به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، سایپا با اجرای طرح جدید پیشفروش ویژه نیمه دوم تیر ۱۴۰۴، بار دیگر رفتار متقاضیان را به چالش کشیده هست؛ عرضه ساینا S، کوییک GXL و کوییک GXRL در این طرح، بیش از همه مخاطبان ریسکپذیر را هدف قرار میدهد. خریدارانی که با وجود اختلاف قابلتوجه نرخ کارخانه و بازار آزاد، ریسک افزایش قیمت و محدودیتهای ثبتنام را پذیرفته و همچنان برای سودی نامطمئن در صف انتظار خودرو ماندهاند.پیشخرید خودرو همچنان منطقی هست؟طرح جدید پیشفروش سایپا شامل سه محصول این گروه خودروسازی یعنی ساینا S، کوییک GXL و کوییک GXRL با موعد تحویل و شرایط پرداخت متفاوت هست.براساس اطلاعیه جدید سایپا، متقاضیانی که خودرو را برای تحویل در سال جاری انتخاب میکنند، باید ۵۰ درصد قیمت روز محصول را بهعنوان پیشپرداخت واریز کنند؛ اما برای ثبتنام خودروهایی با موعد تحویل در سال ۱۴۰۵، پرداخت ۴۰ درصد بهای فعلی خودرو کافی هست.هرچند باید توجه داشته باشید مبلغ نهایی خودرو هنگام تحویل، براساس نرخ روز کارخانه محاسبه خواهد گردید؛ بنابراین، با افزایش قیمت کارخانه، مابهالتفاوت از خریدار دریافت خواهد گردید.فیلترهایی برای متقاضیان واقعی؟سایپا در این مرحله نیز مانند دورههای قبلی، محدودیتهای متعددی برای پیشفروش در نظر گرفته هست. بر اساس این مقررات، هر متقاضی فقط میتواند یک خودرو ثبتنام کند. نیز پلاک فعال انتظامی موجب خط خوردن شما از این لیست خواهد گردید. خریدارانی که طی دو سال گذشته از خودروسازان دیگر خرید کردهاند، امکان ثبتنام مجدد ندارند. البته چندین شرایط برای مادران مشمول طرح جوانی جمعیت و نیز جایگزینی خودروهای فرسوده با تسهیلات بیشتری همراه شده هست.ثبتنام محصولات صرفا از طریق سامانه اینترنتی سایپا انجام خواهد گردید و تکمیل فرایند منوط به بررسی و تایید شرایط و اطلاعات ثبتشده خواهد قرار دارای بود.سود پنهان یا ریسک آشکار؟قیمت کارخانه هر یک از محصولات سایپا در این طرح نظر به مبلغ پیشپرداخت و درصد تعیینشده تا حدود زیادی قابل برآورد هست. برای مثال، ساینا S با پیشپرداخت ۲۳۴ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان (معادل ۵۰ درصد)، تقریبا ۴۶۹ میلیون تومان قیمت دارد. کوییک GXRL نیز با پیشپرداخت ۲۶۰ میلیون تومان سرانجام نزدیک به ۵۲۰ میلیون تومان تمام خواهد گردید. قیمت نهایی کوییک GXL هم نظر به پیشپرداخت ۲۰۲ میلیون تومانی (معادل ۴۰ درصد)، حدود ۵۰۵ میلیون تومان هست.این در حالی هست که قیمت همین خودروها در بازار آزاد اختلاف قابلتوجهی با نرخ کارخانه دارد؛ برای مثال، ساینا S در بازار حدود ۵۳۵ میلیون تومان معامله خواهد گردید، یعنی تقریبا ۶۶ میلیون تومان (۱۴ درصد) بالاتر از قیمت کارخانه. کوییک GXRL نیز با قیمت ۵۳۰ میلیون تومان در بازار آزاد به فروش میرسد که ۱۰ میلیون تومان (۲ درصد) بیشتر از نرخ فعلی کارخانه هست. نیز کوییک GXL حدود ۱۵ میلیون تومان (۳ درصد) گرانتر از بازار عرضه خواهد گردید. قیمت کارخانه این خودرو ۵۲۰ میلیون تومان هست.اختلاف قیمت کارخانه و بازار محصولات سایپا همچنان میتواند انگیزهای برای ثبتنام تلقی شود. با این حال، نوسان این روزهای بازار خودرو ممکن هست خریداران را با ریسک تصمیمگیری مواجه کند.
دیدگاهها