به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه بازار خودرو همچنان در رکود کامل بهسر میبرد و این موضوع به دوران جنگ و بعد از آن، هیچ ارتباطی ندارد؛ به صراحت اعلام کرد که افزایش قیمت کارخانهای محصولات داخلی، واردات محدود خودرو و کیفیت پایین محصولات، هیچکدام رونقی به بازار ندادهاند و شرایط به گونهای هست که بسیاری از نمایشگاهداران در حال تعطیلی یا تحویل واحدهای صنفی خود هستند.اسد کرمی در تشریح آخرین وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: از پیش از آغاز جنگ نیز بازار خودرو راکد قرار دارای بود و متقاضی چندانی وجود نداشت؛ پس از حوادث اخیر هم علیرغم وعدههای مربوط به واردات خودرو، اما تغییری در وضعیت بازار ایجاد نشده و کماکان رکود بر آن حاکم هست.رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران، افزود: مسئولان بارها اعلام کردهاند که واردات خودرو میتواند بر بازار اثر بگذارد، اما این وعدهها تاکنون اثری نداشتهاند. تا زمانی که مردم خودرو را نبینند، کیفیت و قیمت آن را لمس نکنند، نمیتوان درباره تاثیرگذاری این سیاستها صحبت کرد. وقتی خودرویی با قیمت چهار میلیارد تومان عرضه خواهد گردید اما نه آپشن دارد، نه کیفیت مناسبی، چگونه امکان دارد انتظار دارای بود بازار جان بگیرد؟ افزایش ۱۵ درصدی اخیر قیمت خودروهای داخلی هم هیچ اثری در ایجاد رونق در بازار نداشته هست. اکنون بازار در حالت نیمهتعطیل قرار دارد و در عمل، خرید و فروشی انجام نمیشود.وی ضمن تاکید بر ناهماهنگی میان قیمت و کیفیت خودروها تصریح کرد: باید خودرو با کیفیت مناسب و قیمت هماهنگ با آن به دست مردم برسد؛ اما سوال اینجاست که آیا قیمتی که برای یک خودرو اعلام خواهد گردید، با کیفیت آن در تناسب هست؟ آنچه که در خودروها میبینیم این هست که خودرو میلیاردی شده اما نه آپشن دارد و نه کیفیت. در یک ماه گذشته، تنها تغییر قابل مشاهده، افزایش انصرافیهای صنفی بوده هست؛ بسیاری از افراد به خاطر ناتوانی در پرداخت اجارهبها، مغازههای خود را تعطیل یا تحویل مالکان دادهاند. حدود ۲۰ درصد فعالان صنفی بازار خودرو با انصراف از فعالیت در این حوزه، تغییر شغل دادهاند. بازار نه رونق دارد، نه مشتری و نه حتی امید به بهبود در کوتاهمدت.کرمی تاکید کرد: هیچ رونقی در بازار خودرو مشاهده نمیشود و این شرایط اگر ادامهدار باشد، فعالیت در این صنف در شرایطی که چندین صد میلیون تومان تنها اجارهبهای مغازههاست، امکانپذیر نیست.نه خودروهای داخلی کیفیت دارند و نه خودروهای چینی قابل اعتمادندرئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو ضمن اشاره به آینده مبهم بازار، بیان کرد: مردم نمیدانند که آیا شرایط فعلی ادامه خواهد دارای بود یا خیر؟ آیا قرار هست شرکتها اقدامی برای بهبود وضعیت انجام دهند؟ آیا خودرویی با کیفیت به مردم تحویل داده خواهد گردید؟ هماکنون نه خودروهای داخلی کیفیت دارند، نه خودروهای چینی از لحاظ قطعه و خدمات پس از فروش قابل اعتمادند.کرمی درباره بازار خودروهای وارداتی و در پاسخ به اینکه چرا با وجود بارها اجرای طرحهای فروش خودروهای وارداتی و تخصیص به افراد اما خودرویی وارداتی (در سطح عرضههای صورت گرفته) در خیابانها نمیبینیم؟ تصریح کرد: خودروهایی که شرکتها وارد میکنند، توسط افردی که واقعا نیازمند آن خودرو هستند یا افرادی که برایشان اهمیتی ندارد که چندین صد میلیون تومان بالا و پایین تهیه کنند، خریداری شده هست. اما واقعیت این هست که آنچه که اصل کار هست و قیمت اصلی خودرو هست و بایستی به دست مصرفکننده برسد، ما ندیدهایم.وی تصریح کرد: گرچه واردات خودرو موضوع خوبی قرار دارای بود و شاید بتواند بخشی از بازار را تکان دهد، اما هنوز مشخص نیست خودروهایی که وارد شدهاند، با چه قیمتی و چه سطحی از امکانات به دست مصرفکننده میرسند؟ بطور مثال خودرویی همچون سانتافه، وقتی با قیمت سه میلیارد تومان وارد بازار خواهد گردید، باید امکانات و کیفیتی متناسب با این رقم داشته باشد. اما میبیینم که یک آپشن را ندارد و از این خودروی سه میلیاردی، ۳۰۰ میلیون تومان آن نیست؛ برای چندین این موضوع مهم نیست اما باید توجه دارای بود که قیمت واقعی این نیست. این توهین به مصرفکننده هست.قیمت خودروهای داخلی، غیرواقعی هست!این مقام صنفی ضمن اشاره به قیمتهای نجومی خودروهای داخلی بیان کرد: پیشتر شرکتها از طریق سامانه، ثبتنام خودرو انجام میدادند، اما فرآیند به گونهای قرار دارای بود که عملاً دستنشاندهها موفق به ثبتنام میشدند. اکنون نیز قیمتها بسیار غیرواقعی هست؛ بطور مثال پژو ۲۰۷ به قیمت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان در بازار عرضه خواهد گردید. کارگری که حتی نمیتواند هزینههای روزمرهاش را تامین کند، چطور میتواند چنین خودرویی بخرد؟ یا خودروی شاهین که دو سال پیش با قیمت ۳۶۰ میلیون تومان در بازار عرضه میگردید، اکنون به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان رسیده هست. این افزایش قیمت هیچ توجیهی ندارد؛ نه در طراحی، نه در کیفیت و نه در آپشن هیچ پیشرفتی صورت نگرفته هست.کرمی ضمن تاکید بر اینکه متاسفانه نبود نظارت، عامل اصلی این هرج و مرج هست، بیان کرد: وزارت صنعت، سازمان تعزیرات و دیگر دستگاههای نظارتی باید به شکل جدی وارد عمل شوند تا بازار خودرو از این وضعیت خارج شود. در حقیقت تا زمانیکه نظارتی وجود نداشته باشد، نه قیمتها واقعی خواهد گردید و نه خودروی با کیفیت به دست مردم خواهد رسید.
دیدگاهها