پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی هست که در این راستا یک پلتفرم اینترنتی مشابه مدلهای تاکسی اینترنتی، در آینده نزدیک توسط شهرداری تهران بهطور رسمی رونمایی خواهد کرد.به گفته وی، تاکسیها میتوانند در این سامانه فعالیت داشته باشند و حتی رانندگان خطوط ثابت نیز این امکان را خواهند دارای بود که در ساعات غیرپیک یا زمانهایی که خطوط فاقد مسافر هست، بهصورت گردشی خدمات ارائه کنند.مالکی این را هم بیان کرد: نیز خطوط ویژهای نظیر مسیرهای فرودگاهی، راهآهن، پایانههای مسافربری و سایر نقاط پرتردد در نظر گرفته شده هست تا رانندگان تاکسی برقی برای تامین هزینه اقساط خود با مشکلی مواجه نشوند.مدیرعامل تاکسیرانی تهران با اشاره به استقبال متقاضیان اضافه کرد: در ۲ روز گذشته، فرآیند تشکیل پروندههای بانکی بهطور کامل انجام شده و روند ثبتنام همچنان ادامه دارد. دیشب پیامکی به همه تاکسیرانان ارسال گردید تا در صورت تمایل، بهصورت حضوری برای تکمیل مراحل ثبتنام مراجعه کنند.به گفته مالکی، در مدت یک روز حدود ۷۵ نفر به عنوان متقاضیان جدید ثبتنام کردهاند و میزان استقبال بسیار مطلوب بوده هست.وی ظرفیت کلی این طرح را یک هزار و ۷۵۲ دستگاه تاکسی برقی شاسیبلند عنوان کرد و افزود: تاکنون بیش از ۷۰۰ نفر نسبت به تشکیل پرونده بانکی و مراجعه حضوری اقدام کردهاند که برآورد خواهد گردید نظر به روند ثبتنام، حداکثر ظرف یک هفته ظرفیت تعیینشده تکمیل شود.مالکی در پاسخ به پرسشی درباره امکان بهرهمندی سایر شهروندان از این طرح تصریح کرد: این تسهیلات و طرح صرفا برای تاکسیرانان پیشبینی شده و هدف اصلی آن نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران هست. هماکنون حدود ۸۰ هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر تهران فعالیت میکنند و در ابتدای این دوره از مدیریت شهری، بیش از ۳۰ هزار دستگاه از این ناوگان فرسوده بودند.وی ادامه داد: با اجرای طرحها و اختصاص تسهیلات حمایتی در این مدت، نزدیک به ۱۱ هزار دستگاه تاکسی غیربرقی نوسازی شده هست با این حال، به خاطر محدودیت ظرفیت شرکتهای خودروساز داخلی، امکان نوسازی بیش از یکهزار و ۵۰۰ دستگاه در هر سال وجود نداشت.مدیرعامل تاکسیرانی تهران اضافه کرد: به همین دلیل شهرداری تهران ورود جدیتری به موضوع داشته و ضمن انعقاد قرارداد با وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقدامات لازم برای واردات مستقیم تاکسیهای برقی و استفاده از ظرفیت سایر خودروسازان داخلی را در دستور کار قرار داده هست تا فرآیند نوسازی ناوگان شتاب بیشتری گیرد.وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرحها و نظر به پیشبینی نوسازی ۶ هزار دستگاه تاکسی برقی در توافقنامه منعقدشده، تعداد تاکسیهای فرسوده در پایتخت به حداقل برسد.مالکی درباره امکان اسقاط تاکسیهای شهرستانی و استفاده از این تسهیلات توضیح داد و بیان کرد: بر اساس ضوابط و قوانین موجود، خودروهای دارای پلاک شهرستان امکان بهرهمندی از این طرح و ورود به ناوگان تاکسیرانی پایتخت را ندارند و در این خصوص الزام وجود دارد که خودرو مشمول طرح اسقاط، پلاک تهران داشته باشد.
دیدگاهها