آن طور که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خبر داده، تکمیل ۵۵ کیلومتر از آزادراه تهران - شمال باقیمانده که برای تکمیل آن ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز هست. نیز عملیات اجرایی هشت کیلومتر از این مسیر نیز کمتر از یک ماه آینده آغاز خواهد گردید.به گزارش ایسنا، آزادراه تهران - شمال به عنوان یکی از مهمترین پروژههای عمرانی کشور تلقی خواهد گردید که با هدف کاهش زمان سفر به شهرهای شمالی، افزایش ایمنی جادهها، کاهش تصادفات، تسهیل دسترسی به شهرهای شمالی و به تبع آن توسعه گردشگری، بهقرار دارای بود حمل و نقل کالا و کاهش مصرف سوخت و نیز کاهش آلودگی ساخته گردید.این پروژه به طول ۱۲۴ کیلومتر در قالب چهار قطعه طرح ریزی گردیده هست که منطقه یک آن ۳۲ کیلومتر از دوآب شهرستانک تا تهران در اسفند ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید.منطقه دو آن با ۲۲ کیلومتر که شامل تونلهای البرز شرقی و غربی هست با پیشرفت فیزیکی ۸۹.۵ درصد در دست تکمیل هست.منطقه سه حدود ۵۰ کیلومتر در مرحله مطالعات نهایی و آغاز عملیات اجرایی قرار دارد و منطقه چهار آن به طول ۲۰ کیلومتر از سه راهی کجور تا چالوس در سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.آن طور که در چندین منابع آمده هست آزادراه تهران - شمال ۶۰ کیلومتر کوتاهتر از مسیر موجود در جاده کرج - چالوس قرار دارای بوده و زمان سفر را تا ۹۰ دقیقه در شرایط ترافیک سنگین کاهش میدهد. نیز امکان داردد سالانه ۸۶ میلیون لیتر سوخت صرفه جویی کند و ۵۵۳ میلیون کیلومتر مسافت عبوری سالانه را کاهش دهد. از طرفی این پروژه میزان تولید آلایندههای هوا را ۳۵ هزار تن در سال کاهش میدهد و نیز منجر به کاهش چشمگیر تصادفات جادهای و ارتقای ایمنی تردد می شود.طبق بیان کرده مسئولان، منطقه سه این پروژه چالشهای بسیاری شامل عبور از مناطق کوهستانی و حفاظت گردیده محیط زیستی، شیبهای تند، صخرههای بلند و درههای عمیق، محدودیتهای مکانی برای احداث کارگاههای عمرانی و شرایط آب و هوایی سرد و طولانی قرار دارای بودن فصل سرما را دارد که پیش تر معاون وزیر راه وشهرسازی خبر داده قرار دارای بود ادامه عملیات اجرایی آزادراه تهران - شمال با رعایت دقیق الزامات زیست محیطی و پیوستهای مرتبط با منابع طبیعی انجام خواهد گردید.در این رهستا هوشنگ بازوند - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور - در تشریح آخرین وضعیت تکمیل آزاد راه تهران - شمال بیان کرده که ۵۵ کیلومتر از آزاد راه تهران - شمال باقی مانده که برای این ۵۵ کیلومتر حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز هست.وی اظهار کرده که برای تکمیل هشت کیلومتر از این مسیر جلساتی با محیط زیست برگزار کردیم و مقرر گردیده کمتر از یک ماه آینده آغاز عملیات اجرایی آن از سیاه بیشه تا ولی آباد شروع شود. نیز به دنبال تامین منابع هستیم که چهار کیلومتر باقی مانده را نیز تکمیل کنیم.به بیان کرده مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، از مرزن آباد تا دزبن نظر به اینکه جزو محور نقرار دارای بود اما به خاطر تسهیل در ترافیک مسیر چهار خطه را به جد پیگیری خواهد گردید تا مقداری از مساله ترافیک حل شود.
دیدگاهها