بدهی جاری خودروسازان ۶۰۰ همت شد
کد خبر : ۲۲۹۱۲
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
-
زمان : ۱۰:۴۵
|
دسته بندی: خودرو

بدهی جاری خودروسازان ۶۰۰ همت شد

دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور بیان کرد: هم‌اکنون زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده و شکاف بازار به حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بالغ شده هست.

به گزارشبازار، آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور، امروز در نشست خبری با اشاره به وضعیت صنعت خودرو و قطعه‌سازی اظهار کرد: تجهیزات و زیرساخت‌های این صنعت به‌شدت فرسوده و عقب‌مانده‌اند. با وجود این شرایط، ظرفیت تولید صنعت قطعه‌سازی کشور همچنان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال هست، در حالی‌که ظرفیت خودروسازی فعلی تنها ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال هست.وی تاکید کرد: نمی‌شود این وضعیت به‌عنوان پیشرفت تلقی شود؛ بلکه نشان‌دهنده پسرفت هست. برای رسیدن به هدف تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴، باید سرمایه‌گذاری‌های لازم زودتر انجام می‌گردید که متأسفانه به خاطر شرایط اقتصادی، این اتفاق نیفتاده هست.محبی‌نژاد در ادامه افزود: هنوز مشخص نیست قیمت نهایی خودروها چگونه و توسط چه نهادی به ایران‌خودرو و سایپا ابلاغ خواهد گردید. گرچه سایپا قیمت‌های پیشنهادی را طبق تأیید وزارت صمت اعلام کرده، اما اختلافاتی در این زمینه وجود دارد.به گفته وی، هم‌اکنون زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده و شکاف بازار (تفاوت قیمت بازار و کارخانه) به حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بالغ شده که این رقم هر روز بیشتر خواهد گردید.این فعال صنفی تصریح کرد: بخش زیادی از مطالبات زنجیره تأمین، به‌ویژه قطعه‌سازان، هنوز تسویه نشده و متأسفانه بدهی خودروسازان خصوصی به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده هست. از مجموع بدهی‌های قطعه‌سازان نیز حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان (۵۵ همت) تعیین تکلیف نشده که بخش عمده آن مربوط به خودروسازان خصوصی هست.محبی‌نژاد با بیان اینکه توان پرداخت بدهی در چندین خودروسازان وجود ندارد، بیان کرد: هم‌اکنون، بخش عمده تأمین مالی از طریق اوراق، چک‌های مدت‌دار، و روش‌های زنجیره‌ای صورت دریافت می‌کند. جالب هست بدانید که حتی چندین از چک‌های خودروسازان، به‌ویژه خودروسازان خصوصی، برگشت می‌خورند.وی اظهار کرد: بدهی دو خودروساز بزرگ کشور هم‌اکنون معادل ۶۰۰ درصد قیمت محصولاتش هست؛ یعنی حدود ۲۵ برابر سرمایه پایه آن شرکت، که نسبت به پارسال نیز افزایش یافته و کاهش نیافته هست. این وضعیت در شرایطی به وجود آمده که هیچ فرصت واقعی در بازار وجود نداشته هست.دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر صنعت خودرو بیان کرد: ما در دو دوره تحریمی گذشته شرایط دشواری را پشت سر گذاشته‌ایم، اما وضعیت فعلی از نظر ساختاری نگران‌کننده‌تر هست. در خردادماه سال جاری، تولید خودرو در کشور نسبت به خرداد سال گذشته کاهش داشته و تولید خودروهای سواری با کاهش ۴۰ درصدی روبه‌رو شده هست. این کاهش در مجموع سه‌ماهه ابتدایی سال نیز به حدود ۱۵ درصد رسیده هست.محبی‌نژاد با اشاره به تعطیلات گسترده و مشکلات تولید در خردادماه تصریح کرد: با وجود این شرایط، اگر تصمیمات درست اتخاذ شود، امکان دارد وضعیت را جبران کرد. با این حال، آمار فعلی نشان می‌دهد که شکاف مالی صنعت (تفاوت وقیمت کارخانه و بازار) به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که دلیل عمده آن قیمت‌گذاری دستوری و نبود نقدینگی در بازار هست.وی افزود: هم‌اکنون عرضه در بازار وجود دارد اما تقاضای واقعی وجود ندارد و این موضوع به خاطر کاهش توان خرید مردم هست. کاهش گردش مالی در بازار به معنای رکود هست، نه بهبود وضعیت. برخلاف تصور عمومی، پایین بودن تقاضا نشان‌دهنده بحران در بازار خودرو هست.دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز خاطرنشان کرد: مواد اولیه صنعت خودرو عمدتاً داخلی هستند و به‌جز چندین اقلام خاص، وابستگی زیادی به واردات ندارند. اما با این حال، افزایش قیمت نهاده‌های تولید و تورم، باعث کاهش شدید قدرت خرید مردم شده هست.محبی‌نژاد به نظام توزیع و رانت موجود در بازار خودرو اشاره کرد و بیان کرد: هم‌اکنون، بسیاری از مردم قادر به خرید خودرو با قیمت‌های کارخانه‌ای نیستند و مجبورند از بازار آزاد و با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ دلار خودرو تهیه کنند. این در حالی هست که واسطه‌ها و کسانی که از قرعه‌کشی خودرو بهره‌مند می‌شوند، از این تفاوت قیمت سود می‌برند.وی تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند و از هر خانواده دارای فرزند دوم به بالا، عملاً نیمی از جمعیت مشمول بحران تأمین خودرو هستند. نیز، ۲۰ درصد از نیاز بازار مربوط به خودروهای فرسوده هست. در چنین شرایطی، اگر تدابیر جدی اتخاذ نشود، بحران بازار خودرو و قطعه‌سازی در کشور تشدید خواهد گردید.
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه