به گزارشبازار، مهدی چمران روز پنجشنبه اظهار کرد: امروز شهرداریها در کشور به این نتیجه رسیدهاند که نمیشود منتظر وزارت کشور بمانند چرا که از سال ۱۳۹۲ تاکنون وزارت کشور هیچ اتوبوسی به شهرها تحویل نداده لذا شهرداریها ناچار به خرید مستقیم شدهاند.وی با بیان اینکه کلانشهرهایی مانند مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز اتوبوسهای خود را به صورت مستقل خریداری کردهاند، افزود: در ابتدای دولت سیزدهم، وزارت کشور برای تامین حدود ۱۶۴ دستگاه اتوبوس برای تهران قراردادی منعقد کرد، اما تنها بخشی از آن محقق گردید.به طور مثال قرار قرار دارای بود ۶۰۰ دستگاه به تهران تحویل داده شود، اما سرانجام فقط ۱۶۴ دستگاه تحویل گردید.چمران با تاکید بر اینکه اتوبوسهای تهران از حدود ۶ هزار دستگاه در گذشته به کمتر از ۲ هزار دستگاه کاهش یافتهاند، تاکید کرد: با بررسی ظرفیت تولید داخل متوجه شدیم شرکتهای داخلی نهایتا میتوانند سالانه حدود ۶۰۰ تا یک هزار دستگاه تولید کنند در حالیکه تنها تهران به بیش از ۶ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد.وی ادامه داد: برای جبران این کمبود، تصمیم گرفتیم خرید خارجی انجام شود و در همین راستا شهردار، معاون حمل ونقل و یکی از اعضای متخصص شورا به چین اعزام شدند و قرارداد خرید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را نهایی کردند. این قرارداد شامل یک هزار دستگاه اتوبوس برقی هست.به گفته چمران، تاکنون بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد ناوگان شده و حدود ۵۰۰ دستگاه دیگر نیز وارد کشور شده یا در حال ورود هستند نیز تا پایان سال گذشته یک هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس نو از تولیدکنندگان داخلی وارد چرخه حملونقل شهری شدهاند.وی نیز از عقد قرارداد برای خرید ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین جدید خبر داد و بیان کرد: قرارداد ۲۰۰ دستگاه دیگر نیز در حال طی مراحل مقدماتی هست که در مجموع به ۶۰۰ دستگاه میرسد. نخستین محموله این اتوبوسها ظرف دو تا سه ماه آینده وارد تهران خواهد گردید.چمران با اشاره به وضعیت مترو نیز افزود: قرارداد خرید ۲ هزار دستگاه واگن از چین که در سال ۱۳۹۲ توسط مجلس مصوب شده قرار دارای بود، سالها معطل مانده قرار دارای بود. این قرارداد در دولت سیزدهم فعال گردید و شهرداری با سختی زیاد و استفاده از منابع مالی مختلف شامل تهاتر نفت، موفق گردید سهم ۱۵ درصدی خود را تأمین کند.رییس شورای شهر تهران ادامه داد: تاکنون قرارداد ۷۹۲ دستگاه واگن نهایی شده که ۱۰۵۰ دستگاه از این قرارداد به تهران اختصاص دارد. با تحویل این واگنها، فاصله حرکت قطارها در خطوط مترو از ۶ تا ۱۵ دقیقه به حدود ۲ تا ۳ دقیقه کاهش مییابد.
دیدگاهها