به گزارش اقتصادآنلاین، بامداد ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ اسرائیل با حمله به ایران جنگی ۱۲ روزه را آغاز کرد که تاثیر فراوانی روی زندگی ایرانیها دارای بود. بسیاری از شهروندان ایرانی عزیزان خود را از دست دادند و چندین دیگر خانهی خود را در این حملات از دست رفته یافتند. در این میان کسبوکارها هم در ایران آسیبهای فراوانی دیدند. یکی از اولین ترکشهای جنگ به بدنهی اقتصادی کشور وارد خواهد گردید و چنانکه دیدیم جنگ ۱۲ روزه هم تاثیرهای اقتصادی فراوانی به همراه دارای بود. از تعدیل نیروی کار در بسیاری از کسب و کارها تا محدودیتهای ایجاد شده برای بسیاری دیگر. کسبوکارهای فروش طلا هم از این قاعده مستثنی نبودند. یکی از اولین کسبوکارهایی که در همان روزهای اول با چالش مواجه شدند کسبوکارهای فروش طلای آبشده بر بستر آنلاین بودند. چالشی که حالا و با گذشت بیش از دو هفته از آتشبس همچنان پابرجاست. بهطوری که هفت پلتفرم طلای آبشده با انتشار بیانیهای گروهی نسبت به آن اطلاعرسانی کردهاند.«طلاین»، پلتفرم آنلاین فروش طلای آبشدهطلاین از سال ۱۳۹۷ به عنوان یک استارتاپ خرید و فروش طلای آب شده کار خود را آغاز کرده و با راهاندازی سامانه آنلاین خرید و فروش طلای آبشده در سال ۱۳۹۹ فعالیتهای خود را به دنیای کسبوکارهای آنلاین و مبتنی بر اینترنت نیز گسترش داده هست. طلاین سامانهای با محیطی ساده و قابل استفاده برای تمام افراد راهاندازی کرده تا برای افراد با هر سطح از توانایی مالی فرصتی را برای خرید و فروش طلا فراهم کند. خدمات طلاین شامل پسانداز طلا، خرید و فروش طلا، حسابهای شرکتی و کارت هدیه خواهد گردید.در این گزارش عملکرد طلاین را در بازهی زمانی ۲۳ خرداد تا ۳ تیرماه سال جاری را بررسی میکنیم. یعنی دقیقا همان روزهایی که بحران جنگ برای ایران رخ داد و در آن برای تمام کسبوکارها همچون عموم مردم ایران محدویتها و مشکلات زیادی به وجود آمد.در این مدت و تحتتاثیر این بحران، طلاین نیز دچار محدودیتها و مشکلات عملیاتی و ارتباطی گردید. این مجموعه به تازگی گزارشی از عملکردش در روزهای جنگ منتشر کرده که بر اساس اطلاعات آن گزارش پیشرو تهیه شده هست.وقتی بحران از راه رسیددر بامداد جمعه ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ با شروع ناگهانی جنگ همهی ما با غافلگیری بزرگی روبهرو شدیم. وقوع رخدادی مانند جنگ تبعات بیشماری به دنبال دارد. از تاثیر روانشناختی بر عموم مردم تا اثرات اقتصادی و عملیاتی بر کسبوکارها. با شروع جنگ کسبوکارها نیز خود را در معرض جهان تازهای دیدند که با بیثباتی، نگرانی و اضطراب همراه قرار دارای بود.بنا به گفتهی مدیران طلاین، این مجموعه هم از این وضعیت مستثنی نبود و با محدودیتها و موانعی روبهرو گردید. اولین چالش بزرگ در این زمینه «هجوم مردم به بازار سرمایه» با شروع جنگ قرار دارای بود. مردم در واکنشی طبیعی تمرکز خود را بر وضعیت سرمایهگذاری و قدرت نقدینگی گذاشتند. این وضعیت متاثر از «بار روانی ناشی از ناپایداریها» قرار دارای بود که در روزهای اولیه جنگ خودش را در ترافیک چندبرابری پلتفرمهایی چون طلاین نشان داد. در روزهای جنگ ترافیک کاربران روی پلتفرم طلاین با محدودیتهای اینترنتی به ۶ برابر معمول افزایش یافته قرار دارای بود.این واکنشها در روزهای ابتدایی جنگ طبیعی قرار دارای بود اما در ادامه با تصمیم دولت «اختلال در اینترنت» و محدودیت دسترسیها به ارتباطات اینترنتی بر چالشهای عملیاتی و ارتباط با کاربران افزود. چرا که هم دسترسیها به پنل ممکن قرار دارای بود با مشکل مواجه شود و هم اینکه کانالهای ارتباطی طلاین با مخاطبانش در بستر اینترنت قرار دارای بود. در این میان چندین از بانکها هم مورد حملههای سایبری قرار گرفتند. «از کار افتادن بخشی از نظام بانکی» از دیگر چالشهایی قرار دارای بود که در این ۱۲ روز طلاین با آن مواجه قرار دارای بود که کار نقل و انتقال پول را به حساب کاربران یا از حساب آنها با چالش مواجه میکرد.