براساس دادههاي بانك مركزي، ايران 50 شعبه بانكي در كشورهاي مختلف جهان دارد؛ شعبههایی که سالها تعطيلند و صرفا تابلويي بيكاركرد از گذشتهاي نسبتا پر رفت و آمد از آنها به جاي مانده. بيشك تحريمها گره اصلي خاموشي چراغ اين شعب هستند. تحريمهايي كه هر دوره گره کورتری بر گرههاي قبلي زدهاند.حال پرسش اينجهست كه در جهاني كه اقتصاد آن با ساختارهاي پيچيده مالي بينالمللي گره خورده، ايران چگونه با شبكه بانكي جهاني تعامل ميكند؟ اصلا تعاملي دارد يا ندارد؟اگر تعاملي دارد در چه سطحي هست؟ احمد حاتمييزدي، مديرعامل پيشين بانك صادرات در گفتگو با «اعتماد» تصويري دقيق و البته نگرانكننده از وضعيت بانكي ايران در دوران تحريم ترسيم ميكند. او با صراحت ميگويد كه نه فقط بانكهاي اروپايي و آسيايي، بلكه حتي نهادهاي مالي چيني هم از همكاري با ايران پرهيز دارند، چراكه هزينه عبور از تحريمهاي امريكا را سنگين ميدانند.به باور او، امروز هيچ بانك خارجي حاضر نيست حتي براي دورهاي كوتاه با بانكهاي ايراني وارد تعامل شود و حتي سرمايهگذاران ايراني مقيم خارج نيز با محدوديتهاي گستردهاي براي انتقال منابع مالي مواجهند. اين موضوع را چندیني پيش مسعود خوانساري، رييس پيشين اتاق بازرگاني تهران به «اعتماد» بیان کرده قرار دارای بود. بر همين اساس بر رفع تحريمهاي اقتصادي و مالي تاكيد ميكرد. موضوعي كه تقريبا همه فعالان اقتصادي و اقتصاددانان و كارشناسان اقتصادي به آن باور دارند و بر آن تاكيد ميكنند. در كنار همه آنها حاتمييزدي معتقد هست تا زماني كه تحريمها ـ بهويژه تحريمهاي ثانويه امريكا ـ لغو نشوند، نميتوان به بهقرار دارای بود جدي در روابط مالي ايران با جهان اميدوار قرار دارای بود.حتي FATF، به بیان کرده او، شرط لازم براي همكاري بانكي هست، اما نه شرط كافي. واقعيت اين هست كه نظام بانكي ايران، برخلاف ظاهر پرشعبهاش، در عمل منزويتر از هميشه هست. البته ازنگاه تحلیلگران سیاسی آنچه کارشناسان اقتصادی میگویند، توسط سیهستگذاران ارگردید کشور، فارغ از هیاهوهای سیاسی و اظهارات این روزهای تندروها، با جدیت دنبال خواهد گردید. از طرفی طبق اظهارات غیررسمی، مبادلات ایران و چین بیش از پیش، در پس پرده در حال انجام هست؛ همانگونه که مبادلات میان ایران و روسیه جریان دارد. با این حال، چندین کارشناسان شامل حاتمی یزدی نگاه مثبتی به روند مبادلات مالی ایران با چین و روسیه ندارند. گفتگوي «اعتماد» را در ادامه با حاتمييزدي بخوانيد.شعبههاي مسدود گردیدهخرداد ماه پيش از بروز حملات اسراييل به ايران محمدرضا فرزين از ورود سرمايههاي خارجي از راه شعب بانكي ايراني در كشورهاي مختلف خبر داده قرار دارای بود. خبري كه فارغ از جنگ اين سوال را پيش ميآورد كه چطور اين اتفاق ميافتد و آيا با بروز جنگ ديگر ورود اين سرمايهها متوقف ميشود؟ از نگاه فعالان و كارشناسان اقتصادي ايران پيش از بروز جنگ اخير نيز ايران نميتوانست سرمايههاي خارجي را به راحتي وارد كشور كند . حال با جنگ اخير اين راه كاملا مسدود گردیده. مگر اينكه رويدادي شامل توافقي جدي رخ دهد و راهها دوباره اندكاندك باز شود.