بازار؛ گروه خودرو:عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد هست که بحران کمبود نقدینگی در صنعت خودرو منجر به افزایش زیان انباشته شده که ریشه در سیاستهای دستوری دارد.ابوالقاسم جراره، بیان کرد: در سالهای اخیر صنعت خودرو به خاطر چالش قیمتگذاری و ایجاد اختلاف میان قیمت کارخانهای و بازار آزاد دچار آسیبهای جدی شده هست.وی با اشاره به اینکه خودروسازان به خاطر عدم تعادل میان نرخ هزینههای تمام شده و قیمت بازار دچار زیان شدهاند، اظهار دارای بود: از آنجایی که اختلاف قیمت کارخانه با بازار برای دلالان بسیار جذاب هست و عدهای سودجو از این جریان انتفاع میبرند، باید قیمت واحد و نزدیک به هزینههای تولید اعمال شود.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه زیان انباشته خودروسازان سر به فلک کشیده هست، تصریح کرد: مسئله نقدینگی در فرآیند خودروسازی هر روز بحرانیتر خواهد گردید. اختلاف هزینهها منجر به افزایش زیان شده و صنعت خودرو دچار زیانهای سنگینتر خواهد گردید.وی ادامه داد: انباشت زیانها منجر به افول جایگاه صنعت خودرو در میان صنایع دیگر میشود که امکان دارد با حل بحران نقدینگی در صنعت و حرکت به سمت تعیین قیمت واقعی هزینههای تمام شده از این شرایط خارج گردید.این نماینده مجلس تاکید کرد: وقتی هزینههای تمام شده به صورت دقیق مشخص شود و میزان حمایتهایی که از صنعت شده به صورت رسمی اعلام شود امکان دارد یک قیمت واقعی برای محصول نهایی تعیین کرد که منجر به کاهش شدید زیان انباشته خواهد گردید.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: درحال حاضر عوامل متعددی که در افزایشقیمت خودرواثرگذار هستند که نهایتا فشار مضاعفی را بر خودروسازان تحمیل میکنند و به دنبال آن فشار مضاعفی بر مصرفکنندگان هم تحمیل خواهد گردید. وضعیت کنونی یک بازی باخت- باخت برای تولیدکننده و مصرفکننده هست.وی تصریح کرد:ادامه این روند منجر به کاهش شدید سطح تولید و توان تولیدکننده خواهد گردید. هرچه صنعت خودرو از قیمتگذاری واقعی و ارایه آمارهای شفاف فاصله بگیرد فضا برای محصولات بیکیفیت دستچندم خارجی مهیا خواهد گردید.
دیدگاهها