محسن ابوالفتحی، مدیر عامل طلاین دربارهی رفتار کاربران طلاین در روزهای جنگ بیان میکند: «ما در این چندین روز با سه دسته کاربر مواجه بودیم که هر سه دسته در اثر تصمیم ها و اختلالهایی که از بیرون به پلتفرمهای فروش طلا تحمیل شده قرار دارای بود دغدغههایی داشتند.دستهی اول کاربرانی بودند که نگران داراییهای خود در روزهای جنگ بودند و از طرفی میخواستند با تبدیل آن به طلا از ارزش آنها محافظت کنند. بنابراین کاربرانی داشتیم که با هراس زیاد میخواستند طلایشان را به صورت فیزیکی دریافت کنند. در اینجا سازوکار سردرگمکنندهی بانک کارگشایی در تحویل طلا چالشبرانگیز میگردید.گروه دوم کاربرانی بودند که میخواستند طلای خود را به پول تبدیل کنند. مسدود شدن درگاه، مشکلات اینترنتی و چالشهای درگاه پرداخت چندین مانع بزرگ در مسیر آنها قرار دارای بود.دستهی سوم کاربرانی بودند که قصد خرید طلا داشتند اما به خاطر مشکلات مسدود شدن درگاه پرداخت و نیز چالشهای چندین از بانک ها نمیتوانستند به هدفشان برسند».طلاین برای مدیت چالشها و محدودیتها چه کرد؟در کنار همهی محدودیتها و چالشهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم تصمیم نهادهای بالادستی برای بستن درگاههای پرداخت پلتفرمهای فروش طلا در روزهای جنگ از دیگر چالشهای مهمی قرار دارای بود که فعالیت اقتصادی پلتفرمهای فروش طلا را تحت تاثیر قرار داد. این در کنار «حملههای سایبری به کسب و کارهای اینترنتی» روزهای پرچالشی را برای تیمهای فنی و عملیاتی این مجموعهها رقم زد.بنا به گفته مدیران طلاین، این مجموعه بلافاصله بعد از بروز چالشها وارد عمل گردید. آنها تلاش کردند با دیدن موانع و مشکلات، در اولین فرصت راهحلهای جایگزین یا تقویت خدمات در دسترس را در پیش بگیرند. مجموعهای از اقدامات آنها به شرح زیر هست:تشکیل کمیته بحراناجرای سیاستهای امنیتی از پیش تعریف شده برای دسترسی کاربرانپشتیبانی ۲۴ ساعتهفعالسازی واریز شناسهدار به عنوان راهکار جایگزین درگاه پرداختتحویل فیزیکی طلا در یزد علیرغم تعطیلی بازار طلاپاسخگویی تلفنی و برخط باوجود قطعی و اختلال در اینترنتحفظ امنیت سرمایهی کاربرانارتباط مستمر با پلیس فتا و اعمال سیاستهای امنیتیانتشار اطلاعیهها و ایجاد کانالهای ارتباطی برای ارتباط مستمر با کاربرانمصطفی افزونی، رئیس هیئتمدیره طلاین در این باره بیان میکند: «یکی از مهمترین چالشها شفاف نبودن فرآیند تحویل طلا از بانک کارگشایی قرار دارای بود؛ طبیعیست که در چنین شرایطی عمدتا مردم به فکر فروش طلای خود باشند و به همین جهت درخواست تحویل فیزیکی طلا زیاد شده قرار دارای بود. برای همین ما مجبور بودیم طلاهای سپرده در بانک را تحویل بگیریم و به کاربران تحویل دهیم. اما بانک کارگشایی برای چنین حجمی از عملیات آماده نبود. تحویل طلا از بانک مسیر شفاف و مشخصی نداشت و هربار یک روش جدید و یک دستورالعمل تازه صادر میگردید».«طلاین» در مسیر پایداری عملیات««طلاین» در مسیر پایداری عملیات»؛ این عنوان گزارشی هست که مجموعه طلاین در حساب لینکدین خود دربارهی رویدادهای ۱۲ روزهی جنگ منتشر کرده هست. آنها در این گزارش پایداری عملیاتی مجموعهی خود را با انتشار اعداد و ارقامی به تصویر کشیدند و اعلام کردند:باوجود وضعیت بحرانی در ۱۲ روز جنگ، نمودارها نشان میدهد که پایداری عملیاتی در پلتفرم طلاین برقرار بوده و کاربران مشغول فعالیت در این سامانه بودند.افزایش ۶ برابری مراجعه به «طلاین» برای اطلاع از قیمت طلاافزایش ۸۲ درصدی حجم معاملاتکاهش ۲۴ درصدی تعداد تراکنشهای خریدافزایش ۵۶ درصدی حجم تراکنشهای خریدافزایش ۲۱ درصدی تعداد تراکنشهای فروشافزایش ۱۰۷ درصدی حجم تراکنشهای فروش*آمار مقایسه ۱۲ روز جنگ نسبت به ۱۲ روز قبل آن هست.تحلیل واکنش کاربران بیان میکند نزد آنها «انتظار» و «اعتماد» دو احساس پررنگ بوده هست.این مجموعه در گزارش عملکرد روزهای جنگ خود نوشته هست: «مانند هر چالش و بحرانی این ۱۲ روز هم مملو از یادگیری برای «طلاین» قرار دارای بود. مهمترین موضوع اعتماد کاربران به «طلاین» هست که بدون آن ادامهی مسیر برای ما ممکن نیست. نیز اگرچه عوامل بیرونی تاثیر فراوانی دارد ولی تلاش «طلاین» برای داشتن راهحلهای جایگزین در روزهای جنگ به کار آمد. موضوعی که سرلوحهی ما در آینده هست».
دیدگاهها