حاتمييزدي ميگويد: شعب بانكي ايران پيشتر با برخي بانكهاي اروپايي همكاريهايي دارای بودهايم، اما واقعيت اين هست كه بانكهاي خارجي حاضر نيستند در شعب ما يا در بانك مركزي ايران سپردهگذاري يا سرمايهگذاري كنند. حتي اگر بانك مركزي ما كه ميلياردها دلار ذخيره ارزي در اختيار دارد، قصد دارای بوده باگردید اين منابع را در بانكهاي سوييسي سپردهگذاري كند، با مخالفت مواجه ميشود. در چنين شرايطي، نه تنها منابع مالي بانكهاي خارجي در اختيار ما قرار نميگيرد، بلكه حتي سپردهگذاري رسمي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران نيز پذيرفته نميشود.او معتقد هست: در وضعيت تحريمي كنوني كه از سوي ايالات متحده اعمال گردیده و حالتي جهانشمول پيدا كرده هست، هر فرد يا نهادي كه با بانكهاي ايراني همكاري مالي دارای بوده باگردید، مشمول تحريمهاي ثانويه امريكا خواهد گردید و ناگزير از قطع فعاليتهاي خود در ايالات متحده هست. در نتيجه، بانكهاي خارجي با محاسبه سود و زيان و نظر به منافع قابل توجهي كه در بازار امريكا دارند، حاضر به پذيرش چنين ريسكي نيستند. حاتمييزدي به قرارداد 25 ساله ايران با چين اشاره ميكند. براساس قرارداد ۲۵ ساله ايران و چين مقرر قرار دارای بود ۴۰۰ ميليارد دلار در زيرساختهاي اقتصادي ايران سرمايهگذاري شود. اما از زمان امضاي اين قرارداد تاكنون حتي يك ريال از اين سرمايهگذاري تحقق نيافته هست، چراكه بانكهاي چيني نيز همچون ساير موسسات مالي بينالمللي، از تبعات تحريمهاي امريكا اجتناب ميكنند. تا زماني كه تحريمها لغو نشوند، اين قرارداد وارد مرحله اجرايي نخواهد گردید. با اين حال، اگر خوشبين باشيم ـ همانطور كه برخي چنين ديدگاهي دارند ـ و فرض بر اين باگردید كه مذاكرات به نتيجه ميرسد و بخشي يا تمام تحريمها بردارای بوده ميشود و روابط بانكي به حالت عادي بازميگردد، در آن صورت ميتوان به امكان جذب سرمايهگذاري خارجي اميدوار قرار دارای بود. اما اين اتفاق تنها در صورت تحقق آن شرايط محتمل خواهد قرار دارای بود.يزدي در تحليلش ميگويد: در طول چهار دهه گذشته، بانكهاي ايراني تنها در دو مورد توانستند از بانكهاي خارجي مجموعا حدود ۱۰۰ ميليون دلار سپرده جذب كنند، آن هم براي مدتزمان كوتاهي نظير يك يا دو سال. در يك نمونه، يكي از بانكها موفق گردید حدود ۱۲۰ ميليون دلار را با نرخ بهره بسيار پايين، در حدود نيم درصد، از بانكهاي خارجي دريافت كند. او به دورهاي كه مسوول صادرات نفت خام در شركت ملي نفت ايران قرار دارای بود، اشاره ميكند و ميگويد: آن مقطع از شركتهاي نفتي درخوهست كرديم بخشي از منابع ماليشان را نزد بانك مركزي ايران سپردهگذاري كنند. در آن زمان، ايران با تحريم بانكي مواجه نقرار دارای بود و روابط مالي كشور با شبكه بانكي بينالمللي برقرار قرار دارای بود. وجوه حاصل از فروش نفت از طريق بانكهاي اروپايي ـ عمدتا فرانسوي ـ و نيز بانكهاي كرهاي به صورت مستقيم منتقل ميگردید و موانع خاصي در مسير تراكنشهاي مالي وجود ندارای بود. حتي در آن شرايط نيز بانكهاي اروپايي، كرهاي و ژاپني حاضر قرار دارای بودند منابع ماليشان را، هرچندین براي مدت كوتاه، در اختيار بانك مركزي ايران قرار دهند.