به گزارش پول و تجارت، پس از کشوقوسهای فراوان، آییننامه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ سرانجام نهایی گردید. بر اساس قانون بودجه امسال و بند «ر» تبصره ۱، دولت موظف شده امکان واردات خودروهای نو و کارکرده را فراهم کند؛ حتی خودروهایی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی. حالا با کاهش محسوس تعرفه واردات خودروهای اقتصادی و تعیین تکلیف وضعیت خودروهای برقی و هیبریدی، فضای تازهای در بازار خودرو کشور شکل گرفته هست. این تغییرات میتوانند به رقابتپذیری بیشتر، بهبود کیفیت، و تعدیل قیمتها منجر شوند.تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ چقدر گردید؟تعرفه واردات خودرو در سال جاری با رویکرد حمایتی از مصرفکننده و با هدف جبران تغییر نرخ ارز مبنا، بهطور معناداری کاهش یافته هست. این تعرفهها به تفکیک نوع خودرو و حجم موتور اعلام شدهاند:نوع خودروحجم موتورتعرفه واردات قبلیتعرفه واردات ۱۴۰۴میزان تغییربنزینیزیر ۱۰۰۰ سی سی۲۰ درصد۲۰ درصدبدون تغییربنزینی۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی۵۵ درصد۲۰ درصد۳۵ درصد کاهشبنزینی۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی۹۵ درصد۴۰ درصد۵۵ درصد کاهشبنزینی۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی۱۳۵ درصد۱۵۵ درصد۲۰ درصد افزایشبنزینی۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی سی۱۶۵ درصد۱۸۰ درصد۱۵ درصد افزایشبنزینیبالای ۳۰۰۰ سی سی۱۷۵ درصد۱۹۰ درصد۱۵ درصد افزایشهیبریدتمامی حجم ها۱۵ درصد۱۵ درصدبدون تغییربرقی–۴ درصد۴ درصدبدون تغییرنکته مهم این هست که هنوز زمان دقیق اجرای این تعرفهها قطعی نشده هست. در صورت اجرای عطف به ماسبق از ابتدای سال، شرکتهای واردکننده باید مبالغ اضافه دریافتشده را به خریداران بازگردانند. در غیر این صورت، احتمال نارضایتی و اعتراض خریداران وجود دارد.بیشترین کاهش تعرفه واردات مربوط به کدام خودروهاست؟کاهش تعرفهها عمدتاً خودروهای اقتصادی و پرتقاضا را هدف قرار داده هست. خودروهای بنزینی با حجم موتور زیر ۲۰۰۰ سیسی، که بیشترین مصرف بازار ایران را به خود اختصاص دادهاند، با کاهش قابلتوجه مواجه شدهاند.بیشترین کاهش مربوط به خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی هست که تعرفه آن از ۹۵ درصد به ۴۰ درصد رسیده؛ یعنی ۵۵ درصد کاهش. این تغییر میتواند زمینه ورود خودروهایی با کیفیت و قیمت مناسبتر به بازار ایران را فراهم کند.نیز تعرفه واردات خودروهای برقی در پایینترین سطح ممکن تنظیم شده تا مشوقی برای توسعه حملونقل سبز باشد. فاصله منطقی میان تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی نیز باعث شده هیبریدها همچنان در موقعیت مناسبی برای واردات باشند.واکنش خودروسازان داخلی به کاهش تعرفه واردات خودرو چه قرار دارای بود؟کاهش تعرفه واردات برای خودروهای اقتصادی، صدای هشدار را برای بسیاری از خودروسازان داخلی به صدا درآورده هست. خودروهایی که حالا با تعرفه ۲۰ یا ۴۰ درصدی وارد میشوند، دقیقاً در همان بازهای هستند که تولیدات داخلی نیز فعالیت دارند.فعالان صنعت خودرو معتقدند رقابت با خودروهای وارداتی در شرایط فعلی دشوار هست، مگر آنکه دولت حمایتهایی نظیر کاهش هزینه تولید، دسترسی به فناوری روز و اصلاح ساختار مالی صنعت را همزمان اجرا کند.در مقابل، کارشناسان بازار خودرو و واردکنندگان این تصمیم را گامی در جهت تعدیل قیمتها و ارتقای کیفیت میدانند. بهگفته آنان، ورود خودروهای متنوع و رقابتی به بازار، به نفع مصرفکننده نهایی خواهد قرار دارای بود.البته فعالان هر دو حوزه تأکید دارند که هزینه واردات تنها محدود به تعرفه نیست. هزینههایی مانند عوارض هلال احمر، هزینه حمل، مالیات بر ارزش افزوده، شمارهگذاری و استانداردسازی، در خوشبینانهترین حالت حدود ۲۰ درصد دیگر به قیمت خودرو اضافه انجام میدهد. بنابراین، باید اثر این موارد نیز در قیمت نهایی واردات لحاظ شود.
دیدگاهها