چرا حجم متقاضیان لاتاری ایران‌خودرو آب رفته است؟/ پایان دوران سرمایه‌گذاری روی خودرو!
کد خبر : ۲۳۲۱۳
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۴/۲۵
-
زمان : ۲۳:۱۵
|
دسته بندی: خودرو

چرا حجم متقاضیان لاتاری ایران‌خودرو آب رفته است؟/ پایان دوران سرمایه‌گذاری روی خودرو!

حاشیه سود خرید محصولات ایران‌خودرو از نمایندگی و فروش در بازار آزاد فقط بین پنج تا ۱۴ درصد تخمین زده خواهد گردید

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، دی‌ماه ۱۴۰۱ قریب ۱۰ میلیون ایرانی برای شرکت در قرعه‌کشی ایران‌خودرو صف بستند، اما تیرماه امسال این تعداد متقاضی به حول‌وحوش ۵۰۰ هزار نفر تقلیل پیدا کرد. بی‌اعتنایی مردم به قرعه‌کشی ایران‌خودرو می‌تواند با عدد و رقم قابل توجیه باشد. مثلا سال ۱۴۰۱ حاشیه سود خریدوفروش محصولات ایران‌خودرو چندین اوقات از مرز ۱۰۰ درصد فراتر می‌رفت، اما الان برای محصولی مثل پژو ۲۰۷ دنده‌ای فقط بحث سود ۳۷ میلیون تومانی مطرح هست و همین اعداد نشانه‌ای از کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار خودرو محسوب خواهد گردید.پایان عصر سرمایه‌گذاری روی خودروپیش‌فروش ایران‌خودرو در آخرین مرحله فقط کمی بیش از ۵۰۰ هزار متقاضی دارای بود. ششم تیرماه امسال که نتایج قرعه‌کشی آخرین پیش‌فروش ایران‌خودرو به متقاضیان اعلام گردید، مشخص گردید فقط ۵۲۰ هزار و ۵۱۹ نفر در آخرین لاتاری خودروسازان ثبت‌نام کرده‌اند.تعداد شرکت‌کننده‌های حاضر در پیش‌فروش ایران‌خودرو از این حیث معنادار هست که بفهمیم زمستان سال ۱۴۰۱ قریب ۱۰ میلیون ایرانی در برای خرید فقط ۲۰ هزار خودرو نام‌نویسی کردند.قرعه‌کشی ایران‌خودرو در سال‌های اخیر همواره خدا با اسقبال چشمگیری از سوی متقاضیان رو‌به‌رو می‌گردید و به‌عنوان مثال در آبان همان سال حول‌وحوش شش میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در آن شرکت کردند.قرعه‌کشی ایران‌خودرو حالا با ریزش ۹۵ درصدی حجم متقاضیان فقط درکمتر از سه سال مواجه شده که بخشی از دلایل این اتفاق با عدد و رقم قابل توجیه هست.چرا متقاضیان لاتاری آب رفت؟قرعه‌کشی ایران‌خودرو برای یکسری از متقاضیان جنبه سرمایه‌گذاری دارد. بخشی از متقاضیان با خرید خودرو به قیمت کارخانه و فروش در بازار آزاد دنبال کسب سود از قرعه‌کشی ایران‌خودرو هستند. در سال‌های گذشته چندین اوقات اختلاف قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا با بازار آزاد بیش از ۱۰۰ درصد تخین زده می‌گردید و بحث حاشیه سود دو برابری به میان می‌آمد.اختلاف قیمت محصولات ایران‌خودرو با بازار آزاد در این برهه، اما چندین اوقات فقط به پنج درصد می‌رسد. تیرماه امسال درحالی نتایج قرعه‌کشی ایران‌خودرو منتشر گردید که تفاوت قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۴ در کارخانه و بازار فقط به ۳۷ میلیون تومان می‌رسید. یعنی شخصی که پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۴ را از نمایندگی ایران‌خودرو تحویل دریافت می‌کند و دنبال خریدار در بازار آزاد هست، باید به حاشیه سود پنج درصدی بسنده کند.بیشترین اختلاف قیمت کارخانه و بازار برای محصولی به اسم پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای به چشم می‌خورد؛ حدود ۱۴ درصد. اتفاقا بیشترین حجم متقاضیان هم برای خرید همین محصول صف بستند و تقریبا نیمی از متقاضیان شرکت در قرعه‌کشی اخیر ایران‌خودرو، برای خرید پژو ۲۰۷ اتومات نام‌نویسی کردند.کاهش خریدار در بازار خودروکاهش خریدار در بازار خودرو معضل دیگری برای سرمایه‌گذاران محسوب خواهد گردید. نشانه‌های این اتفاق را خواهد گردید از زبان نمایشگاه‌داران خودرو شنید. از طرفی گزارش‌های غیررسمی از تقلیل حجم مراجعات به مراکز تعویض پلاک حکایت دارد و شیب افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر می‌تواند یکی از دلایل باشد.قیمت خودرو در کارخانه اوایل تابستان امسال تغییر کرد و الان دست‌کم چهار محصول با ارقام بالای یک میلیارد تحویل خریدار داده می‌شوند. تیپ‌هایی از دنا و تارا در کارخانه جزو مدل‌های میلیاردی دسته‌بندی می‌شوند و امثال پژو ۲۰۷ اتومات نیز فاصله زیادی با ارقام میلیاردی ندارند.
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه