به گزارشبازار، شرکت خودروسازی جنرال موتورز (GM) روز گذشته اعلام کرد سود این شرکت در سهماهه دوم سال ۲۰۲۵ با افتی چشمگیر روبهرو شده و بخشی از این کاهش به خاطر زیان ۱.۱ میلیارد دلاری ناشی از تعرفههای تحمیلی دولت آمریکا بوده هست.اگرچه نتایج اقتصادی منتشرشده فراتر از پیشبینی تحلیلگران قرار دارای بود، اما GM هشدار داد که سود نیمه دوم سال جاری میلادی کمتر از نیمه اول خواهد قرار دارای بود.بر اساس اعلام شرکت، فروش در آمریکای شمالی با رشد همراه بوده و بهویژه فروش کامیونها و شاسیبلندهای جدید با استقبال بالایی مواجه شده هست. این رشد، بخشی از فشار ناشی از تعرفهها را تاحدی جبران کرده هست.با این حال، طبق گزارش مالی منتشرشده، سود سالانه جنرال موتورز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵.۴ درصد کاهش یافته و به ۱.۹ میلیارد دلار رسیده هست؛ نیز درآمد کل شرکت نیز با ۱.۸ درصد افت به ۴۷.۱ میلیارد دلار رسیده هست.ایالات متحده از اوایل آوریل تعرفهای ۲۵ درصدی بر واردات خودروهای نهایی اعمال کرده که تأثیر چشمگیری بر خطوط تولید جنرال موتورز در مکزیک، کانادا و کره جنوبی گذاشته هست. به علاوه، شرکتهای خودروسازی با تعرفههای جداگانهای بر فولاد، آلومینیوم و قطعات خودرو نیز روبهرو شدهاند.کارشناسان GM اعلام کردند تأثیر تعرفهها در سهماهه دوم به خاطر نبود مشوقها و ابزارهای جبرانی، بسیار بالا بوده هست.جنرال موتورز که مقر آن در دیترویت، میشیگان هست، در پیشبینی خود برای نیمه دوم سال به عواملی همچون کاهش فصلی تولید، افزایش هزینههای عرضه مدلهای جدید و ادامهدار بودن اثرگذاری تعرفهها در دو فصل متوالی اشاره کرده هست.واکنش GM به بحران تعرفهها: تغییر در خطوط تولیدپل جیکوبسن، مدیر مالی جنرال موتورز، در گفتگو با CNBC، دوره سهماهه اول سال را اوج تأثیرگذاری تعرفهها دانست و افزود که اقدامات جبرانی در ادامه سال ممکن هست باعث بهبود نسبی حاشیه سودآوری شود.او نیز اعلام کرد که شرکت در تلاش هست حداقل ۳۰ درصد از زیان ناشی از تعرفهها را با استفاده از تعدیل در تولید، کاهش هدفمند هزینهها و حفظ قیمتگذاری جبران کند.طبق گفته جیکوبسن، اجرای پروژههای سرمایهای برای بازتنظیم ساختار تولید شرکت، ۱۸ تا ۲۴ ماه به طول خواهد انجامید.در همین راستا، جنرال موتورز در ماه ژوئن اعلام کرد که طی دو سال آینده، ۴ میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید در کارخانههای میشیگان، کانزاس و تنسی هزینه خواهد کرد. هدف این طرح، استفاده از ظرفیتهای خالی بازار داخلی هست؛ اقدامی که پاسخی به تعرفههای وارداتی ترامپ بر خودروهای نهایی بهشمار میرود.برنامههایی برای انتقال تولید دو مدل شورولت بلیزر و شورولت اکوئینوکس به داخل ایالات متحده نیز مطرح شده؛ خودروهایی که پیشتر در مکزیک مونتاژ میشدند.در عین حال، تولید مدل شورولت ترکس که در کره جنوبی انجام خواهد گردید، تاکنون جابهجا نشده هست. جیکوبسن در این رابطه بیان کرد: «مدل ترکس با وجود تعرفهها همچنان سودآور هست.» وی افزود: «ما هنوز درباره آینده تولید در کره جنوبی تصمیم نهایی نگرفتهایم، چراکه شرایط نامشخص هست.»چشمانداز تجاری و واکنش بازارترامپ اول اوت (۱۱ مرداد) را بهعنوان ضربالاجل دستیابی به توافقهای تجاری با کشورهای مختلف، شامل کره جنوبی تعیین کرده هست. در صورت عدم توافق، کره جنوبی با تعرفه ۲۵ درصدی بر صادرات خودرو به آمریکا روبهرو خواهد گردید.جیکوبسن در پایان بیان کرد: «ما امیدواریم که ایالات متحده و کره جنوبی بتوانند به توافقی دوجانبه دست یابند. صنعت خودروسازی در این مذاکرات برای هر دو طرف بسیار مهم هست.»پس از انتشار گزارش مالی ضعیف جنرال موتورز، سهام این شرکت با افت ۶.۶ درصدی مواجه گردید و در ساعت ۱۱:۳۰ به وقت نیویورک (۱۵:۳۰ به وقت گرینویچ) کاهش یافت.این کاهش تنها یک روز پس از آن اتفاق افتاد که استلانتیس – مالک برندهایی مانند فیات و جیپ – نیز از زیان ۲.۷ میلیارد دلاری خود در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ بهدلیل تعرفههای ترامپ خبر داد. استلانتیس قرار هست نتایج مالی نهایی خود را در تاریخ ۲۹ ژوئیه (۸ مرداد) منتشر کند.سهام این شرکت نیز از زمان باز شدن بازار در روز سهشنبه ۰.۳ درصد کاهش یافته، هرچند در پنج روز گذشته رشد ۲.۴ درصدی را تجربه کرده قرار دارای بود.
دیدگاهها