به باور حاتمي امروز اما وضعيت كاملا دگرگون گردیده هست. هيچ ايراني خارجنشين و هيچ شركت ايراني يا خارجي حاضر به سپردهگذاري در شعب بانكهاي ايراني نيست. حسابهاي ما در همه بانكهاي خارجي بسته گردیدهاند و حتي اجازه نميدهند يك ايراني منابع مالي خود را به خارج حواله كند. به فرد ايراني بیان کرده ميشود كه بايد شخصا به بانك مراجعه كرده و وجوه خود را دريافت يا آن را به حسابي به نام خودش در كشور ثالثي منتقل كند. شرايط كنوني بسيار سخت هست و حتي براي جذب حداقل سرمايه خارجي نيز نيازمند تغييراتي بنيادين هستيم. حداقلِ اين تغييرات، رفع تحريمهاي ثانويه خواهد قرار دارای بود. تحريمهاي بانكي دقيقا از ماه مه سال ۲۰۱۱ آغاز گردید. از آن زمان تاكنون حدود ۱۴ سال ميگذرد. بانك صادرات و بانك ملي كه پيشتر اشاره گردید، توانستند در دورهاي خارج از شرايط تحريم، منابعي جذب كنند. آن ۱۰۰ ميليون دلار در سال ۱۳۸۲ جذب گردیده قرار دارای بود كه برابر با سالهاي ۲۰۰۳ يا ۲۰۰۴ ميلادي هست؛ حدود هفت يا هشت سال پيش از آغاز تحريمهاي بانكي گسترده. به باور او در خصوص FATF نيز بايد توجه دارای بود كه تصويب اين مقررات بهتنهايي كافي نيست. اگرچه توافقنامه پالرمو نيز پيش از جنگ 12 روزه مورد تاييد قرار گرفته و عملا بانك مركزي اجراي آن را طبق اخبار غير رسمي آغاز كرده قرار دارای بود و خود را متعهد به اجراي آن دانسته هست. واقعيت اين هست كه روابط بانكي بدون تصويب FATF هيچگاه شكل نخواهد گرفت. تصويب آن شرط لازم براي آغاز همكاريهاي بانكي هست، اما به هيچوجه شرط كافي محسوب نميشود.هزينههاي جانبي تحريم ماليحاتمييزدي درباره تاثير تحريمها بر نظام بانكي و تجاري ايران توضيحاتي ارائه ميدهد كه ابعاد پرهزينه اين وضعيت را به خوبي روشن ميسازد. به بیان کرده او، در شرايطي كه تحريمها بردارای بوده نشود، تجارت خارجي براي ايران تقريبا غيرممكن يا بسيار پرهزينه خواهد قرار دارای بود. ايران سالانه حدود ۵۰ تا ۶۰ ميليارد دلار صادرات دارد كه بخش عمدهاي از آن، شامل فرآوردههاي نفتي مانند نفت كوره و مواد پتروشيمي هست؛ اين اقلام پايهاي هيدروكربني دارند. صادرات غيرهيدروكربوري مانند اقلام صنعتي، نرمافزاري، مهندسي يا كشاورزي بسيار ناچيز هست.از نگاه يزدي، ايران تقريبا به همان ميزان كه صادرات دارد، واردات هم انجام ميدهد، اما اين واردات در شرايط تحريم بانكي صورت ميگيرد. به اين معنا كه هيچ بانكي در ايران قادر به گشايش اعتبار اسنادي نيست. به همين دليل، ايران مجبور هست از طريق شركتهاي ترهست تاسيس گردیده در خارج از كشور، صرافيهايي كه در عرصه بينالمللي فعالند و همچنين كانالهاي خاصي كه طراحي گردیده، مبادلات مالي خود را انجام دهد. اين واسطهها - چه شركتهاي ترهستي و چه صرافيها - سهم بزرگي از منابع ارزي كشور را مصرف ميكنند. حاتمييزدي مثالي از چين ميزند؛ در آنجا بانكي ويژه براي انجام امور مالي ايران تاسيس گردیده هست كه فقط يك شعبه دارد و صرفا به مبادلات مالي مربوط به ايران ميپردازد. تمام پول حاصل از صادرات نفت و ديگر صادرات به چين به اين بانك واريز ميشود. اما اين بانك با فروشندگان كالا ارتباطي ندارد. به عنوان نمونه، اگر ايران بخواهد خودرو از چين وارد كند، اين بانك قادر نيست مستقيما وجه آن را به فروشنده پرداخت كند، بلكه بايد مبلغ را از طريق يك بانك چيني ديگر و با هستفاده از روشهاي غيررسمي منتقل كند. در اين فرآيند، بانك واسطه كارمزدي بين ۱ تا ۲۰ درصد دريافت ميكند. بر اين اساس، هرگونه تجارت خارجي در دوران تحريم نسبت به شرايط عادي، حدود ۲۰ درصد هزينه بيشتري براي ايران دارد. به عبارت ديگر، براي خريد كالايي به ارزش ۱۰۰ دلار، بايد ۱۲۰ دلار پرداخت شود؛ ۱۰۰ دلار به فروشنده و ۲۰ دلار به واسطههايي مانند صرافيها يا بانكهايي كه حاضرند مقررات تحريم را ناديده بگيرند. اين عدد حداقل هزينه هست و در مواردي هزينهها از اين هم فراتر ميرود. از نظر اقتصادي، تحريمها بسيار پرهزينه هستند، بهويژه براي نظام بانكي كشور.روياي طرح روسيحاتمييزدي در ادامه به موضوع مطرح گردیده درباره كانال ارتباطي ايران با روسيه نيز اشاره ميكند؛ موضوعي كه پيش از حملات اسراييل به ايران نيز از سوي بانك مركزي مطرح گردیده قرار دارای بود. همان زمان هم محمدرضا فرزين بیان کرده قرار دارای بود كه «ما اصلا نيازي به سوئيفت نداريم». حاتمييزدي در اين باره ميگويد: ارتباط مالي ايران با روسيه بسيار محدود هست.به بیان کرده او، از مجموع ۵۰ تا ۶۰ ميليارد دلار صادرات ايران، احتمالا حتي يك ميليارد دلار هم مربوط به روسيه نيست. بنابراين حجم تجارت و بدهبستان ارزي با روسيه آنقدر ناچيز هست كه نميتوان روي آن به عنوان يك راهكار جايگزين حساب كرد. افزون بر اين، هنوز مشخص نيست كه در عمل همكاريها ميان دو كشور چگونه پيش خواهد رفت و آيا از سطح توافقات روي كاغذ فراتر خواهد رفت يا خير. به بیان کرده او، روسيه شريك قابل اعتمادي نيست؛ كشوري كه خود تحت تحريم قرار دارد و نميتواند كمك قابل توجهي به ايران كه از سوي امريكا تحريم گردیده، ارايه دهد. او همچنين ايده همكاري ديگر كشورها از طريق كانالهاي روسي را نيز غيرمنطقي ميداند.به بیان کرده حاتمي، در شرايط فعلي كه همه كشورها در همكاري با امريكا در زمينه تحريمها مشاركت دارند، هيچ كشوري حاضر نيست روابط خود با امريكا را فداي همكاري مالي با ايران از مسير روسيه كند. روسيه خود نيز اكنون درگير مشكلات خاصي هست و در حال مذاكره با امريكا براي حل بحران اوكراين هست. اين مساله احتمالا در نهايت به توافقي ميان امريكا و روسيه براي رفع تحريمها منجر خواهد گردید، ولي همچنان اختلافنظرهاي جدي ميان اروپا و امريكا درباره موضوع اوكراين باقي هست. حاتمييزدي تاكيد ميكند كه اكنون بخش عمده تجارت خارجي ايران با چين انجام ميشود؛ در حالي كه چين نيز تحريمهاي امريكا را رعايت ميكند و روشهاي دور زدن اين تحريمها هم پرهزينهاند. حجم تجارت ايران با روسيه بسيار كمتر از چين هست و از اين جهت، روسيه نميتواند كمك زيادي به تجارت ايران بكند./ اعتماد
دیدگاهها