بهگزارشپول و تجارت، شرکت خودروسازی جنرال موتورز (GM) روز گذشته اعلام کرد سود این شرکت در سهماهه دوم سال ۲۰۲۵ با افتی چشمگیر روبهرو گردیده و بخشی از این کاهش به خاطر زیان ۱.۱ میلیارد دلاری ناشی از تعرفههای تحمیلی دولت آمریکا قرار دارای بوده هست.اگرچه نتایج اقتصادی منتشرگردیده فراتر از پیشبینی تحلیلگران قرار دارای بود، اما GM هگردیدار داد که سود نیمه دوم سال جاری میلادی کمتر از نیمه اول خواهد قرار دارای بود.بر اساس اعلام شرکت، فروش در آمریکای شمالی با رگردید همراه قرار دارای بوده و بهویژه فروش کامیونها و شاسیبلندهای جدید با هستقبال بالایی مواجه گردیده هست. این رگردید، بخشی از فشار ناشی از تعرفهها را تاحدی جبران کرده هست.با این حال، طبق گزارش مالی منتشرگردیده، سود سالانه جنرال موتورز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵.۴ درصد کاهش یافته و به ۱.۹ میلیارد دلار رسیده هست؛ نیز درآمد کل شرکت نیز با ۱.۸ درصد افت به ۴۷.۱ میلیارد دلار رسیده هست.ایالات متحده از اوایل آوریل تعرفهای ۲۵ درصدی بر واردات خودروهای نهایی اعمال کرده که تأثیر چشمگیری بر خطوط تولید جنرال موتورز در مکزیک، کانادا و کره جنوبی گذاشته هست. به علاوه، شرکتهای خودروسازی با تعرفههای جداگانهای بر فولاد، آلومینیوم و قطعات خودرو نیز روبهرو گردیدهاند.کارشناسان GM اعلام کردند تأثیر تعرفهها در سهماهه دوم به خاطر نقرار دارای بود مشوقها و ابزارهای جبرانی، بسیار بالا قرار دارای بوده هست.جنرال موتورز که مقر آن در دیترویت، میشیگان هست، در پیشبینی خود برای نیمه دوم سال به عواملی همچون کاهش فصلی تولید، افزایش هزینههای عرضه مدلهای جدید و ادامهدار قرار دارای بودن اثرگذاری تعرفهها در دو فصل متوالی اشاره کرده هست.واکنش GM به بحران تعرفهها: تغییر در خطوط تولیدپل جیکوبسن، مدیر مالی جنرال موتورز، در بیان کردوگو با CNBC، دوره سهماهه اول سال را اوج تأثیرگذاری تعرفهها دانست و افزود که اقدامات جبرانی در ادامه سال ممکن هست باعث بهقرار دارای بود نسبی حاشیه سودآوری شود.او نیز اعلام کرد که شرکت در تلاش هست حداقل ۳۰ درصد از زیان ناشی از تعرفهها را با هستفاده از تعدیل در تولید، کاهش هدفمند هزینهها و حفظ قیمتگذاری جبران کند.طبق بیان کرده جیکوبسن، اجرای پروژههای سرمایهای برای بازتنظیم ساختار تولید شرکت، ۱۸ تا ۲۴ ماه به طول خواهد انجامید.در همین رهستا، جنرال موتورز در ماه ژوئن اعلام کرد که طی دو سال آینده، ۴ میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید در کارخانههای میشیگان، کانزاس و تنسی هزینه خواهد کرد. هدف این طرح، هستفاده از ظرفیتهای خالی بازار داخلی هست؛ اقدامی که پاسخی به تعرفههای وارداتی ترامپ بر خودروهای نهایی بهشمار میرود.برنامههایی برای انتقال تولید دو مدل شورولت بلیزر و شورولت اکوئینوکس به داخل ایالات متحده نیز مطرح گردیده؛ خودروهایی که پیشتر در مکزیک مونتاژ میگردیدند.در عین حال، تولید مدل شورولت ترکس که در کره جنوبی انجام خواهد گردید، تاکنون جابهجا نگردیده هست. جیکوبسن در این رابطه بیان کرد: «مدل ترکس با وجود تعرفهها همچنان سودآور هست.» وی افزود: «ما هنوز درباره آینده تولید در کره جنوبی تصمیم نهایی نگرفتهایم، چراکه شرایط نامشخص هست.»چشمانداز تجاری و واکنش بازارترامپ اول اوت (۱۱ مرداد) را بهعنوان ضربالاجل دستیابی به توافقهای تجاری با کشورهای مختلف، شامل کره جنوبی تعیین کرده هست. در صورت عدم توافق، کره جنوبی با تعرفه ۲۵ درصدی بر صادرات خودرو به آمریکا روبهرو خواهد گردید.جیکوبسن در پایان بیان کرد: «ما امیدواریم که ایالات متحده و کره جنوبی بتوانند به توافقی دوجانبه دست یابند. صنعت خودروسازی در این مذاکرات برای هر دو طرف بسیار مهم هست.»پس از انتشار گزارش مالی ضعیف جنرال موتورز، سهام این شرکت با افت ۶.۶ درصدی مواجه گردید و در ساعت ۱۱:۳۰ به وقت نیویورک (۱۵:۳۰ به وقت گرینویچ) کاهش یافت.این کاهش تنها یک روز پس از آن اتفاق افتاد که هستلانتیس – مالک برندهایی مانند فیات و جیپ – نیز از زیان ۲.۷ میلیارد دلاری خود در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ بهدلیل تعرفههای ترامپ خبر داد. هستلانتیس قرار هست نتایج مالی نهایی خود را در تاریخ ۲۹ ژوئیه (۸ مرداد) منتشر کند.سهام این شرکت نیز از زمان باز گردیدن بازار در روز سهشنبه ۰.۳ درصد کاهش یافته، هرچندین در پنج روز گذشته رگردید ۲.۴ درصدی را تجربه کرده قرار دارای بود.منبع: تسنیم
دیدگاهها