به گزارش پول و تجارت، براساس قیمت بازار و کارخانه محصولات سایپا در تیر ۱۴۰۴، ساینا اتوماتیک صفردر بازار آزادحدود۶۳۷میلیون تومان قیمت دارد اما قیمت این خودرو در نمایندگی های سایپا نزدیک به۵۶۸میلیون تومانتعیین شده هست که حاکی از اختلاف قیمت ۶۹ میلیونی ساینا اتوماتیکدر بازار و کارخانه هست.نیز اگر قصد خرید شاهین اتوماتیک Gاز نمایندگی های سایپارا داشته باشید باید چیزی حدود۸۳۶میلیون تومان هزینه کنید و درصورتی که قصد فروش این خودرو را در بازار آزاد داشته باشید حدود ۹۳ میلیون سود خواهید کرد زیرا شاهین اتوماتیک G در بازار آزاد نزدیک به۱میلیارد تومان قیمت دارد. جهت اطلاع از قیمت کارخانه و بازار محصولات اتومات سایپا در تیر ۱۴۰۴ جدول زیر را بخوانید.قیمت کارخانه و بازار محصولات اتومات سایپا - تیر ۱۴۰۴برندقیمت بازار(تومان)قیمت کارخانه(تومان)اختلاف قیمت(تومان)ساینا اتوماتیک۶۳۷,۰۰۰,۰۰۰۵۶۸,۷۴۸,۰۰۰۶۹,۰۰۰,۰۰۰شاهین اتوماتیک G۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰۸۳۶,۵۴۴,۰۰۰۱۶۴,۰۰۰,۰۰۰شاهین اتوماتیک پلاس۱,۲۵۲,۰۰۰,۰۰۰۹۷۵,۱۴۲,۰۰۰۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰محصولات اتومات سایپا زیباتر هست یا دنا پلاس؟ابتدا نگاهی به ابعاد رانا و ساینا بیندازیم؛ رانا خودرویی هست که حتی طبق اعلام ایران خودرو، فیسلیفت جدیدی از ۲۰۶ صندوقدار محسوب خواهد گردید. از همین رو اولین نکته منفی رانا را دریافت کردیم زیرا این خودرو همانند ۲۰۶ صندوقدار ابعاد مناسبی برای سرنشینان پشتی ندارد. البته این به معنای برتری ساینا نیست زیرا نماینده سایپا نیز فضای مناسب و بزرگی برای سرنشینان پشت فراهم نکرده تا در اولین بخش مقایسه ساینا اتوماتیک با رانا برای اعلام برنده به مشکل بخوریم.از همین رو در ابتدایی ترین بخش مقایسه ظاهری نتوانستیم برندهای اعلام کنیم و اگر بخواهیم سختگیرانه کار را پیش ببریم حتی میتوانیم بگوییم با دو بازنده برای مقایسه ابعاد روبهرو بودیم. اما در مقایسه ظاهر بیرونی دیگر چنین خبری نیست. البته اگر خودرویی با ظاهر تهاجمی، خودروی مورد علاقه شما باشد، قاعدتا ساینا گزینه بهتری هست ولی اگر خودرویی کلاسیک و سرسنگین مدنظر شماست، رانا گزینه بهتری محسوب خواهد گردید.اولین نکته ای که در مقایسه ساینا اتوماتیک با رانا در بخش ظاهری کاملا محسوس هست شباهت این دو خودرو با خودرویی قدیمی تر از سازنده خود هست. در ابتدای مقاله اشاره گردید که رانا فیسلیفت ۲۰۶ صندوقدار هست. اما ساینا را نمیشود از قلم انداخت؛ ساینا نیز فیس لیفت سوگلی سایپا، یعنی تیبا به حساب میآید و پیشرفت سایپا نیز در این مورد با مقایسه تیبا و ساینا کاملا مشهود هست.چهره تهاجمی و چراغهای تند ساینا در کنار جلوپنجره نسبتا سر سنگین، مشخصات ساینا هست که گواه برتری نماینده سایپا نسبت به رانا هست. هرقدر سایپا برای چراغهای جلو ساینا، جلوپنجره و در کل ظاهر جلوی خودروی خود تلاش کرده، ایران خودرو نتوانسته موفق باشد و در بخش جلویی این دست ساینا هست که بهعنوان برنده بالا میرود.در نمای کناری اما ساینا نه موفق و نه ضعیف کار کرده هست. هر چندین میتوانست عملکرد بهتری نیز از خود بجا بگذارد. اما رانادر نمای جانبی همان ۲۰۶ صندوقدار را تداعی انجام میدهد تا در این بخش نیز علیرغم عملکرد نه چندان خوب، بازهم ساینا برنده باشد.رسیدیم به آخرین بخش مقایسه ساینا اتوماتیک با رانا در بخش ظاهر بیرونی؛ بخشی که بازهم رانا عملکردی ضعیف داشته و با نگاهی ساده، برتری ساینا کاملا حس خواهد گردید؛ ساینایی که چراغهای زیبایی تعبیه کرده و در کنار رکاب جدیدترش نسبت به تیبا، ظاهری ایده آل در رنج قیمت خود فراهم کرده هست. اما رانا نظر به تغییر چراغهای عقب نسبت به ۲۰۶ صندوقدار، بازهم زیبا نیست تا به راحتی بتوانیم ساینا را پیروز این جدال در بخش طراحی بیرونی بدانیم.
دیدگاهها