ماجرای بدهی ۵۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان چیست؟
کد خبر : ۲۲۹۱۶
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۴/۲۴
-
زمان : ۱۱:۳۱
|
دسته بندی: خودرو

ماجرای بدهی ۵۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان چیست؟

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با تاکید بر اینکه حداقل باید ۲۰ همت از کل ۵۵ همت مطالبه قطعه سازان و زنجیره تامین پرداخت شود وگرنه با کاهش تولید و تعدیل نیروی کار رو‌به‌رو خواهیم گردید بیان کرد: پاشنه آشیل این صنعت، کمبود نقدینگی هست

به گزارشاقتصادآنلاینبه نقل از تسنیم، آرش محبی امروز در نشست با خبرنگاران به تشریح وضعیت خودروسازان و زنجیره تامین پرداخت و بیان کرد: امسال ۲۸۰ همت زیان انباشته خودروسازان و ۶۰۰ همت بدهی جاری آنان هست ضمن اینکه شکاف بازار آزاد و کارخانه‌ای خودرو نیز به ۶۰۰ همت رسیده هست.وی افزود: بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده، در سال گذشته نیز جمع بدهی جاری ۲ خودروساز بزرگ ۵۷۵ همت و جمع کل بدهی‌ها ۶۲۳ همت هست.دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور با بیان اینکه از زمستان سال ۱۳۹۸ تا امسال شاهد روند افزایشی بدهی خودروسازان به قطعه سازان هستیم، بیان کرد: چک‌های خودروسازان پاس نمی‌شود و این امر مشکلاتی را برای قطعه سازان به وجود آورده هست.وی ادامه داد: اختلاف قیمت بازار خودرو و درب کارخانه به جیب دلالان و واسطه گران می‌رود پولی که مردم در بازار آزاد برای خرید خودرو پرداخت می‌کنند، ۶۰ درصد بالاتر از قیمت درب کارخانه هست ضمن اینکه بالای ۲۰ درصد قیمت فاکتور فروش خودروسازان نیز به هزینه‌های دولتی شامل بیمه و مالیات اختصاص دارد.محبی نژاد با تاکید بر اینکه صنعت خودروی کشور ۶۴ صنعت وابسته دارد، بیان کرد: زنجیره تامین لوکوموتیو خودروسازی هست که اکنون صنایع وابسته نیز به مشکل برخورد کرده‌اند.وی با بیان اینکه تداوم این روند صنعت خوروسازی را با رکود رو‌به‌رو انجام می‌دهد که تبعاتی بدی به دنبال خواهد دارای بود.به گفته وی، اکنون شاهد کاهش نسبی مواد اولیه وارداتی در بازار آزاد هستیم که به خاطر نبود گردش نقدینگی در زنجیره تامین هست.دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور با بیان اینکه انجمن قطعه سازان و خودروسازان ۴۵ جلسه مختلف در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه برگزار کرد، بیان کرد: بند‌های مالی بسته حمایتی که توسط وزارت صمت تهیه شده قرار دارای بود، توسط سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی حذف گردید در حالی که بار مالی برای دولت نداشت.وی با تاکید بر اینکه حداقل باید ۲۰ همت از کل ۵۵ همت مطالبه قطعه سازان و زنجیره تامین پرداخت شود وگرنه با کاهش تولید و تعدیل نیروی کار رو‌به‌رو خواهیم گردید، افزود: پاشنه آشیل این صنعت، کمبود نقدینگی هست و در کنار آن هزینه‌هایی شامل مالیات، بیمه و عوارض هست که از سوی سازمان‌های دولتی در این شرایط سخت وصول خواهد گردید.
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه